Laten huilen of troosten?

Ik vroeg me af hoe jullie het doen! Mijn dochter heeft moeite om overdag in haar bedje in slaap te vallen. Ik probeer de laatste tijd een heel strak ritme en regelmaat aan te houden waarbij ik haar na het spelen in de box en de eerste tekenen van slaap (gaapjes, vuistje bij het oor etc.) weer in haar wiegje leg zodat ze kan slapen. Dit werkt snachts en sochtends erg goed. Ze ligt misschien even wakker, maar valt snel tevreden in slaap. Smiddags en savonds echter zet ze het bijna meteen op een huilen. De eerste minuten is het niet echt serieus en laat ik haar vaak wel liggen, maar meestal zet ze het op een heeel hard krijsen.
Meestal probeer ik haar te troosten door even over haar hoofdje te aaien of de speen aan te bieden, maar de laatste tijd is ze niet te kalmeren. Mijn ouders vinden natuurlijk dat ik er even doorheen moet en dat ik haar gewoon moet laten huilen, al duurt dat een uur lang (want dat doet ze rustig dan). Dit vind ik zo zielig voor haar. Ik weet echter niet hoe ik het voor elkaar moet krijgen om haar te laten slapen en volgens mij heeft ze het wel nodig die slaap!

Zijn er meer kersverse moeder die dit probleem hebben of hadden en hoe lossen jullie dit op? Is laten huilen niet zielig?  

Hoi,

Ik kan je maar één advies geven en dat is VOLG JE MOEDERHART en trek je in godsnaam niks aan van wat anderen zeggen, ook niet als het jouw ouders zijn. Het is jouw kind en jij weet wat goed voor hem/haar is.

Wij hebben onze kindjes ook nooit laten huilen, omdat onze overtuiging is dat, met name een baby, maar één communicatiemiddel heeft en dat is huilen. Bovendien heeft die baby 9 maanden veilig en geborgen bij jou in jouw buik gezeten en nu moet hij/zij het alleen doen. Dat is nogal niet wat. Waarom zou je je kind en jouwzelf een hoop ellende aandoen, terwijl het niet hoeft.

Een verklaring heb ik natuurlijk niet over waarom jouw kindje overdag niet wil slapen, maar er zijn nu eenmaal heel veel kindjes die overdag veel wakker zijn, of maar hazeslaapjes doen. Dat geeft toch ook niet. Een kindje geeft zelf wel voor een groot deel aan wat ze wil. En verwennen is er voorlopig echt niet bij hoor.

Doe nu maar wat jij denkt dat goed is.

Succes.

Groetjes Fonske.

hoii
ik zou ook je hart volgen... en niet teveel naar anderen luisteren
ik deed dat ook en ik werd er helemaal gestoord van
de 1 zei ....... niet laten huilen want dat is niet goed voor de vertrouwensband met je kindje, die heeft immers 9 maanden vertrouwd bij je in de buik gezeten...vooral lekker bij jou houden.

de ander zei laat maar ff huilen anders raken ze er aan gewend dat je ze bij elke kik uit bed pakt
ik werd er helemaal gestoord van
en wat ik nu doe... mijn gevoel volgen..
als ze alleen wat jengelt dan laat ik dr ff jengelen
maar raakt ze helemaal overstuur dan heeft t geen zin om haar te laten liggen en dan troost ik haar en leg ik dr terug als ze wat gekalmeerd is ...........
en dat helpt
en een speentje doet bij ons wonderen ,, ook al moet je 10x lopen omdat hij steeds uitvalt.. maar dat gaat wel over , over een tijdje
succes er mee!!
sandra ;mama van annique ( 9 weken)

Helemaal herkenbaar. Mijn zoontje komt overdag ook heel moeilijk in slaap, terwijl hij wel heel erg moe   is, want pak ik hem op dan valt hij op de arm in slaap. 's Nachts gaat het wel prima en kun je hem wakker in z'n bedje leggen en valt hij wel uit zich zelf in slaap. Overdag is het alleen maar huilen en hazeslaapjes doen. Sinds vorige week donderdag ligt hij in een bakerzak en dat helpt wel. Hij slaapt veel rustiger en zeker overdag is dat een verademing. Kijk anders eens op www.bakerzak.nl misschien is het ook iets voor jou.
Groetjes,
Josie

Hoi,

Heel herkenbaar! Tess is precies zo! Het went moet ik zeggen, maa rik laat haar nu niet meer zo heel lang huilen, wel 's avonds want dan vind ik het wel genoeg geweest voor de dag. Overdag slaapt ze bij elkaar misschien een ander half uur, dat is dan vanaf 10 in de ochtend tot 9 's avonds.

Jammer dat je al de bakerzak hebt besteld, je had hem van mij zo kunnen overnemen, ik heb hem ook geprobeerd, maar Tess werd er heel erg boos over en ben gestopt. Heb ook echt gebakerd daarna, was iets beter, maar ze sliep nog steeds maar 1.5 uur dus ben daar ook mee gestopt, ze slaapt nu 's nachts in een slaapzakje en overdag gewoon onder het dekentje.

Succes met de kleine, ik hoop dat het bij jouw wel beter wordt!

Groetjes Nands, mv Tess bijna 11wk

Hoi,

Het eerste half jaar kun je een baby niet verwennen met knuffelen en troosten. Als jij je kleine wilt pakken lekker doen!
Na een half jaar moet je dit echter wel afgebouwd hebben omdat ze dan vaak het patroon van "als ik huil komt mama" gaan herkennen én gebruiken.

Wat ik  altijd bij Kay doe is zo'n tutpoppetje  tegen zijn hoofdje leggen (als het hoofdje opzij ligt dan hè). Zo ongeveer bij het voorhoofd en oogjes. Dat voelt zacht, warm en geborgen aan en meneer valt na wat gefriemel aan dat poppetje meteen in slaap.

Maar hoe dan ook,.. als jij vind dat je kindje lang genoeg heeft gehuild dan geef hem maar een lekkere mamaknuffel! Even op adem laten komen en weer lekker instoppen..

Succes!

Esmé mv Kay

ik laat rosalie alleen huilen als ik even ergens anders mee bezig ben,bijvoorbeeld met mn andere kids,dan moet ze even op dr beurt wachten,maar dan ga ik wel af en toe bij dr kijken,en meestal duurt het zoiezo niet langer als 10 minuutjes,normaal gesproken laat ik haar dus nooit huilen,ik denk altijd ze huilt nietzomaar,of ze is erg moe,maar dan aai ik over dr hoofdje en valt ze in slaap.

Terug
Bovenaan