leeg gevoel, test na 2 mk wel of niet?

Hallo meiden,

Na 2 miskramen zit ik nu met een ontzettend leeg gevoel. Vooral deze laatste keer is het heel dubbel, omdat we het hartje al hadden zien kloppen. Ik kan me bijna niet voorstellen dat als ik weer zwanger zou zijn dat ik daar nog onbezorgd van kan genieten. En het hoort juist zo een mooie tijd te zijn. Gelukkig heb ik wel 2 gezonde kinderen, maar onze wens voor een derde is echt heel groot. Nu sprak ik de verloskundige en die had het over een test. Als ik het goed heb begrepen kun je met de test de kans berekenen om een miskraam te krijgen. Nu denk ik bij mezelf wordt je daar dan niet nog onzekerder van, want dat je een miskraam kunt krijgen dat weet je wel als je er al 2 hebt gehad?
Hoe denken jullie hierover of heb ik het niet helemaal goed begrepen?
groeten,
Natalie

Hoi Natalie,

het klopt niet helemaal zoals je het neerschrijft. Er is geen test die kan voorspellen of je een mk krijgt of niet. Ca 10% van de zwangerschappen eindigt nu eenmaal in een mk en daar kun je vantevoren niets over zeggen.

Wel is het zo, dat ze je na 2 mk onderzoeken mogen aanbieden waarmee men kijkt of er structureel ergens iets mis zit waardoor je de 2 mk gehad hebt. Dit bestaat uit een uitgebreid bloedonderzoek bij jou (waarbij je hormoonspiegels, stollingsfactor van je bloed, werking schildklier en nog veel meer onderzocht wordt). Er kan  ook nog een chromosoomonderzoek gedaan worden  bij beide partners om te kijken of een van jullie drager is van een chromosoomafwijking. Aangezien jullie al 2 kinderen hebben, zal dit laatste niet aan de hand zijn. Bovendien wordt chromosoomonderzoek vaak pas na de 3e mk aangeboden.

Bij ons hebben ze beide onderzoeken gedaan na mijn 2e mk en er is niets uitgekomen. Helaas hebben we in de periode dat we op de uitslag van het chromosoomonderzoek zaten te wachten (dit duurt 2 maanden) de 3e mk gehad. De uitslag van het bloedonderzoek heb je binnen 2 weken.
Bij  deze 3  mk ging het steeds tussen de 4e en 6e week al mis, dus waarschijnlijk ging de innestelling niet goed. Nu ben ik voor de 4e keer zwanger (vandaag 9w3d) en dit keer gaat (tot nu toe) wel alles goed.

Ik hoop dat ik het je een beetje duidelijk heb kunnen maken. De kans dat er niets uit de onderzoeken komt is erg groot, maar geeft je dan wel vertrouwen dat het gewoon moet kunnen. je lichaam heeft al bewezen dat het kan want jullie hebben al kinderen. Toch kan ik me heel goed voorstellen dat je een volgende zwangerschap enorm bang bent. Ik durf ook nu pas langzaam aan erin te geloven dat ik echt zwanger ben en dat het goed gaat.

Veel sterkte met het verwerken van deze mk en ik hoop voor jullie dat je toch snel gezond zwanger mag zijn.

liefs,
Dion

Hoi Natalie,

Heel herkenbaar jouw gevoel, ik heb vorige week m'n 2e miskraam gehad. Voel me ook zo leeg en lusteloos. Pff..hakt er toch behoorlijk in.
Ik heb gisteren de verloskundige gesproken en die zei dat als ik het graag wilde ze mij wel door kon verwijzen naar de gync., maar dat ik er ook rekening moest houden dat ze er niet veel aan doen, meestal doen ze pas na 3 miskramen onderzoek.
Maar als je Dion haar verhaal lees, is dat dus per gync. weer anders.

M'n moeder heeft trouwens wel een schildklierafwijking, dus misschien is het wel goed als ik me daar ook weer eens op laat testen. Bedankt voor de tip Dion!

Meid, heel veel sterkte en ik hoop dat we snel gezond zwanger mogen worden.
Ik heb trouwens ook al een dochter van 2,5 jaar. Dus het moet toch kunnen hè!

Groetjes,
Angel

Terug
Bovenaan