Leeftijdsgenootjes

A

Anoniem

Guest
Hoi,
ik vroeg me af: hebben jullie kinderen al veel leeftijdsgenootjes om hun heen?
Mijn dochter dus niet. Ze gaat niet naar een KDV en verder hebben mijn vriendinnen en kennissen alleen maar grote kinderen, dus niet van haar leeftijd.
Het lijkt me zo leuk als ze wat meer omgaat met kinderen van haar eigen leeftijd.
Wat is jullie mening hierover en vinden jullie het misschien verstandig als ze toch een dagje naar een KDV gaat?

Als het mooi weer is, gaat ze ze hier achter ons huis wel spelen op het grasveld en dan komen de buurtkinderen graag met haar spelen (leeftijd 3 tot 10) en dat vindt mn dochter wel geweldig. (al die aandacht)

Ik lees graag jullie verhalen,
groetjes van Sonja

Hoi Sonja,

In veel gemeenten is er zoiets als een 'mama en kind ochtend'. Daar komen moeders met jonge kinderen bij elkaar, zodat de moeders lekker kunnen kletsen en de kids lekker kunnen spelen. Misschien is dat ook wel waar jij woont????

Een dagdeel KDV is ook leuk natuurlijk, maar wel prijzig.

Groetjes, Karin

Hey Sonja,

Wij hebben er bewust voor gekozen om Ruben 1 dag per week naar het KDV te brengen omdat hij anders alleen volwassenen en  af en toe alleen maar oudere kinderen om zich heen zou hebben.
Het samen spelen, delen (en ruzie maken over wie er nu op de loopfiets mag...),  samen eten, zingen, verjaardagen vieren...dat krijgt hij nu al allemaal mee.    

Aan de andere kant kunnen ze dat ook straks leren op de peuterspeelzaal of op de kleuterschool...en dat is ook prima, toch?  
Wij hebben toevallig hiervoor gekozen en dat bevalt ons allemaal  goed!

Anders misschien leuk om op babyzwemmen of babygym te gaan??

Groetjes,
Laura

Hoi Sonja,

Ik zou mijn kind nooit naar een kdv brengen alleen maar voor leeftijdsgenootjes. Ik zou er voor kiezen om ze straks naar peuterspeelzaal te brengen als ze 2.5 zijn. Tot die tijd zijn leeftijdsgenootjes helemaal niet zo belangrijk. En die kun je inderdaad ook vinden bij babyzwemmen. En als ze straks iets groter is kun je ook naar zo'n overdekte speeltuin en zo. Daar kan ze ook met andere kinderen spelen.

groetjes Linda

...nog even als toelichting... ik werk dus 3 dagen in de week, 2 dagen passen de oma's op en 1 dag gaat Ruben naar het KDV...

Dus het is niet alleen de reden dat we het leuk vinden dat hij met leeftijdgenootjes kan spelen...het is  ook gewoon een  functionele oplossing!

Laura

Ik merk het ook aan Lotte. Ze wil dingen ondernemen en vindt leeftijdsgenootjes heel erg leuk. Ook wij hebben geen kinderen van haar leeftijd in de omgeving en ze gaat niet naar het kinderdagverblijft.

Omdat de peuterspeelzaal nog even duurt (Lotte is nu 15 maanden), ga ik vanaf September met haar naar 'muziek op schoot', de moeder - kind ochtenden en wil ik gaan babyzwemmen. Leuke activiteiten voor ons samen en ze kan andere kinderen (en ik andere moeders) ontmoeten.

Groetjes, Marisa

Hoi Sonja,

Ik denk dat dit een heel persoonlijke keuze is en dat daar niet echt een 'goed of fout'   in is. Het is ook heel erg afhankelijk van het kindje zelf.

Onze Sven is echt een mensenkindje. Hij kan uren naar mensen kijken en hun bestuderen. Daarom vindt hij het kdv echt super, hij vermaakt zich er altijd prima. Hij gaat daarheen omdat wij geen (schoon)ouders hebben die kunnen oppassen (wat ik sowieso niet had gewild hoor). Het heeft allemaal zijn voor- en nadelen. Het voordeel is inderdaad dat hij met andere kindjes kan spelen en leert te 'functioneren'   in een groep omdat hij thuis alleen is. Het nadeel is dat hij het afgelopen jaar veel ziek is geweest en dat hij er ook heen moet als hij niet in zijn hummetje is. Soms ligt hij nog wel eens te slapen 's ochtends en dan moet ik hem wakker maken. Dat vind ik dan best zielig.

Een vriendin van mij heeft een dochtertje van nu 6 jaar. Zij groeide ook op in volwassenen omgeving en dat kon je wel goed merken.  Haar dochtertje was al erg wijs voor haar leeftijd en maakte zich ook druk om dingen waar een kindje zich nog niet druk om moet maken. Ik vond dat best sneu voor het meisje. Maar nu gaat ze naar school en heeft ze zich goed aangepast. Kinderen zijn wat dat betreft reuze flexibel.

Ik zou gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Als jij het belangrijk vindt dat je meisje met andere kindjes leert spelen, dan breng je haar naar een kdv. Of je gaat inderdaad iets doen waarbij ze ook andere kindjes ziet.

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

Hoi Sonja,

Mijn zoontje gaat 1 dag in de week naar het KDV omdat het niet anders kan. Hij is hier pas met 10 maanden naar toe gegaan, want normaal paste oma op, maar manlief veranderde van baan en mijn schoonmoeder is ZWAAR depressief, dus Jesse nam haar humeur over en at niet bij haar, en jankte alleen maar. Dus daarom gekozen voor het KDV. Gelukkig hadden ze hier bij mij om de hoek plek, en nu na een paar maanden gaat het steeds beter, hij kan goed alleen spelen als hij thuis is, maar is ook heel lief met andere kinderen. Het is mij juist opgevallen dat door het KDV, Jesse meer met andere kinderen ook wil spelen, voor die tijd moest hij niets van andere kinderen hebben en zat hij alleen maar op me!

Daarnaast heb ik 3 vriendinnen met kindjes in zijn leeftijd, eentje is 8 maanden ouder en als we daar op visite zijn, hoor je die twee helemaal niet!

En die van m'n andere twee vriendinnen, dat zijn nog eens nichtjes van elkaar, daar scheelt Jesse 5 maanden en 3,5 maand mee...dus daar kan hij ook heel goed mee overweg. Ik spreek regelmatig met ze af, zodat hij niet alleen de kindjes op het KDV tegen komt!

Daarnaast zwem (jeetje wat ben ik ondernemend) ik ook elke vrijdagochtend met hem en Jesse is een echte waterrat nu...hij kan ook daar heel goed met andere kindjes spelen en heeft daar ook 1 jongetje die 3 weken met hem scheelt, dus die groeien nu een beetje samen op met het zwemmen! Erg leuk allemaal!

Maar wat hierboven al gezegd is, kijk eens in de buurt voor een moeder en kind ochtend. Ik ga strakjes als Jesse 18 maanden is ook nog eens op Ouder en Peutergym. Daar hebben ze vast ook wel iets van in jouw omgeving!

En anders maar een keertje een dagjes afspreken met wat forum-mama's!

Groetjes
Angel

Terug
Bovenaan