Late Praters

Hallo.

Overal om je heen hoor en zie je verhalen van peuters die druk bezig zijn met vertellen. Vaak de leukste uitspraken-zoals te lezen valt in het topic dat hierover gestart is. Ik vraag me echter af of er ook verhalen zijn van mensen met juist het tegenovergestelde, late praters? Mijn vriendin en ik hebben een zoon van 2 (vanaf okt.'07), een echte peuter in zijn doen en laten. Het probleem is echter dat hij nog altijd niet praat. De gekste geluiden bootst hij wel na als je ze voordoet maar geen concrete woorden.  We oefenen zo veel, doen  altijd alles  benoemen maar hij zegt het gewoon niet na.  Het enige echte dat hij zegt is mamma en pappa. Hij zegt zijn eigen naam niet maar kent deze wel; hij weet  dus dat hij *** heet.  Hij zegt niet opa of oma en zelfs als hij een van ons iets wil verduidelijken is het "èèh èèh" maar roept of noemt ons niet met naam. Vreemd genoeg lacht hij een beetje geniepig als we hem eens vragen om opa of oma te zeggen, alsof hij het erom doet.

Het "gekke" is dat hij alles meteen doorheeft of oppikt. De kleinste veranderingen  binnens- of buitenshuis, er hoeft maar iets van plek te veranderen of hij  ziet het. Buiten wandelen en hij signaleert de kleinste dingen die wij niet eens direct zien en reageert op de kleinste geluiden. Laat ik dus stellen dat hij alles hoort ziet en begrijpt en dat wij hem desondanks  erg slim vinden. Per toeval zijn we nu bij een kinderarts terechtgekomen en verschillende onderzoeken en bla bla. We denken zelf dat hij gewoon laat is met praten en dat het eerstdaags gewoon losbarst. Hij was immers ook met lopen aan de late kant en dat ging ook ineens.

Nu weten we allebei dat het vreemd is, en dat hij een beetje achterligt tov andere kinderen maar zijn er mensen die dit verhaal bekend voorkomt?
 
Hallo,

Mijn zoontje is van dec. '05. Hij zegt ook alleen nog mama en papa. Hij probeert wel nog andere woorden te zeggen maar dat lukt niet echt. Hij brabbelt dan maar wat. Volgens het cb hoef ik me niet druk te maken en komt dit vanzelf goed. Gewoon veel boekjes lezen en net wat jullie al doen alles benoemen. Nou, dat hopen we dan maar. Hij heeft nog wel een grotere broer boven zich maar dat lijkt ook niet in zijn voordeel te werken. Ik vind het wel jammer want ze begrijpen echt alles hoor. Maakt niet uit wat ik zeg of vraag hij reageert er gelijk op. Het is zo jammer omdat je niet echt kan communiceren met je kind. Maagoed....straks praten ze ons de oren van ons hoofd en denken we nog wel eens terug aan de tijd dat ze wat minder praatte........  hi hi hi
succes.

Groetjes mama van rayen, milan en roos
 
Hoi dutchboys,

Erg herkenbaar, onze zoon is van dec. 2005. Hij was laat met lopen,20 maanden. En ook met praten schiet het niet op. Hij begrijpt wel veel en ook dat geniepige lachen herken ik. Zo van, doe geen moeite, ik doe het toch niet. Ook gebruikt hij veel lichaamstaal om duidelijk te maken wat hij wilt.
Ik maak me zelf wel enige zorgen, mijn man heeft er wel vertrouwen in en zegt dat het een late prater is. En wij zijn nu doorverwezen door het cb.naar het audiologisch centrum. Daar is echter een wachtlijst. Eerst controleren ze dan de oren, maar ze kijken ook naar taalbegrip enz. Wat zei de kinderarts n.a.v de onderzoeken van jullie zoon?

