Last van (fysieke) persterijen op de BSO, en nu

Hi,

Mijn zoon zit al sinds jaar en dag op de opvang, heeft het prima naar zijn zin. Maar sinds dit voor jaar doen er zich veel situatie's voor waarin mijn zoon fysiek wordt belaagd door iemand die hij ziet als zijn 'vriend'.

Hierbij moet je denken aan:

- een blauw oog na spelen met Knexx, omdat het 'vriendje' boos werd op mijn zoon welke niet geheel zijn spel wilde volgen.

- zonder reden constant de kussens onder zijn billen wegtrekken, en hiermee doorgaan nadat is gevraagd om te stoppen

-broek en onderbroek naar bendeden trekken in de speeltuin(grensend aan de BSO)

- bewust vasthouden in de speeltuin zodat hij niet kan spelen

- Schoppen/slaan/omduwen

- Expres meerdere keren zand in de ogen gooien.

Het betreft een kind wat tevens op dezelfde school zit(godzijdank een andere klas) en waarbij op school ook veel problemen zijn.

Na zeker wel meer dan 10 voorvallen en de SPW'er genoeg tijd te hebben gegeven (3 maanden) om er zelf wat aan te doen ben ik naar de manager gestapt. Al direct kreeg ik het gevoel niet serieus genomen te worden. Met opmerkingen als "we hebben liever dat het kind(de pester) hier is dan ergens anders, want we weten hier teminste dat hij goed zit." en ondanks het feit dat mijn zoon zich niet uitspreekt over wat hij voelt en denkt tegen andere dan ons(zijn ouder) zou het kind problemen hebben met het sterk in zijn schoenen staan. En dus verbaal veel minder sterk zijn als mijn zoon.

Nu is het er na het eerste gesprek een regel ingevoerd dat ze niet meer in dezelfde ruimte mogen zijn tegelijkertijd (grotere BSO dus geen probleem) maar de laatste maand is het toch alweer 2 maal misgegaan.

Er zal wederom een gesprek met de manager en clustermanager volgen. Maar op voorhand verwacht ik daar vooral weer aandacht voor de pester i.p.v. mijn zoon.

Voor de duidelijkheid, de pester is iemand waarbij, zo merk ik, de verdenking is dat er thuis niet goed voor hem wordt gezorgd. Maar tegelijkertijd ook iemand is die de meest vreselijke worden roept en wanneer ouders erbij zijn daarin niet eens wordt gecorrigeerd. Wanneer ik moeder aanspreek op zijn gedrag jegens mijn zoon krijg ik de leugen dat ze er nog nooit van heeft gehoord van de BSO(ik heb zelf al vaker gehoord dat ze werd aangesproken waar ik bij stond.)

De BSO vind het niet nodig om voor de pester consequenties te hangen aan het gedrag verder dan 5 minuten in de hoek zitten/staan. En laatst heb ik zelfs al meerdere keren gezien dat hij leiding heeft geslagen.

Een andere opvang zal lastig worden, daar ik mij niet kan vinden in hun plannen en activiteiten.

Hebben jullie tips voor ik het gesprek in ga, want al heb ik zelf een deel SPW gedaan, ik weet het even niet meer.

Groet,

Een bezorgde moeder

 
Hoi,

Als het mijn kind zou betreffen zou ik me net zo voelen als jij. En ik vind het ook verbazingwekkend dat leidinggevende er zo soft mee omgaan. En aan de andere kant, mogen leidinggevende niet zoveel doen. Tegenwoordig mag je je kind niet eens meer een tik geven. En dat zijn misschien ook dingen waar de leidinggevenden zelf tegenaan lopen. Zij hebben zich ook te houden aan het pedagogisch boekje. Als ik het zo lees, lijkt het mij meer dat de ouders van het jochie hun plicht als opvoeder verzaakt hebben.

Maar goed, je kan twee dingen doen, of nog meer gesprekken aangaan met de leidinggevende of een andere plek op een ander BSO gaan zoeken. Je mag het dan niet altijd eens zijn met hun plan en activiteiten, maar het altijd beter dan je kind steeds maar de dupe wordt van de pesterijen van een ander kind.

Veel sterkte ermee:)

 
Mijn zoon lijkt er niet zoveel last van te hebben, het blijft zijn vriend zegt ie. Ook als ik voor de 100ste keer uitleg dat vrienden elkaar niet pijn mogen doen. Het fysieke ontstaat(in mijn ogen) altijd uit een sitauatie waarin ze eerst leuk spelen, totdat mijn zoon het harde spel zat is en iets anders wilt gaan doen, of totdat hij bv wil bouwen/doen wat hij graag wilt.

Zijn meeste klasgenoten zitten op deze opvang en op de andere opvang zit hij dan 3 dagen per week met zijn broer in dezelfde groep.

Misschien dat ik er wel meer last van heb dan hijzelf heeft, maar in mijn ogen kan het ook zomaar fout gaan, de volgende keer als hij wordt geduwd valt hij misschen wel een gat in zijn hoofd, of breekt hij iets.

Wat ik bedoel met het blijft bij straffen van 5 minuten in de hoek. Als mijn zoon een aantal keer zou vechten op school*wat niet gebeurd maar als voorbeeld* dan wordt hij geschorst. Maar de opvang wil daar niets van weten. Waarschijnlijk omdat hij 4 dagen in de week komt en de maandelijkse factuur lekker hoog is. Straks wordt moeder nog boos en vertrekken ze met de 4 dagen. En dat gedeelte snap ik niet. Een kind wordt fysiek meerdere malen aangevallen, leiding wordt geslagen en ze willen niet verder gaan 5 min straffen, een proffecional die (voor de zoveelste keer het zelfde jongetje) komt opserveren om te kijken wat er gedaan kan worden en vervolgens is het klaar. Kind leert er niets van en het is wachten op de volgende keer dat mijn zoon de dupe is..

Waar ben ik eigenlijk naar opzoek, geen idee, misschien een manier om de opvang te verplichten meer actie te ondernemen. Misschien is het meer om van me af te schrijven, ik weet het niet. Bedankt voor je berichtje in ieder geval.
 
Terug
Bovenaan