late ontwikkeling

Beste mensen,
Erg cliche allemaal maar hier weer een bezorgde moeder. Mijn zoon is 9,5 maand en kan nog maar sinds zijn 8 maanden omrollen. Kruipen en/of zitten homaar, hier is meneer echt nog niet aan toe. De omgeving zegt wel dat Jens het allemaal wel zal gaan doen maar wat mij betreft liever vandaag dan morgen.
Gisteren waren we nog op het cosult.buro en daar heb ik een nare nasmaak aan over gehouden. Daar werd gezegd dat Jens inderdaad erg laat is maar je wordt ook niet gerust gesteld dat Jens het allemaal wel zal gaan doen. Ook de lengte van Jens (68 cm) is verontrustend, op het buro wachten ze nog tot 1 jr.en daarna wordt gekeken of er wat aan gedaan moet worden. Hij zit wel aan de onderlijn op de curve maar hij was ook maar klein bij zijn geboorte(woog 2600 gr.).
Zijn er mensen die dit herkennen en waarbij zoon/dochter ook wat later is dan de gemiddelde baby?
 
Beste Jens,

Volgens mij hoef je je geen zorgen te maken. Ik heb even het groeiboek van mijn dochter erbij gepakt. Maar met negen maanden was mijn dochter precies 68 cm. Ze was bij de geboorte ook klein en woog maar 2840. Ze schoof met 9 mnd met haar buik over de grond en met 10 mnd kroop ze echt. En volgens mij is dit redelijk gemiddeld. Bij mijn zoon was het ook zo, en het zoontje  van mijn vriendin  is met alles een paar maanden later.  Ieder kind heeft z'n eigen dingen, misschien praat of loopt de kleine straks heel snel. Ik denk dat je je nergens zorgen over hoeft te maken.

Groetjes Saskia  
 
Hoi,

Onze zoon is ook 9,5 maand en kan sinds een week zelf zitten.
Tot die tijd dacht ik ook 'wat traag' ,maar hier zeiden ze op het CB dat een kindje pas met een jaar hoeft te zitten...en rollen ongeveer met 10 maand.
En het kan ineens snel gaan hoor! Onze zoon kon dan al wel rollen, maar hij heeft in de laatste 2 weken goed leren tijgeren, zitten, meer klanken tijdens het kletsen, gericht zwaaien als er dagdag gezegd wordt en nog wel wat dingen. En dat in dus maar 2 week tijd!

Je kunt natuurlijk altijd een beetje gaan oefenen als je dat wilt, met het rollen.
Je zoon op z'n rug leggen en dan naast hem gaan zitten. Wachten tot hij je goed aankijkt en dan richting z'n hoofd kruipen/schuiven. De meeste kindjes gaan dan al het hoofdje kantelen. Als hij dit doet ga je steeds iets verder en uiteindelijk 'klappen ze om'. Toen onze zoon één keer was gekanteld had hij de beweging door en ging het steeds sneller en makkelijker....
Het kan trouwens zijn dat je een speeltje erbij moet gebruiken om z'n aandacht te trekken, dat hij na een tijdje op mama is uitgekeken 'ik weet toch wel dat je er bent, dus waarom zou ik moeilijk doen?'

Natuurlijk moet het wel een spelletje blijven voor je kindje, anders is het niet leuk meer.

En verder niet al teveel zorgen om maken. Mocht je dit wel doen zou ik anders naar de huisarts gaan en die om zijn/ haar mening vragen.

Groetjes,
Marije
 
Hoi,  

Nou Jens volgens mij hoef je je helemaal  geen zorgen te maken. Ik doe het  namelijk  niet, terwijl mijn zoon nu  ook net 9 mnd. is en ook alleen nog maar aan het rollen is.Kruipen? ikke nie begrijp. Hij zit nu sinds  2 weken wat steviger. Maar  waarom wil je het liever vandaag dan morgen? Als hij straks eenmaal kruipt of loopt zou je willen dat het wat langer had geduurd. Het komt echt wel. Het is ook geen wedstrijdje  wie wat het eerst kan. Ik weet zeker dat Jens zich in andere dingen weer sneller ontwikkelt.Want in de tijd dat een ander kindje bezig is met kruipen, is Jens bezig met een andere ontwikkeling, die je alleen mischien niet direct  merkt.

Volgende week moet ik ook met Sem weer naar het bureau, en ben benieuwd wat ze  van   hem vinden.    
 
groetjes en succes          
 
Ooooh dat CB ook altijd. Tegen mij zeiden ze een keer dat mijn zoontje vroeg was met omrollen, dat moest ie nog maar niet doen...jaja, ik zal het zeggen...haha rare mensen.

Je zegt dat je kindje was klein en ze kunnen toch niet verwachten dat hij ineens keer uitschiet naar hun curve...

Let er maar niet teveel op hoor.
 
hoi nou het komt allemaal goed hoor meid geen zorgen maken.Die van mij nu 10 maanden kruipt nu pas zins 3 weken en optrekken ook pas zins 3 weken en hij was ook met alles traag maar op de ene dag deed hij van alles.Hij was ook maar 2700 gram bij zijn geboorte maar als je hem nu ziet geloof je dat echt niet hoor.Nu is hij 10 maanden en 72 cm en 9800gram.Dus uitschieten kan dus echt wel hihihihihihh


suzanne
 
Terug
Bovenaan