Lastige werkgever

A

Anoniem

Guest
<p>Hallo allen,</p><p>Ik ben nu bijna 16 weken zwanger en heb het inmiddels al bij mijn werkgever neergelegd omdat ik onregelmatige diensten draai. Ik heb bij hen meerdere malen aan gegeven dat ik de nachtdiensten slecht trek omdat het voor mij erg veel energie kost en herstellen overdag kost mij ook veel moeite. Nou weigeren zij op alle fronten mee te werken. Ook heb ik heb al de wet voorgeschoteld en krijg hier geen tot weinig reactie op. Heb de contact gegevens van de Arboarts gevraagd die weigeren zij mij te geven. Ook op andere fronten weigeren zij ook maar op elk ander front mee te werken het is voor mij het 1e kindje dat op komst is dus info doormiddel van cursussen en/of  bijeenkomsten vind mijn werkgever niet belangrijk. Dit heeft hij ook letterlijk gezegd. Ook is er tegen mij gezegd dat ik mij kan beroepen op mijn rechten maar ze ook kan vertrappen.. nou merk ik zelf dat ik hier onwijs gestrest van raak en ook geen zin heb om meer naar mijn werk te gaan. Ik heb inmiddels al contact met een jurist hierover. Maar toch... heeft er iemand nog tips?</p>

Jeetje wat een lastige situatie! Je werkgever is niet gewoon lastig, hij werkt je ronduit tegen. 
Ik denk dat het op zich juist is dat je een jurist om hulp vraagt, maar jullie werkrelatie zal ook daar niet beter van worden. 
Zie je het wel zitten om hier te blijven werken als je je rechten op deze manier moet opeisen? Het klinkt niet als een werkgever die om het welzijn van zijn werknemers geeft...

Jeetje, dat dít nog voorkomt! ? Wat is dat voor werkgever en in wat voor branche ben je werkzaam? Ziet er naar uit dat hij je er gewoon uit wil werken door zich zo op te stellen!
Kun je de gegevens van de arbo arts niet op een andere manier achterhalen? Hebben jullie een interne arbo arts, dus werkzaam in het bedrijf/organisatie of wordt er gebruik gemaakt van een extern persoon? Dan wordt het wellicht wat lastiger. Is er een afdeling personeelszaken die je kunt benaderen? Dan zouden er toch ergens intern emailadressen/contactpersonen bekend moeten zijn?
Wat een onmens jouw baas en hoe moet je je wel niet voelen nu je zwanger bent in zo'n situatie! 
Kun je ook gerust zeggen he (rustig): 'Vind je dit normaal in de omgang met mensen?'
Heeft diegene zelf een partner/gezin?
Zet hem op hoor! Ga d'r voor!
(ik word hier gewoon helemaal opstandig van!)

@manon 

Nee ik ben hier niet vanplan te blijven ik heb een jaar contract loopt tot juni volgend jaar, en na dat ik bevallen ben ga ik langzaam kijken voor wat anders. 

@eefje 
Ja hij heeft zelf een gezin bestaand uit 3 kinderen maar heeft een vrouw die thuis zit. (Andere cultuur) en de arbo arts is altijd onafhankelijk die mag niet van t bedrijf zelf zijn. Verder is t een beetje onduidelijk hoe k in contact kom met HR omdat het een vrij nieuw bedrijf is en de HR afdeling ergens anders zit. Sowieso zijn ze laks in het verstrekken van dat soort info. Maar die man werkt me flink op mn zenuwen.. ik heb thuis ook afgesproken. Want ik heb hem een mail gestuurd met het verzoek mij tot heden helemaal niet in te plannen in de nachten. Mocht hij hier niet opreageren of een half antwoord ben k volgende week ziek... dan krijgen ze t op die manier 

Ook is het wel zo dat ik hier nog niet zo lang werk, ik zit hier sinds juli, en kwam na 1,5 week indienst erachter dat ik plots zwanger was... naja dit heb ik tot na mijn proeftijd verzwegen (wat overgens mag).. we hadden wel zeker de wens hadden net een nieuw huis gekocht enzo maar dat het zo snel zou gaan hadden wij ook niet verwacht.

Inderdaad, dat dit nog voorkomt! Ken je collega’s die contact hebben gehad met een arbo arts en zo aan de gegevens kunnen komen? Het pad dat jouw werkgever opgaat is erg onverstandig, zo werkt hij/zij alleen maar ziekteverlof in de hand (psychisch en fysiek). 
Die jurist is een juiste stap. Zo lang werk je er nog niet dus wat heb je te verliezen? Zou meer op het spel staan (lijkt mij) als je er al 10 jaar met plezier werkt en goede banden met collega’s hebt opgebouwd. Ga je recht halen! De kans dat je binnen een paar jaar iets leukers tegen komt is er en dan kan je hier altijd nog pleitte, tot die tijd heb jij gewoon een inkomen en kan je wennen aan je kleintje.
Weglopen kan ook natuurlijk, als het jouw energie niet waard is. Er zijn belangrijkere dingen op komst ;) Maar je kan t ook zien als een opgeworpen blokkade waarvan je trots kan zijn dat je voor jezelf bent opgekomen. Mooi leermoment in je carrière/leven. 
Heel veel power toegewenst :)

Volgens mij moet je trouwens 6 weken achtereen ziekgemeld zijn voor je automatisch een arbo arts te zien krijgt. Of meerdere keren ziekgemeld in een korte tijd, dat is bij ons zo. Dan krijg je een belletje van personeelszaken. Officieel niet om druk op je te zetten maar het is voor de werkgever een signaal dat er iets niet goed gaat en wat zij kunnen doen aan je reden van ziekmelding. 
Het is in hun belang dat jij je goed voelt. Als er bijv. privé schulden zijn waar de werknemer psychisch onder lijdt, kan de werkgever ook aanbieden hierin te ondersteunen (schuldhulp). Zo hebben ze meer aan die werknemer. Dan is de aanleiding nog niet eens werkgerelateerd en bieden ze toch hulp. 
Hoop dat je er iets aan hebt. 

Hi helma,

Ja kloot, maar je kan ze ook zelf benaderen mocht je vragen hebben wat werk gerelateerd is. En aangezien mijn werkgever in allemogelijke manieren verzuimt wou ik hen eens om advies vragen. Alleen volgens mij voelt mijn werkgever de bui al hangen en geeft hij de gegevens niet vrij. 

Heb ook collega's gevraagd maar hebben hier nog geen ervaringen mee het bedrijf bestaat pas sinds april.

Groetjes

Terug
Bovenaan