Ledikantje: Lakentje met deken..... of hoeslaken met dekbedje..

Hallo,

Over 3 weken komt de kamer en de hele uitzet. Moet alleen nog wel lakentjes of hoeslakentjes kopen..
Wat is jullie ervaring... het makkelijkste... of wat heb je gekocht...

gr damam

Heb voor de oudste in zijn ledikantje lakentjens en dekens gekocht. Maar al gauw bleek dat hij een echte woeldraaier in zijn bedje was. Toe onze dochter een jaar later werd geboren moest ik voor twee ledikantjes iets hebben. Vanaf toen ben ik voor de dekentjens met een dekbedovertrek gegaan. Dat bevalt me super!! Geen gedraai met lakentjens en deken, makkelijk weer recht te leggen als de baby slaapt.

Wel slapen onze kinderen de eerste vier maanden in een wieg met dekentjens en lakentjens. Dan draaien ze ook nog niet zo veel, dus dat gaat ook altijd goed.

Succes!

Liefs HIlma

Hallo,

Ik heb een duo deken. deze gebruik ik in een hoes.
een dekbed mag je niet gebruiken onder de twee jaar.
Dit is syntetische en als de baby hieronder komt krijgt het geen lucht en bestaat er kans op stikken.
ook is dit vaak te warm.
en mijn dochtertje slaapt altijd in een slaapzak omdat ze niet onder de dekens blijft liggen

groetjes monique[24+2}

Hoi,
Bij onze eerste had ik me keurig gehouden aan de adviezen die je overal leest; bedje laag opmaken met een zeiltje eronder en lakentje en dekentje...
Het zeiltje eronder vond ik erg zweterig voor de kleine. Het ademt niet en daardoor vond ik het erg broeierig worden, daarbij komt dat er toch vrij weinig ongelukjes in bed gebeuren. Ik heb altijd onder zijn hoofdje een hydrofiele luier gelegd voor eventuele kleine spuugjes.
Bij de tweede ga ik meteen met een trappelzak beginnen. Die zijn veel makkelijker en het kind kan zich niet blootschoppen in de nacht waardoor je zelf onrustig ligt te slapen in de hoopt dat je kind het maar niet koud krijg. Dus voor ons: trappelzak met dekentje en eventueel een kruikje erbij.

Groetjes!

Hoi alweer,

Onze jongste ligt ook alleen maar met een trappelzak in bed. Hij schopt altijd zijn deken af en lag er nooit onder. Hij heeft meestal een winter trappelzak aan, want dan weet ik dat hij het warm genoeg heeft. Als het echt heel warm is gebruik ik   een zomer trappelzak.
Meestal begin ik ook altijd erg vroeg met een trappelzak.

En als ze later dan op een groot bed met een kussen komen, is het probleem meestal direct opgelost door de kussen, dan draaien ze lang zoveel niet meer, in ieder geval alleen nog maar op hun kussen....
Ook dan pas krijgen ze een dekbed.

Liefs Hilma

Hoi

Wat is eigenlijk de kleinste maat slaapzak?
Zijn ze hier in het begin nog niet veel te klein voor?

Ik denk dat we maar gewoon lakentjes met dekentjes kopen, geen gezeik dan ook van de kraamzorg. Want dat schijnt nog weleens problemen op te leveren.

Leg je je kindje dan in de slaapzak met alleen een rompertje aan ( in de winter met lange mouw)  of wat?

Groetjes plodder

hoi hoi,

Xander heeft het eerste jaar altijd onder een lakentje met deken geslapen.. Daarna heb ik hem in een slaapzak laten slapen met daarover heen gewoon zijn lakentje met deken.. Maar dit lakentje en deken liggen vaak bij zijn voeteneind wat hij trapt ze altijd af.
Bij ons volgende kindje gebruik ik gewoon weer een dekentje..

In Nederland vinden ze een dekbedje hellemaal taboe zeker de eerste 2 jaar, maar Xander (nu 19mnd)  lag vorige week in Duitsland in het ziekenhuis en daar hebben ze alleen maar dekbedjes.. zelfs kleinere kinderen..
Dus ik denk dat ze ons hier in Nederland ook wel een beetje bang er voor maken, want anders zouden ze het daar toch ook niet gebruiken?

groetjes ida

Je hebt trappelzakjes al in hele kleine maten. Meestal begin ik er mee als ze een maand ofzo zijn, ligt ook heel erg aan het jaargetijde....
Ze hebben hetzelfde aan als de anderen. Hebben die een pyama aan, dan de baby ook, en dan de trappelzak en dan de laken en deken.
Vooral nu het winter is. In het begin als ze nog niet hun eigen temp. kunnen houden, ook nog een kruik.

Ik denk dat je over het algemeen met alles zo is, heb jij een broek en trui aan, dan je baby ook. Ga jij in kortebroek en shirt naar buiten, dan je baby ook, met een lakentje ofzo over in de kinderwagen. Nu voor de winter kun je dat dus heel goed bij jezelf afkijken. Als je b.v. buiten wilt lopen, kleed je je kindje net zo, maar voor in de kinderwagen een dekentje   extra over.

Maar het meeste hoor je ook wel van je kraamhulp, die geeft meestal heel veel advies, en anders van je moeder of schoonmoeder, die kennen je het beste, en weten vaak erg veel......
Maar bovenal moet je kijken wat jouw baby en jij het beste vinden, jullie zijn het die er mee moeten leven.

Terug
Bovenaan