lastig om bv te geven aan baby, terwijl er nog een ander kind rondloopt

Hallo medemoeders,

Sinds anderhalve week zijn we trotse ouders van een tweede dochter. Onze andere dochter is nu 20 mnd en haar heb ik 7 mnd de borst gegeven. Nu wil ik onze tweede ook de borst geven, maar merk dat dat nog niet meevalt nu er al een kleine rond loopt. Het is ook zo, dat onze jongste steeds rond etenstijd komt voor voeding (tijdens het ontbijt, de lunch en het avondeten). Nu is mijn vriend nog thuis, maar over een week gaat hij weer werken en sta ik er overdag van 6 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds alleen voor. Ik raak nu soms lichtelijk in de stress als ik bedenk hoe ik het straks allemaal klaar moet spelen in m'n uppie met het verzorgen van m'n oudste, van mezelf, het huishouden en het borstvoeden en troosten bij krampjes van de jongste. Ik voel me heel gauw schuldig als ik met de baby bezig ben en m'n andere dochter ook aandacht wil. Nu de baby nog zo klein is vergt ze veel aandacht, wat logisch is.
Ik vraag mij af of andere moeders dit gevoel herkennen of jullie wellicht tips en trucs hebben.

Groeten Josefien
 
ik heb het zelf nog niet mee gemaakt, maar wat ik wel heb gelezen is dat je misschien wat speelgoed apart legt waar je oudste dochter mee mag spelen als jij aan he voeden bent, dan kun je misschien een beetje met haar kletsen enzo, terwijl zij aan het spelen is. en veder proberen om steeds vlak voor dat je gaat eten of koken alvast even voeden.
 
Hoi! Misschien kun je, je vraag eens op het borstvoedingsforum stellen? (www.borstvoedingsforum.nl) Daar zijn heel veel moeders, ook met meerder kinderen. Ik denk dat ze je wel veel tips kunnen geven!

Inderdaad de tip om iets speciaals te spelen te geven of een muziekje, speciaal boekje o.i.d. Daarnaast ook speciale momentjes met je oudste proberen in te lassen. Succes er mee en nog gefeliciteerd met je kleintje!
 
Hier wat tips/ideetjes:

Je kan je oudste bijv. lekker naast je laten zitten met een boekje, die jij dan voorleest. Of zet af een toe een filmpje op!
Als de kleine tijdens de maaltijden komt, kan je bijv. vast een boterham smeren voor je oudste, zodat zij gelijk met haar zusje kan eten.
Je jongste in een draagdoek bij je dragen is gezellig en makkelijk, want dan heb je je handen vrij en kan je de kleine makkelijk troosten.
En daarnaast heel belangrijk voor je oudste om af en toe nog wat te doen zoals vroeger(voor de komst van de 2e). Misschien wil de buurvrouw wel een uurtje op je jongste passen, terwijl jij met je oudste even boodschappen doet, gaat fietsen of naar de speeltuin of wat dan ook. Dan zal ze het ook beter kunnen hebben als je daarna weer even tijd aan de jongste besteed en voel jij je niet zo schuldig.

Ik ben zelf zwanger van de 2e(nog kleine 2 weekjes voor keizersnee) en de oudste is nu ook 20 maanden. Ik zag er zelf ook wel tegenop en daarom heb ik vast tips verzameld, ik ga ze ook zeker proberen.....

Groetjes, Yvette
 
Hoi,

Ik ben mama van drie kinderen en heb ook lang bv gegeven 9-15 mnd, ook ik had er eerst 1 daarna 2 rondlopen als de jongste voeding kreeg, maar je hoeft je daar echt geen zorgen om te maken, probeer het al eens terwijl je man paraat staat voor het geval dat!!
Voor het ontbijt en middag eten, zet je kleine met een boterhametje aan de woonkamer tafel, zorg van te voren dat je dingen die gevaarlijk kunnen zijn aan de kant of zet de oudste even in box.
Het is even een beetje wennen, maar ook dat wijst zich vanzelf!

Gr MJ
 
Ik vind het geen verschil maken of je nu de fles of de borst geeft. Ik heb weleens gehoord dat een vrouw gestopt was met de bv omdat het oudere kind liep te zeuren als ze de baby voedde, maar dat zal die ook doen als je fv geeft.
Wat ik doe is het volgende:
Als mijn jongste voeding krijgt, dan krijgt mijn oudste ook wat te drinken. Hij komt dan gezellig bij ons zitten en veegt soms het mondje van de baby af. Praat ondertussen tegen het oudste kind, of ga een liedje zingen. Zet desnoods de tv aan.
Je wordt daar heel snel creatief in hoor. Je moet je geen zorgen maken. De eerste week alleen is pittig maar je went daar heel snel aan
 
Terug
Bovenaan