Lastige (schoon)ouders & grenzen bewaken

Afgelopen zaterdag zijn wij trotse ouders geworden van een prachtjge dochter en genieten hier volop van. We hebben een fantastische kraamhulp en mijn man en ik hebben de kraamtijd ook voor de bevalling uitvoerig al besproken, als in verwachtingen delen en waar we ons prettig bij voelen. We hebben alleen een probleem, deze hadden we wel voorspeld maar is nu toch confronterend en vragen ons af hoe andere hier mee omgaan / instaan: hoe ga je om met ineens opdringerige (schoon) ouders die gestelde grenzen totaal niet lijken te respecteren.

Schoonvaders & vriendin, schoonmoeder en vriend en moeder zijn hierin de spelers en hebben zich gedurende de gehele zwangerschap volledig of redelijk afzijdig gedragen. Ze hadden niet super veel interesse of wilde, wanneer ze wel interesse hadden, voornamelijk hun eigen meningen en ideeën met ons delen en duidelijk maken. Dit was tijdens de zwangerschap natuurlijk al een hekelpunt maar hebben dit geaccepteerd en/of besproken met de betrokken personen hoe dit bij ons over kwam en wat dit veroorzaakte, met weinig resultaat.

Nu is onze dochter er en na een aantal dagen in de kraamperiode merken we, momenteel alleen van mijn schoonouders, dat alle grenzen welke we van te voren al (al dan niet voorzichtig) hebben aangegeven, compleet uit het raam worden gegooid.

Ongevraagd op de stoep staan, gewoon door lopen naar de kinderkamer en over het bedje gaan hangen met het rookkloffie (dit is nog een additioneel gesprek wat gevoerd moet worden met beide schoonouders), afdwingen van bezoek, niet willen vertrekken en ga zo maar verder. We proberen eerst voorzichtig de grenzen te stellen en daarna zeer duidelijk maar ze lijken niks met deze informatie te doen. Ook onze kraamhulp gaf aan: ze zeggen dingen alsof ze het begrijpen maar doen vervolgens het tegenovergestelde.

Herkennen mensen zich hier in en zo ja, hoe ben je hier mee om gegaan? We bereiden ons, na een rampzalig flitsbezoek van vandaag, voor op een tirade van schoonmoeders aangezien ze na een half uur werd weggestuurd. Ze was zelf te laat, stonk naar rook, wilde de baby perse in het gezicht zitten en begreep niet waarom ze haar niet mocht vast houden. (Over het wel of niet vasthouden/aanraken weten we dat er veel meningen bestaan maar het is onze keuze om dit momenteel niet te willen.) Het lijkt alsof ze hun eigen meningen en wensen boven die van ons stellen en nu begrijpen we dat ze enthousiast zijn en bepaalde dingen willen maar het geeft voor ons een gevoel alsof wij er niet toe doen.

Zijn er mensen die ook ervaring hebben met zulke situaties/bemoeizuchtige of opdringerige (schoon) ouders of wellicht advies hebben hoe hier het beste mee om te gaan?

Beste Newmom13, ten eerste, gefeliciteerd met de geboorte van je dochter! Ik kan me voorstellen dat het jullie frustreert dat jullie (schoon)ouders jullie grenzen niet respecteren. Ik heb even op Oudersvannu.nl gekeken en hier zijn enkele tips en adviezen hoe hiermee om te gaan.

• Communicatie is key: Het is belangrijk om duidelijk en open te communiceren met je (schoon)ouders. Laat hen weten hoe belangrijk het voor jullie is om de gestelde grenzen te respecteren. Je kunt overwegen om even met elkaar samen te komen (desnoods online) waarin je samen met je partner op een respectvolle manier de grenzen nogmaals uitlegt. Zorg ook dat jij en je partner een team zijn en samen deze grezen stellen.
  • Communicatie over grenzen: Net zoals je tijdens de zwangerschap gesprekken hebt gevoerd, is het belangrijk om duidelijke grenzen te communiceren. Vergeet niet dat het gesprek in een rustige setting het meest effectief is. Zet jullie grenzen op papier en ga het gesprek aan. Jullie kunnen ook jullie grenzen/regels aan jullie (schoon)ouders meegegeven zodat ze het nog rustig kunnen nalezen.
  • Consistentie in afspraken: Herinner opa en oma regelmatig aan de afspraken die jullie samen hebben gemaakt. Consistentie helpt iedereen te zien wat de verwachtingen zijn en bevordert een betere samenwerking.
  • Geduld en begrip: Herken dat grootouders soms hun liefde en betrokkenheid niet op de juiste manier weten te uiten. Probeer vanuit liefde en begrip je grenzen aan te geven. Erken hun enthousiasme en liefde voor hun kleinkind, maar benadruk ook jullie behoefte aan ruimte en rust als kersvers gezin. Leg uit waarom bepaalde gedragingen, zoals het niet respecteren van rookvrije omgevingen, voor jullie belangrijk zijn. Zelf heb ik geen rokende mensen in mijn familie, maar wat mij écht goed inzicht heeft gegeven over welke schadelijke stoffen iemand achter laat op een kind nadat hij/zij heeft gerookt, is tijdens een aflevering van tweehanden op één buik. Hier wordt een test uitgevoerd en laten zien waar je allemaal je schadelijke sporen achterlaat als je rookt. Mogelijk geeft dit jouw (schoon)ouders ook een beter beeld over waarom jullie niet willen dat zij roken vlak voordat ze op bezoek komen. Zie hier de het verkorte fragment wat je eventueel aan hen kan laten zien:
  • Discussie vermijden: Als gesprekken te gespannen worden, kan het helpen om het gesprek tijdelijk even te stoppen en weer voort te zetten op een ander moment, wanneer iedereen kalm is. Probeer de discussie niet aan te gaan wanneer emoties hoog oplopen. En geef ook aan dat je echt geen ruzie wilt. Probeer ook hier vanuit liefde en begrip je grenzen aan te geven. Erken het enthousiasme en liefde van jullie (schoon)ouders voor hun kleinkind.
  • Houd de controle over het bezoek: Overweeg om een schema te maken voor kraambezoek. Dit geeft niet alleen jullie, maar ook de familie helderheid over de momenten waarop bezoek welkom is. Zelf heb ik dat ook gedaan, ik vond dat ontzettend prettig!

Mogelijk heb ik jullie iets verder geholpen, misschien zijn er nog andere ouders die hier ervaringen mee hebben en mogelijk tips/adviezen voor hebben.

Heel veel succes en als er nog vragen/zorgen zijn, we zijn er voor jullie!

Wanneer mensen ongevraagd op de stoep staan, op een moment waarop je geen zin hebt in bezoek, zou ik ze gewoon niet binnen laten eigenlijk.

Als ze heel duidelijk, jullie uitdrukkelijk aangegeven wensen negeren, is het ook ok ze het gat van de deur te wijzen.

Rokers roken vaak nog eventjes, juist voor ze ergens binnenkomen, waar ze niet mogen roken. Omdat ze verslaafd zijn, en het idee ergens niet te kunnen roken veel stress veroorzaakt. Verslaving is een ziekte. Rokers vragen naar binnen te komen zonder naar rook te ruiken, is enorm veel gevraagd van een verslaafde.

Terug
Bovenaan