Letten op voedsel e.d.

Hai!
Las net op het forum dat toch wel erg veel vrouwen (als ik het zo bekijk...) zich echt heel strikt houden aan de lijsten van 'wat allemaal niet meer mag'. Klopt dat? Nemen jullie dat echt allemaal serieus??? Ik heb die lijsten bekeken en ze meteen weer weggegooid. Als je je daar volledig aan houdt, dan mag je toch helemaal niets meer??? Ben ik echt de enige die daar zo over denkt...?

Greetz, Stasha

hoi,

Ja, ik let er echt op. De vrouw van mijn collega heeft bijv. een onderzoek gedaan naar alcohol in de zwangerschap. Veel vrouwen doen daar laconiek onder. Op echo's is te zien dat een kindje (of je nu ver of minder ver bent) in de uren na het drinken van alcohol het extra zwaar heeft. De lever is er nog niet op ingesteld. Je ziet dan een onrustig kind, dat uit zijn of haar ritme raakt, andere hartslag etc. Of ze pijn hebben oid weten ze niet, wel dat het dus onnodige stress veroorzaakt. Ik drink dus geen druppel (al vind ik dat soms best moeilijk!)
Met eten let ik ook op, het kan zelfs een miskraam veroorzaken of een afwijking. Natuurlijk, de kans dát een bepaalde bacterie bijv. in kaas zit is klein, maar áls je weet dat die kans er is, dan ontloop je die toch. En hoe lekker leverworst ook is, als is aangetoond dat het slecht is eet je dat toch niet?

En er is nog zoveel dat je kunt eten, ik zie het niet als een belemmering....

groetjes,

Erica

hihi nou ik heb bij mijn eerste zwangerschap me zelf strikt aan alles gehouden
moest overal 33 keer over nadenken of het wel verstandig was
en had het idee dat ik maar beter in een zuurstof tank kon gaan wonen tot de bevalling voorbij zou zijn
maar nu niet meer hoor
ik eet natuurlijk geen rauw vlees , drink geen wijn , rook niet of een keer in de 2 dagen :)
maar verder nee ben niet meer zo panisch als eerst :)

Hoi,

ik hou me er gewoon aan, net als de eerste reactie zegt: Ik wil toch niet hebben dat net dat stukje rauw vlees dat ik eet, die bacterie draagt en m'n kindje ziek wordt.
Al met al vind ik het nogal meevallen hoor. In de winkel let ik er even op dat ik brie van gepasteuriseerde melk meeneem, rauw vlees mis ik alleen in de vorm van carpaccio als we uit eten gaan en filet americain op toastjes, (ben nooit zo'n biefstuk-liefhebber geweest) en levertjes vond ik toch al wel vies, :)
Ik eet verder gewoon normaal, op een paar dingen na die me momenteel erg tegenstaan, (nasi en pasta met tomatensaus), maar heb niet het idee dat ik me nou zo ontzettend veel moet ontzeggen.
Ja, dat glaasje wijn en een koud biertje, die mis ik wel, maar daar ga ik echt niet aan: de onderzoeken zijn daar heel duidelijk over, dat elke slok idd stress en fysieke risisco's voor je kindje meebrengen. Nou, ik kan best de zelfbeheersing opbrengen om dat een tijdje te laten, :) Is ook nog eens goed voor je persoonlijke ontwikkeling: een tijdje dingen laten staan en de zelfbeheersing opbrengen om het maar even niet te doen.

Roken deed ik sowieso al niet, maar aangezien daarvoor hetzelfde geldt als voor alcohol, (de stoffen komen in het bloed van het kindje, die ze echter nog niet kan verwerken, waardoor ze schade aanbrengen), mijd ik ook plekken waar erg veel rook is. Maar goed, daar was ik toch al niet zo'n fan van en heb nu eindelijk een maatschappelijk geaccepteerde smoes, :-D

Ik zou als ik jou was het risico niet nemen, ze waarschuwen er niet voor niets voor...

Let er ook wel op, net als tijdens mijn vorige zw.schappen.
Rood vlees mis ik niet echt, hooguit idd met uit eten en met 2 kleintjes komt het daar nou ook niet wekelijks van (zelfs niet maandelijks haha) dus eigenlijk mis ik niks. Dingen als filet enzo lust ik toch al niet.
Alcohol drink ik toch al nooit, sigaretten heb ik nog nooit gerookt dus dingen die ik ook niet hoef laten staan. Caffeïne heb ik wel in geminderd. Dronk normaal heel veel thee en dan ook nog wel cola.... dus nu gewoon iets minder. Drink gewoon wat extra water en dingen als roosvicee en kan niet zeggen dat ik de thee mis ofzo.

Eigenlijk ben ik normaal al niet zo van de dingen die ze tijdens een zw.schap afraden dus hoef er weinig rekening mee te houden, maar de dingen waar ik rekening mee kan houden dan doe ik dat. Kleine moeite.... heb voor de jongste ook ruim een jaar een koemelkvrij dieet gevolgd omdat hij een koemelkallergie heeft en hij borstvoeding kreeg en dat was een stuk lastiger, want dat zit overal zo'n beetje in.... en ook dat doe je 'gewoon'.

groetjes,
Marije

Hoi hoi,

Ik hou er zeker wel rekening mee en het kost me geen enkele moeite...vele dingen op die lijst eet ik toch al nooit. Helaas ben ik wel een echte filet fan maar ja ...dan nu maar ff niet. Ik drink geen koffie ivm de miskraam die ik heb gehad en ik was echt wel een grote koffie drinker, maar heb daar een uitstekende vervanger voor gevonden van VOGEL. Bambu koffievervanger, gaat prima en verder brie enzo eet ik gewoon even niet.

Succes er mee en ik zou idd zeker geen alchohol drinken of roken.

Groetjes Petra

Ik hou me er ook wel aan. Tijdens mijn vorige zwangerschap ook.
Maar vooral met rauwvlees en vis, dus de filet american   en gerookte zalm komt even niet meer in huis.

Ook hadden we eerst katten, dus mocht mijn man de kattenbak doen.

Brie eet ik wel, in nl kan je eigenlijk geen brie vinden wat gemaakt is van rauwemelk.

Hoi

Ik hou er wel rekening mee maar ik loop  niet met een lijstje door de supermarkt!
Idd carpaccio, biefstuck, alcohol en sigaretten laat ik liggen. Maar leverworst mag best maar zeker niet te veel voor de rest kan je in nederland heel veel eten (zit bijna geen rauwe melk in) alleen als we naar frankrijk op vakantie gaan zal ik iets meer opletten bij de brie.

Verder gewoon doen als voorheen! Vroeger zijn ze ook groot geworden.

Ester

Terug
Bovenaan