Letters en cijfers

Hallo,

Onze dochter is 2,5 jaar en kent bijna alle kleuren. Kan nog niet verder tellen dan 1,2, 6,7,8,9,10  maar kan wel al cijfers en letters 'lezen'. Als we een boekje lezen of ze heeft (bijv) een pak vla in haar handen dan zoekt ze letters die ze kent. M (mama), p (papa), o (opa), k (koe), r (eigen naam), s (sinterklaas). Ze is er heel erg mee bezig. Het lijkt mij erg vroeg en ik weet niet zo goed of ik haar moet stimuleren of juist niet.

Ik lees wel een topic van kinderen van 3,5 die beginnen met kleuren herkennen maar die van mij is pas 2,5. Het is echt niet zo dat we haar de hele dag aan het 'trainen' zijn.

Ben benieuwd naar ervaringen!

Gr. Debra
 
hoi Debra,

Mij oudste is eind sept 2 jaar geworden en kende de kleuren toen al enkele maanden.
Ook heeft hij nu al een hele poos hetzelfde als wat jouw dochtertje heeft met de letters; hij kent er al een heleboel. Spelenderwijs breng ik hem die dingen wat bij en hij onthoudt het echt allemaal. Als hij achter het toetsenbord van de pc zit of ziet ergens in de winkel een woord dan noemt hij al de letters op. Het is vlgs het cb en andere moeders wel vroeg,  maar ik maak me er niet te druk over; is toch handig als hij dat al kent? Soms is het wel verwarrend; bijv een kleine letter L (zonder haakje) of een grote, maar dat komt allemaal wel. Denk dat het gewoon met interesse van het kind te maken heeft of ze het vroeg leren of niet. Ik zou het niet afremmen, maar let wel op de je dezelfde klanken en benamingen als straks op school gebruikt, anders is het wel verwarrend.

groeten Claudia
 
Als je dochtertje vraagt naar deze stimulans, dan zou ik daar gewoon in mee gaan. Maar merk je dat ze meer frustraties ervaart dan plezier beleeft aan het spelenderwijs ontdekken van cijfers, letters, kleuren enz.. dan zou ik in het aanbod matigen.
Succes en veel plezier!
 
mijn dochtertje is on okt 2 geworden en ook zij kent al aardig wat letters.
Ik heb een magneet bord met magneetletters gekocht en ze vindt het erg leuk er mee bezig te zijn.
Ik stimuleer het niet direct, niet dat ik persee wil dat ze ermee speelt, maar ze pakt het soms zelf en wil dan dat ik woorden maak, vaak namen van nichtjes of opa en oma mama en papa enzo.
Ik denk dat het beste is ze te laten, als zij dat graag wil doe ik met haar mee en zo leert ze toch spelender wijs alvast wat te herkennen, kan volgens mij helemaal geen kwaad.
Het is heus niet zo dat ik het zelf iedere dag pak en haar dwing letters te leren, maar het gaat gewoon op een spelende manier.
Zolang ze er lol in heeft, is het toch alleen maar leuk.
 
Mijn zoontje begon daar inderdaad ook rond 2,5 interesse in te tonen (wist ook al heel vroeg de kleuren, zou er een samenhang zijn). Ik had een keer van die zachte schuimletters gekocht om in bad mee te spelen. Die kun je op de badwand of op de muur plakken, maar meer als versiering en niet zozeer omdat het letters waren. Maar hij vond het erg interessant en pakt ook de letters die hij kent. Vooral de P van Pepijn. Hij is nu bijna 3 en vindt het ook leuk om woorden te verzinnen met letters.
Hij zegt dan bijvoorbeeld: De b boom. oh en ook de b van bus. Dat vond ik eerlijk gezegd ook verbazingwekkend. En vorige week merkte ik opeens dat hij ook al cijfers herkende (vooral de 1, 2, 3 en 4). Hij gaat ook naar de creche en volgens mij spelen ze daar ook wel af en toe met cijfers en letters.
Nouja, leuk toch, zolang ze het inderdaad zelf leuk vinden lijkt het me geen kwaad kunnen.

Trotse moeder van Pepijn
 
Terug
Bovenaan