leren fietsen

Beste ouder,

Voor een ontwerpproject aan de TUDelft ben ik bezig met het ontwikkelen van een nieuwe product voor kinderen en ouders.
Mijn focus ligt hierbij op mobiliteit. Doordat straten steeds drukker en onveiliger worden voor kinderen laten ouders kinderen vaak niet zelfstandig fietsen naar bijvoorbeeld school.

Het product dat ik nu ontwikkel, de footloose, is een fiets waarmee het kind geleidelijk aan leert fietsen en door de aanwijzingen van de ouder ook beter leert omgaan met verkeerssituaties. Daarnaast moet het ook een leuke activiteit voor zowel het kind als de ouder zijn, uit onderzoek is gebleken dat fietsen al één van de favoriete activiteiten van een kind is. Dat is de insteek.

Hieronder link ik naar drie afbeeldingen waarin ik probeer uit te leggen wat het nu precies is, zodat u een beter beeld krijgt van de werking.
http://paulschouten.nl/footloose/footloose1.jpg
http://paulschouten.nl/footloose/footloose2.jpg
http://paulschouten.nl/footloose/footloose3.jpg

Het product kan nog veel meer, de mogelijkheden zijn groot. Daarom vraag ik uw eerlijke mening. Denk aan antwoorden op de volgende vragen, maar u bent vrij in uw mening/kritiek.

- Wat vind u van het product? zou het kopen?
- Zou u het product gebruiken?
- Denkt u dat dit een goede manier is van het kind leren fietsen?
- Klopt de scenario die ik schets of zou u het product helemaal zo gebruiken? zoniet, hoe dan anders?
- Wat zou u verbeteren aan het product?
- Wat voor mogelijkheden zou u graag nog meer zien?

hartstikke bedankt alvast!

mvg, Paul Schouten
 
Wat vind u van het product? zou het kopen?
Ik denk dat dit erg ligt aan de prijs. In eerste instantie vind ik het een sympathiek idee, maar is het volgens mij niet echt praktisch.

- Zou u het product gebruiken?

- Denkt u dat dit een goede manier is van het kind leren fietsen?
Dit is wel een goede manier om je kind verkeersveilig te maken, maar het leert hiermee niet zelf evenwicht te bewaren.

- Klopt de scenario die ik schets of zou u het product helemaal zo gebruiken? zoniet, hoe dan anders?
Het is meer iets waarmee je je kind mee laat helpen bij het fietsen dan dat het zelf het idee heeft aan het fietsen te zijn.
Ik vind het er wel leuk uitzien, dat dan weer wel.
 
Ik weet niet goed wat ik ervan vind.
Het idee van samen op een fiets, terwijl het kind wel zelf mee kan fietsen vind ik goed. Alleen niet als leerfiets, maar voor naar school wel een veilige optie.
Inderdaad leert het kind hierdoor niet het evenwicht te bewaren, wat juist het grootste gevaar geeft. Maar met deze fiets zou een kind thuis, op een veilige plek, op een andere fiets zijn evenwicht leren bewaren en naar school hierop kunnen. Ook mooi is dat je het kind op deze manier niet met een hand hoeft te duwen als het moe wordt.

Nadelen: De fiets lijkt me zo lang , voor mijn gevoel zit je kind zo ver bij je vandaan. Als er dan iets gebeurt kun je nooit op tijd ingrijpen. (Denk hierbij aan bijvoorbeeld een auto die je niet heeft gezien of als je zelf opeens uitglijdt met gladheid. Als je naast je kind fietst zou je hem in zo'n geval in een reflex wegduwen van het gevaar. Dat kan hiermee niet.) Verder vind ik hem best onhandig groot, waar laat je zo'n fiets? Als hij in te klappen is, gaat dat dan makkelijk of kost het veel kracht of moeite?

Verder nog vragen: is de fiets ook als gewone fiets te gebruiken? (Ik zou niet snel een fiets kopen voor een korte periode.)
De prijs speelt natuurlijk ook mee.

Verder nog iets: weet je dat er al een soortgelijk idee is, maar dan waarbij je kind achter je fietst: een stang met een zadel en een wiel, die je aan je zadel bevestigd. Hierdoor fietst het kind achter je aan. Als je de stang verwijderd heb je weer je gewone eigen fiets.
Voordeel van dit idee is wel dat je je kind kunt zien en dat je kind ziet waar jullie heen fietsen.

Succes ermee.
 
- Wat vind u van het product? zou het kopen?
Nee, ik zou het niet kopen. Ik vind het te log en te groot voor in onze schuur. Het lijkt me ook erg zwaar fietsen. Er zitten geen versnellingen op.
- Zou u het product gebruiken?
Nee.
- Denkt u dat dit een goede manier is van het kind leren fietsen?
Een fiets met 2 voorwielen fietst heel anders dan een fiets met 1 voorwiel. Ik vind daardoor dat ik mijn kind hierop niet voorbereiding op zelfstandig fietsen. Hij moet een andere stuurtechniek leren en het gaat juist om een goed evenwicht. Het kind zit te ver van je af.
- Klopt de scenario die ik schets of zou u het product helemaal zo gebruiken? zoniet, hoe dan anders?
Nee, zie antwoorden hier boven.
- Wat zou u verbeteren aan het product?
Ooit gehoord van de tandem? Die bestaat namelijk al, werkt hetzelfde en daar kun je je kind ook voor je laten zitten en mee laten sturen.
- Wat voor mogelijkheden zou u graag nog meer zien?
 
je hebt zoiets ook al voor achter je aan.

als een kind voor zit, kan het niet zien wat jij allemaal in het verkeer doet, bv om je heen kijken, hand uit steken enz.

op sommige oversteek plaatsen, kan je niet goed de weg opkijken, en moet je helemaal tot aan de weg stoppen om goed overzicht tehebben, dat kan niet als er zo'n lang ding voor je zit..
en vertrouwen op het oordeel van je kind, ja we kunnen over!, zou ik dus nog niet doen.

nee ik vind het niks..
 
Vind het helemaal geen nieuw idee.
Dit bestaat al jaren en heet een co-pilot.
Met name ouders met een mindervalide kind maken veel gebruik van deze fiets, het voordeel daarvan is dat het kind wel goed zicht heeft en je als ouder je kind in de gaten kan houden.
Daarnaast heeft de co-pilot allerlei mogelijkheden om je kind veilig te " bevestigen", iets wat veel mindervalide kinderen nodig hebben omdat een rompbalans vaak slecht ontwikkelt is.
Zelfstandig fietsen is hier helemaal geen doel, het is meer voor de gezelligheid.
Jouw fiets heeft 2 wielen aan de voorkant, dit lijkt mij heel lastig sturen.
Op de co-pilot zit 1 wiel voor en dit vergt al enige oefening. Je stuurt namelijk een meter achter het wiel, dus dat vraagt een ander inzicht. Met 2 wielen voor lijkt het mij heel onhandig, zo'n tandem heeft ook een bepaalde lengte die de wendbaarheid nog eens extra beperkt.

Zou de fiets niet kopen, maar houd het bij de co-pilot ( die meestal ook nog vergoed wordt vanuit de WMO)
 
Terug
Bovenaan