Laten vaccineren corona?

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Een onderwerp wat waarschijnlijk veel stof doet opwaaien. Zojuist een mail gekregen dat ik mag gaan starten met het corona vaccin (ik werk in de jeugdzorg). Als mijn kinderwens voltooid zou zijn zou ik mij zonder twijfel laten vaccineren. Maar omdat ik nu op korte termijn zwanger hoop te worden twijfel ik.

Op de website van de rivm staat dat het niet wordt aangeraden om het vaccin te nemen wanneer je in verwachting bent. Dit omdat daar onvoldoende onderzoek naar is gedaan. Maar dat het geen probleem is wanneer je zwanger wil worden. Daar wordt niks gezegd over of daar onderzoek naar is gedaan. Ik kan nu al bellen voor een afspraak en collega's worden woensdag al ingeënt. Zaterdag komt mijn eisprong (als het goed is..)

Hebben jullie tips? Adviezen? Liefst wetenschappelijk onderbouwd. Voor nu zegt mijn gevoel. Bij twijfel niet doen...

Hoi! Geen tips of adviezen, maar ik deel je twijfel. Zit zelf eigenlijk met hetzelfde probleem. Ik had al wel bedacht om eerst te overleggen met de huisarts. Ik lees graag mee of iemand anders hier nog meer over kan vertellen.

De keuze moet je natuurlijk zelf maken. Wel wordt geadviseerd om 2 maanden na de vaccinatie niet zwanger te worden. Ik zat in hetzelfe schuitje. Vorige week de 2e vaccinatie gehad.

Dit is wat ik weet: als je eenmaal zwanger bent, kan corona wel een risico zijn (vanaf 28 weken, dat is wel onderbouwd, vanwege afnemende longcapaciteit). Wat ook wetenschappelijk onderbouwd is, is dat je met (hoge) koorts een grotere kans hebt op een miskraam in de eerste weken. Dus als je corona zou krijgen en er ook ziek van zou worden, kan het een risico zijn. Van een vaccinatie kun je ook koorts/verhoging krijgen. Allemaal vast kleine risico’s, maar ik zou misschien je kinderwens 1-2 maanden uitstellen en eerst het vaccin halen. Dat laatste is dan meer een mening dan een onderbouwd feit. (Stiekem wel fijn dat je al snel aan de beurt bent!)

Dit onlangs besproken met mijn gynaecoloog en die zei, pakken wat je pakken kan. Ook als ik al zwanger zou zijn. Zij ziet geen enkel risico voor de baby.
Maar goed, snap dat je twijfelt. Ik krijg hopelijk ook snel de oproep (gehandicaptenzorg). Als ik niet zwanger ben, neem ik de vaccinatie maar blijven in de tussentijd wel proberen om zwanger te raken. Beide keren duurde dit 3/4 maanden, dus daar ga ik nu ook wel vanuit

Dit is denk ik een link met goede en betrouwbare informatie over Corona/vaccinaties rondom zwangerschap en kinderwens: https://deverloskundige.nl/nieuws/artikel/q-a-vaccinatie-tegen-het-coronavirus/460. Succes met je keuze!

Als ik de kans zou krijgen zou ik me zeker laten vaccineren. Voor zorgmedewerkers met een hoog risico op besmetting of dames met onderliggend lijden wordt dat volgens mij ook al geadviseerd (meende ik een tijd geleden op het NOS journaal te horen, wellicht terug te vinden op NOS.nl ? ). Zelf denk ik dat het virus zelf een groter risico is dan het vaccin ertegen.
Als specifiek de hoge koorts een risico is op een miskraam (en niet de onderliggende oorzaak van de koorts) dan zou je na een vaccin natuurlijk overwegen meteen iets als paracetamol kunnen slikken om die te drukken. Als je echt ziek wordt kun je dat natuurlijk minder goed plannen of op het laatste moment alsnog nee zeggen als je zwanger blijkt te zijn.
Maargoed, ik heb makkelijk praten nu, want mijn kinderwens staat voorlopig toch nog minstens tot april op pauze ivm herstel na zwaar verloop miskraam, en er is nog totaal geen zicht op wanneer ik aan de beurt ben qua vaccin, want als 20-30 jarige zonder onderliggend lijden of essentiëel beroep ben ik volgens mij als een van de laatsten aan de beurt. Dus ik snap het volledig dat je twijfelt, want nu ben je dan toch een beetje proefkonijn en uiteraard wil je niets dan het beste voor je toekomstige kindje.
Succes met je keuze!

Er zijn veel zwangere op dit forum die zelf corona hebben gehad, laat in de zwangerschap. Dus op het moment dat de long capaciteit minder is dan normaal (lees: verhoogde risicogroep). Ik heb unaniem van hen begrepen dat zij er geen grotere last van hebben ervaren dan bij een andere griep.
Dit na aanleiding van mijn eigen vraag of ik me zorgen moest maken over de oudste naar de opvang sturen nu corona nog actief is in het land en ik 25 weken zwanger ben. 
Ik heb geen tips of adviezen. Maar persoonlijk vind ik angst een slechte raadgever. Volg je boerenverstand en doe wat goed is voor jou. 

Terug
Bovenaan