lastig!

hey meiden

weer even een topic van mijn kant af.

we hebben hier nogal wat moeite.
hoe moet ik nathalia uitleggen dat als ik het over "jou"heb, dat voor haar ïk"is?
voorbeeld:

ik ga een snoepje pakken voor jou.
mama pakken voor jou. zegt ze dan.

nee het is pakken voor mij!

ze snapt het gewoon niet, en ik weet niet meer hoe ik het uit moet leggen. tis ook zo verwarrend allemaal voor die kids

ook praat ze over haar zelf in een 3e persoon.
"nathalia is lief he mama"
ipv ik ben lief he mama.
maar ik zag bij de uitspraken dat ze daar niet de enige in is.
hoort r dus bij begrijp ik???

hoe gaan jullie om met de ik, jij,jou, mij??

liefs, do

Hoi Do,

gewoon het goede voorbeeld geven en dan komt het vanzelf. Op een gegeven moment komt het taalbesef van hoe het allemaal in elkaar zit. Je hoeft het dus ook niet uit te leggen, als jij het dus goed gebruikt dan zal Nathalia dat overnemen.
Tijn was, denk ik, zo 2,5 toen hij ineens over ik en jij en mij begon te praten. Bente is daar al een stukje verder in, die heeft het al een tijdje over ik en mij en jou etc. Maar goed die heeft dan ook nog een extra voorbeeld rondlopen.

Liefs Danielle

Ik zou er helemaal niks mee doen, behalve dat je het goeie voorbeeld moet blijven geven. Kinderen pakken dat heus vanzelf wel op hoor! Zou me er geen zorgen over maken denk ik.

Hoi Do,

Ik moest wel een beetje lachen eigenlijk, zo herkenbaar, zeker de oudste heeft dat erg gehad, de jongste nu minder, maar misschien zoals danielle zegt die heeft voorbeelden.
Je zou het eventueel eens voor kunnen doen met je man, maar ze leren het toch vanzelf, persoonsvormen zijn zowiezo moeilijk, ik merk dat zelf met het leren van frans, wanneer zeg ik ta/ton mon/ma dat heeft tijd nodig en gelukkig hebben ze dat genoeg, ook in de derde persoon praten is op deze leeftijd heel normaal, lekker laten gaan en als jij het goed voor zegt komt dat vanzelf!

Liefs MJ

Dat komt vanzelf goed, als ze het goede voorbeeld krijgt. Wat de rest dus zegt!
En Renske gebruikt ook eerder ik en jij, dan Emma dat deed. Een grote zus (of broer) maakt denk ik wel verschil.

hoi hoi

ik sluit me aan bij de rest
karlijn doet precies hetzelfde
hoort bij de leeftijd
ze gaat vanzelf zichzelf ik en mij noemen
gewoon nog ff lekker genieten van t feit dat ze nog zo praat

liefs maurilla

Komt vanzelf! Toevallig merkte ik bij Leah deze week dat ze steeds over 'ik' praat in plaats van 'Leah'. En dat ze snapt als tegen haar zeg dat iets van haar is (is die van jou?). Ik denk dus dat het besef van ik, mij, jij en jou ergens tussen 2 en 3 jaar komt! Kan het me van de andere kids niet meer goed herinneren.

Terug
Bovenaan