Late eisprong en dus late NOD?

<p>Hoi dames, </p><p>ik ben nieuw hier en merk dat ik wat onzeker wordt en ik heb jullie hulp nodig. Normaal is mijn cyclus standaard 30 dagen en is mijn ovulatie later dan officieel zou moeten. ik maak zelf gebruik van ovulatie testen en meestal duren mijn vruchtbare dagen 4 tot 5 dagen.  De luteale fase is dan meestal 9/10 dagen. Afgelopen maand duurde mijn vruchtbare periode 8(!) dagen en had ik pas op mijn 9e dag mijn eisprong. 5 dagen later zou mijn NOD zijn alleen ben ik inmiddels 2 dagen over tijd en heb ik een negatieve test in handen.. is iemand hier bekend mee? Is het normaal dat als je eisprong later is dat dat je NOD ook later is? En dat terwijl de afgelopen 4 maanden standaard 30 dagen cyclus had? :)</p>
 
De kans dat je na 7 dagen positief test is heel klein, meestal kun je pas op zn vroegst een positieve test verwachten (als je zwanger bent natuurlijk) na 9 á 10 dagen. Dus als je een korte luteale fase hebt (de mijne was ook maar 7/8 dagen) test je vaak pas ná je NOD positief. Is er wellicht een reden dat je cyclus deze maand wat langer kan zijn? ☺️
Ben je toevallig net ziek geweest óf heb je net de Corona vaccinatie gehad? Het kan sporadisch wel eens voorkomen dat je cyclus wat langer is, meestal heeft dit wel een achterliggende oorzaak. Dan kan het dus inderdaad zijn dat je NOD hierdoor ook opschuift.

Ik snap alleen niet zo goed wat je bedoelt met 8 vruchtbare dagen, want in principe ben je rondom je eisprong vruchtbaar (ongeveer 2/3 dagen ervoor en max. 2 er na)

 
Bedankt voor je snelle reactie. Ik ben nu 2 dagen na mijn NOD en test helaas negatief. Ik ben niet ziek geweest en ook niet gevaccineerd dus waarom mijn menstruatie nu ineens uit blijft begrijp ik zelf helaas ook niet. 


wat betreft mijn vruchtbare dagen, ik gebruik de ovulatie testen van clearblue. De duurdere paarse, een leeg rondje is laag vruchtbaar, een knipperende smiley is vruchtbaar en een stilstaande smiley betekent dat je een eisprong heb. Ik heb 8 dagen lang een knipperende smiley gehad voordat ik een stilstaande smiley had. Normaal heb ik 4 dagen een knipperende smiley en dan een stilstaande. 


ik teste dus ineens heel lang vurchtbaar voordat ik mijn eisprong had terwijl dit normaal dus niet het geval is. Begrijp je het nog haha? 

daarom vraag ik mezelf nu heel erg af, is er een ons dat ik zwanger ben of laat mijn menstruatie gewoon op zich wachten omdat mijn eisprong ook heel laat was?
 
 
 
Je NOD schuift altijd met je eisprong mee, omdat je LF gelijk blijft. Hier kan wel eens een dag speling in zitten, maar over het algemeen zijn dat altijd redelijk betrouwbare waardes.

De lengte van je cyclus heeft dus ook altijd te maken met het moment van eisprong. Overigens geeft een positieve ovulatietest je LH piek aan, niet je eisprong. Je eisprong volgt 24 tot 36 uur na die piek.

Dus ik zou in jouw geval de 9 a 10 dagen aanhouden, als dat jouw reguliere LF is, vanaf de datum dat je je eisprong hebt gehad. Dat is je nieuwe NOD.
Ik duim met je mee!
 
Het is pas 7 dagen na je eisprong, dus de test zal dan sowieso nog negatief uitslaan. Je kunt, mocht je intussen niet ongesteld worden, het over 3 dagen nog eens proberen met een zwangerschapstest! ☺️

Het is een beetje lastig te zeggen waarom je eventuele menstruatie uitblijft.. kan meerdere oorzaken hebben. Maar het kan natuurlijk ook gewoon een keer toeval zijn.

Tjee, 8 dagen een smiley is inderdaad wel heel bijzonder! Dat heb ik nog niet eerder gehoord. Daar durf ik verder niets over te zeggen : -)
 
Bedankt voor het reageren dames!! 
ik kon toch mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb vanmorgen een early test gedaan, helaas ook negatief. 


ik ga er maar gewoon vanuit dat me NOD idd mee schuift met me eisprong dus ik ga het maar proberen los te laten en het maar afwachten. 


wat betreft die 8 vruchtbare dagen, dat is ook een gek verhaal. Snap er zelf ook niks van maar ik ga gewoon rustig afwachten. ?
 
Ik heb ook wel eens 8 dagen een knipper gehad. Dan heeft je lichaam gewoon iets langer nodig om echt tot het hormoon level te komen waarop het eitje springt. Bij de CB paars wordt ook je oestrogeen gemeten, dit stijgt naarmate je eisprong in zicht is maar je echte vruchtbare dagen zijn wanneer je LH piek wordt weergegeven (vaste smiley). Ke hoeft je dus geen zorgen te maken over die 8 dagen, hebben meer mensen. Wat betreft je NOD, als je later ovuleert is je NOD ook later. Je moet altijd tellen vanaf je eisprong. Dus als jij een luteale fase hebt van 9 a 10 dagen, en je eisprong plaatsvond op rond 1 augustus is je NOD rond 9 a 10 augustus. Je bent dus nog niet over tijd. Zoals al eerder aangegeven is het echt nog vroeg voor een zwangerschapstest. 11 dagen na de eisprong is al vroeg maar dan zou je eventueel al een positief resultaat kunnen krijgen. 
Mijn tip: wanneer je je eerste vaste smiley hebt reken je dat je eisprong zo'n 36 a 48 u later springt. Bij die 36 a 48 uur reken je er 9 a 10 dagen bij op en dat is je NOD. Succes!
 
Terug
Bovenaan