leren zinderlijk te worden

Hoi allemaal,

Mijn dochtertje is nu 2 jaar en 3 maanden. Op het moment is ze nog aan het wennen op de peuterspeelzaal maar daarna wil ik gaan beginnen om haar zinderlijk te maken.
Maar ja hoe begin je met zoiets. Als ik naar de wc ga en met haar praat zo van jij moet ook plassen op de wc dan moet ze lachen en zegt ze neeeee mama plassen.
Ik heb gezien dat er van fisher price ook een potje is waar geluid uit komt als er een plasje wordt gedaan. Heeft iemand daar ervaring mee?
Hoe moet ik haar duidelijk maken om uberhaupt iets te doen op een potje?
Ik zie het nog zeker niet voor me.....
Hoop op veel reacties!
Alvast bedankt.
 
hoi,

Mijn dochter is nu 2 jaar en 8 maanden. Ik heb een poging gedaan in mei van dit jaar maar dat ging finaal fout omdat ik het graag wilde en zij dacht"oh, dat is een mooi moment om ma op de kast te jagen"Ze heeft in haar eigen plas staan springen en in lopen spelen  terwijl ze eerst wel op het potje plaste en het werd van kwaad tot erger. Ik heb 'm weggezet en ben er bijna 2 maanden geleden weer mee begonnen, gewoon voor de grap. Ik zette het potje neer op een plek waar zij het goed kon zien en zei dat ze daar een plasje op kon doen als ze wilde. En ja hoor, komt ze iets later naar mij toe en zegt dat ze een plasje moest doen. En ja hoor een plasje gedaan. Natuurlijk beloond met iets lekkers of stickers. Dat stimuleerde haar natuurlijk ook. Gewoon iets kleins wat je makkelijk kan geven. Nu is ze overdag zindelijk, ook als we naar het dorp gaan geeft ze netjes aan dat ze moet plassen en gaan we opzoek naar een wc. Ze heeft alleen 's nachts nog een luier om maar als het aan haar lag ging die ook al uit.  
Ik heb geen ervaring met het zingende potje maar ik heb ook een wc verkleiner gekocht zodat ik haar op de wc kan zetten. Gaat er lekker even bij zitten, zing een liedje samen, maak er iets leuks van. Mocht het zijn dat ze in die tijd (10 min. ) een plasje heeft gedaan, beloon haar, maak er een feest van. Laat haar doortrekken. Zodat ze ook wend aan de grote wc zoals mijn dochter het zei. Ze geniet nog steeds als ze een plasje of een poepje heeft gedaan want dan mag ze doortrekken en handen wassen en pappegaaitje leef je nog zingen.Ze is al snel naar  de grote wc gegaan misschien dat ze het potje maar 2 weken gebruikt heeft. Zo'n zingend potje is wel leuk maar als ze er snel af zijn vind ik het zonde van mijn geld.
Nou het is wel een heel brabbelverhaal maar misschien heb je er wat aan.  
Succes met het potje trainen.  

Groetjes Francisca
 
Hoi chocolaatje,

Dank je wel voor je reaktie!
Dat zogenaamde zingende potje kan ook op de wc geplaatst worden als wc verkleiner dus dat is dan ook wel weer handig.
Weet ook nog niet of het echt wel iets is.
Denk ook dat het uitgangspunt is om er rustig aan mee te beginnen en niet het idee geven dat je er zelf heel veel van verwacht want dan kunnen die kleine 'ettertjes" daar wel eens misbruik van gaan maken. hahaha

 
Hoi mama's
Mijn dochter is nu 2,5j en is zindelijk van haar twee jaar(maar nu ze er een zusje bij heeft gebeuren er af en toe weer ongelukjes, dat wetende).
En ja hoor je moet er echt iets speciaals van maken en haar belonen.
Telkens mijn dochter op het potje moest en ze deed een plasje dan schreef ik een zonnetje op haar handje en juichde haar enorm toe, als ze kaka deed dan kreeg ze van mij een supergrote zon. En blij dat ze was!! En wij ook, bij   haar heeft een grote week geduurd en ze was proper.
Maar eerst en vooral moet je kindje er ook rijp voor zijn, je mag echt niets forceren anders wil ze totaal niet meer. En uiteindelijk worden ze allemaal -ieder op zijn tijd- proper hoor.
Veel succes nog hoor,
mama van twee dochtertjes
 
Hallo allemaal,

Mijn dochtertje is in juli 3 geworden en ze weigert gewoon zindelijk te worden.

Ze wil gewoon niet zonder luier lopen. Een paar maanden terug ben ik (zonder te pushen) in de weer geweest om haar zindelijk te krijgen. Af en toe ging ze ook op het potje om af en toe een een druppel te produceren. 1 keer heeft ze ook een grote plas op het potje gedaan. Of het 1 druppel was, ik  was natuurlijk megatrots op haar en heb haar de hemel in geprezen en beloond met de aloude stickertjes. Daarna liet ik haar in de tuin  in haar blote kont lopen (het was mooi weer) en toen heeft ze over haar benen geplast. Dit is later nog een keer gebeurd.

Ze is hier -denk ik- zo van geschrokken dat het onderwerp potje of wc totaal niet meer aan de orde is. Als ik het weer eens probeer wordt het met een luid NEE beantwoord.
Ze heeft 't trouwens wel door als ze moet poepen.
Ik wil haar dus niet pushen, maar aan de andere kant, ik wil natuurlijk wel dat ze snel zindelijk wordt. Andere kids zijn dat al met 2 jaar !

Heeft iemand tips ???

Alvast bedankt. Groeten Debbie
 
Hoi Debbie,
Mijn dochter is ook in Juli 3 geworden en we worstelen hier ook met zindelijkheid......Ze was van het voorjaar zindelijk, tot ze een zusje kreeg. Nu gaat het wel weer met ups en downs maar wat wij hebben gemerkt is dat pushen bij haar averechts werkt. Ze weet dondersgoed dat ze de aandacht krijgt door het zindelijkheids-gebeuren. Ze verstopte zich.....plaste in haar broek enzovoort.
Nu geven we het zo min mogelijk aandacht en zeggen dat ze het zelf maar moet weten allemaal en waarempel begint ze het zelf aan te geven.
Ik zou het weinig aandacht geven en vooral niet pushen....om ons heen zijn er kinderen die al vanaf 2 zindelijk zijn en ook die pas met 4 zindelijk zijn......het maakt niks uit, en ze moeten het zelf willen.
groetjes, Geesje
 
oja, bij ons werkte positieve aandacht door stickertjes wel. (een weekje). Wat ook werkte is met mamma naar de WC, en dan vroeg ik of zij eerst ging of ik. Eigenlijk werkte dat het beste want ze wil natuurlijk eerst!!
En mischien ken je een kindje wat al zindelijk is, kan ze een beetje meekijken.
 
Terug
Bovenaan