Ze gaan vast wel een keer praten maar het feit blijft dat ze binnen 2 jaar naar de kleuterschool gaan en het dan fijn is als ze zich goed kunnen uitdrukken! groetjes
 
hoi,
ons zoontje moet eind volgende maand 2 jaar worden en zegt ook nog maar enkele woorden. maar hij begrijpt alles zeer goed en doet over het algemeen wat je hem vraagt. ook kan hij zich op andere manieren goed verstaanbaar maken. (hij wijst de dingen aan die hij wil enzo)
ook met kruipen en lopen was hij eerder aan de late kant. gezien hij toch steeds vooruitgang maakt, maak ik er me nog niet te veel zorgen over. ook mijn stiefmoeder, die logopediste is vind het nog niet problematisch.
alleen lijkt het me regelmatig wel handig dat hij zou kunnen spreken, omdat ik er van uitga dat hij zich dan minder boos zou moeten maken. (nu wordt hij gauw boos/ of begint te huilen als we hem niet vlug genoeg begrijpen..)

groetjes,
jasm
 
Hallo,

daar ben ik weer. Ik kon de laatste keer dat ik hier was geen reacties plaatsten om een of andere reden en mijn pc was later defect, vandaar de late reactie. Nu maar hopen dat de mensen die hier gereageerd hebben dit lezen en dat de post weer bovenaan komt te staan!

De psycholoog heeft ook psychisch een lichte achterstand geconstateerd van een half jaar. Samengevat hebben we na een gesprek met de kinderarts afgesproken dat we dit nog een half jaar zullen bezien en daarna een aanmelding doen voor een soort van aangepast onderwijs ipv regulier basis onderwijs want de kans is groot dat als we nu niets ondernemen dat hij op school straks achter zal komen te liggen. Hij gaat wel naar de peuterspeelzaal sinds enige maanden (had ik dit in mijn vorige post gezegd?) en dat gaat uitstekend. Hij gaat goed vooruit en verheugt zich om er naartoe te gaan. eerlijk gezegd heeft hij het makkelijk; hij  kraait even  "èèh eèh" en wij  benoemen het wel voor hem -> met de juiste woorden en geen babytaal...  Onze zoon begint nu wel met losse woordjes te praten, als wij het zeggen zegt hij ons na.  Vaak zijn ze  onverstaanbaar, maar het begin is er. Een aaneenschakeling van woorden is er nog niet.

Volgens de psychologe was er nu geen reden "tot paniek" want er zijn meer kinderen van deze leeftijd die niet praten. er is een afspraak gemaakt om over een jaar, vlak voordat hij naar school zou gaan, een nieuwe test te doen. Mocht hij aangepast onderwijs nodig hebben (lieve hemel nee!) kon het toch goed mogelijk zijn dat hij na een jaar of twee, drie de achterstand heeft weggewerkt en dat hij kan instromen in regulier basis onderwijs. Zowel mijn vriendin als ik vinden hem gewoon te slim voor aangepast onderwijs en dat zeg ik niet omdat ik zijn vader ben maar omdat we denken dat hij er gewon geen zin in heeft (beetje makkelijk). Maar als het beter voor hem "geacht" wordt dan moet het denk ik wel. Anderszijds denk ik wel eens dat wij ons vergissen en dat hij het echt niet kan en dat je eigen onzekerheid je parten speelt en dat je daardoor denkt "hij kan het best...". Tja, wat is wijsheid
 
Hallo
ik heb twee meiden een van jan `06 en eentje van april 07. M`n dochter van 2 praat ook slecht. Zij is alleen slechthorend en al onder behandeling van een audiologisch cemtrum.
Zij heeft hoorapparaatjes en dat gaat supergoed. het praten staat hier waarschijnlijk los van. D`r kwam altijd al een logopediste langs om haar in de gaten te houden en die vind nu dus ook dat ons dochtertje achterloopt met d`r praat ontwikkeling. Ze begrijpt alles wel goed alleen komt het er niet uit. Het enige wat wij moeten doen is oefenen, oefenen en oefenen en ze krijgt nu meer logopedie. Zelf vragen we ons wel es af of dit nu allemaal wel nodig is omdat ze nog zo jong is en de "klik"er soms ook in een keer is. De een is nu eenmaal wat sneller dan de ander. Onze jongste van bijna 1 doet namelijk al vrolijk mee met de woorden die wij oefenen met onze oudste maar zij kruipt nog niet eens terwijl de oudste al met een jaar liep...We wachten rustig af en hopen dan maar dat ze gewoon laat is. Dus ik denk ook dat het enige wat je kunt doen is oefenen op een kinderlijke manier dat het voor de kinderen niet vervelend wordt, want op deze leeftijd doen ze het dan al helemaal niet meer als papa en mama het willen en het moet wel leuk blijven voor het kind. Succes ermee.
 
Terug
Bovenaan