Lastige dreumes

<p>Hi allemaal,</p><p>Wij zijn inmiddels een beetje radeloos. Wij hebben een pittig mannetje van 22 maanden. Hij is altijd al pittig geweest want hij vraagt veel aandacht en probeert continu hoe ver hij kan gaan. </p><p>We zitten momenteel in een fase waarin hij met veel dingen gooit en heel gefrustreerd lijkt. Hij negeert ons compleet als we nee zeggen. Hij zegt ons zelfs gewoon na als we nee zeggen! </p><p>Ik merk daarnaast dat hij in de buitenwereld heel teruggetrokken is. Bij dreumesgym is hij de enige die de hele tijd op de arm wil en veel jammert, idem bij de kinderboerderij. Ik zie ALLE kindjes van zijn leeftijd lekker vrij rondrennen, maar die van ons niet.</p><p style="text-align: center;">Bij de opvang zeiden ze dat hun opvalt dat hij extreem intelligent lijkt. Geen idee of dat met bovenstaande te maken heeft.</p><p>Conclusie: hij is erg ontevreden en we beginnen aan onszelf te twijfelen of we iets verkeerd doen .</p><p>Herkent iemand dit? </p><p>Alvast bedankt!</p>
 
Hoi Valendel,
Ik spreek puur vanuit mijn juffen ervaring bij de kleuters + groep 3.
Het gedrag dat jullie zoontje vertoond in combinatie met de teruggetrokkenheid in sociale situaties, kàn inderdaad te maken hebben met een hoge intelligentie of, zoals het bij de kleuters genoemd wordt, een (grote) ontwikkelingsvoorsprong. Spreken van hoogbegaafdheid of hogere intelligentie gebeurt pas vanaf groep 3 na het uitvoeren van een IQ test door de orthopedagoog (dit is bij ons zo, kan elders anders zijn).

Persoonlijk zou ik wellicht aankloppen bij de 'opvoedpoli' of je laten doorverwijzen naar een orthopedagoog.

Het kan natuurlijk ook echt een fase zijn die vanzelf weer doorrolt in een volgende ontwikkeling, waarna jullie zoontje zich weer vrijer voelt dingen te ondernemen e.d., maar bij mij gaan er professioneel wel wat alertheid signalen branden..

In ieder geval sterkte! En ik hoop dat jullie vinden wat past bij jullie als gezin!
 
Kan Corona er iets mee te maken hebben? En dan bedoel ik het niet rond rennen bij een boerderij of de gym. Dat is natuurlijk maanden lang allemaal niet open geweest.. dus die alinea vind ik totaal niet raar klinken eerlijk gezegd. 
het negeren van nee herken ik zeker wel, maar hier was dat een fase van een paar maanden (ze is nu net 2 geworden)
 
Zooo herkenbaaar! Precies ons mannetje! Hij is intussen 2 jaar en 3 maanden... 
Denk zeker een heel slim ventje, herkent alle automerken, 10 vogelsoorten, alle kleuren, cijfers, de eerste letters... Praat de oren van onze kop.. En dan kom je op het CB en durft hij niks te zeggen en zit bij mama op schoot te hangen!
Ik denk soms pure verveling thuis... Hopelijk gauw beter nu we weer lekker naar het zwembad en de kinderboerderij kunnen! Hij is nu ook een extra ochtendje naar de peuters ( gaat maar 1 dag naar het KDV, nu dus 1,5e dag voor wat extra uitdaging)
 
Wij hebben hier ook een jongetje met een sterke wil , gooit met vanalles en is ook niet onder de indruk van ons. Hij is 2 jaar. 
en wij zien dat ook sterk terug met het naar bed gaan. 
Helaas geen ervaring met teruggetrokken gedrag. 
ik zou echt je gevoel volgen want vaak klopt dat wel. 
succes!!
 
Heel herkenbaar hier ook. Onze zoon is nu drie, maar telde al tot 30 voor hij 2 was, alle automerken kende hij met 2 jaar, grote woordenschat, hij kende de letters met 2.5 al en kan nu ook woorden spellen en lezen. Ook super gevoelig, kan erge driftbuien hebben als er vreemden zijn of blijft bij ons hangen. Weinig interesse in andere kinderen maar wel in informatie en volwassenen die hij spontaan op straat tegenkomt. Dreumes gym was bij ons ook een groot drama omdat hij geen zin had in de groepsactiviteiten maar z'n eigen dingen wilde ontdekken.
We proberen hem zoveel mogelijk voor te bereiden, uit te leggen wat en waarom dingen gebeuren en heel consequent zijn
Soms een hele lange adem.. 
 
Terug
Bovenaan