leven met een peutertje van 14 mnd

Dag mama's

Ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe jullie dagen er met een dreumes of peutertje uitzien.

De mijne ongeveer zo:

8.00uur          -wakker + papfles
10.00uur      -2 boterhammetjes met smeerkaas of smeerworst, jam of stroop  
                              en bekertje sap.
13.00uur     -slapen tot 14.30-15.00uur.
                              daarna koek met sap.
16.00uur     -wat vers fruit
18.00uur     -warme maaltijd+toetje (zuivel)
20.00uur     -flesje melk 180ml, tandenpoetsen en bedritueel (zonder moeite)
20.30uur     -slapen tot volgende morgen 8.00uur

Maar soms slaapt hij maar een half uurtje s'middags. Dan ben ik nog zo stil geweest in huis en was hij die ochtend heel vroeg op dus echt helemaal toe aan zijn middagdut en dan hoor ik hem 30 min later al weer kletsen!
Hoe gaan jullie hier mee om? Laten jullie je kindje dan toch nog een hele tijd in het bedje, voor de rust? Of pakken jullie hem er uit?

Verder was ik nieuwsgierig wat voor bezigheden buiten de deur jullie ondernemen met je kindje. Toen mijn zoontje net 6 maanden was zijn we met hem gaan zwemmen.
Dit vond hij heerlijk!
Na de verhuizing naar nieuwe stad heb ik niet zoveel meer ondernomen (ff heel druk geweest allemaal) Maar nu wil ik dat wel weer gaan doen.

Wat vinden jullie peuters leuk?
Zwemmen, wandelen, boodschappen doen, kinderboerderij, thuis liedjes zingen, enz enz???
Ben op zoek naar leuke ideeën om met mijn kleine Pippijn te doen!

We krijgen vandaag ook een poesje. We merkten bij anderen dat zijn reactie op dieren heel leuk is. En zodoende... ben benieuwd!

Ook zijn we aan het denken over hoe we sinterklaas gaan vieren.
Ik denk dat ik een leuk boek met c.d. aanschaf om in de stemming te komen met hem. Want echt veel ervan snappen doen ze toch nog niet! En ja het intertoys boek is alweer binnen. Heb er wat in geneuzeld maar was toch niet van plan al dat kleurig plastic speelgoed in mn huiskamer uit te stallen!
Wat geven jullie je kleintje met sinterklaas?

Zo genoeg vragen voor een rubriek!

Lief mama van Pip

 
Hallo mama van Pip

Wij mogen ons zoontje net een week een dreumes noemen. Onze dag ziet er als volgt uit:
7.15 uur 1 boterham met appelstroop en flesje melk 120 cc
10.30 uur fruit, meestal  1,5 stuks en bekertje drinken
Rond de klok van 12.30 1 a 2 boterhammen met smeerworst, kaas etc. evt. klein stukje ontbijtkoek en bekertje melk 100 cc
15.00 uur 1 stuk fruit (liga ed laat hij liggen) en bekertje drinken
17.30 warm eten (eet met de pot mee) en danoontje start
18.45 uur thee met melk
19.00 uur naar bed tot volgende ochtned 6.30 - 7.00 uur
Momenteel is hij bezig om van 2 naar 1 slaapje te gaan. Wanneer hij 2 maal slaapt dan doet hij dit van 9.30 tot 10.30 en van 13.00 tot 14.30 en slaapt hij 1 keer dan wordt hij in de ochtend ook pas om 8.00 uur wakker en gaat dan vervolgens van 12.00 tot 14.30 uur naar bed.Zijn eettijden veranderen dan natuurlijk mee. Het korte slapen ken ik nauwelijks maar als het al eens voorkomt en hij ligt te kletsen dan laat ik hem liggen, hij hefet dan toch wat rust.
Ik werk 2 dagen maar op de andere dagen doe ik tussen al het eten en slaapjes door,  in de ochtend, de huishoudelijke klusjes en de middag is helemaal voor mijn zoontje. We fietsen veel, bij mooi weer picknicken aan de maas, wandelen, de kinderboerderij, speeltuintje. Maar ook kunnen we lekker thuis bezig zijn, boekjes lezen, liedjes zingen,  in de tuin, ballen of speelkleed buiten met het speelgoed erop.  Ook creatief, vooral vingerverven is erg leuk.
Wanneer ik de hh klusjes doe dan is hij bij me in de buurt, speelt met doekjes, of de stofzuiger, hij helpt op zijn manier .

Wb de sinterklaas. wij vieren dit elk jaar met famillie bij mijn  ouders. Nu is Niels net jarig geweest en heeft veel speelgoed gekregen. Ik heb al zover geordend dat er  1 grote mand boven staat en een middelmaatje beneden . En weet je, hieruit pikt hij nog maar 2 a 3 dingen waar hij veel mee speelt.
Ik denk dat ik dus maar wat van  kleding vraag of 1 wat groter kado. Zoals je zegt, hij beseft het toch nog niet zo goed dus nu kan dit  nog wel.
Groetjes Jeanette

 

document.write(friendlyDateTimeFromStr('
'));




Hoi mama van Pip,

Ik heb een dochtertje van 16 maanden en onze dagindeling ziet er als volgt uit (al een aantal maanden);

7.45 wakker. Ik laat haar meestal nog een tijdje kletsen en spelen in haar bed. Kan ik ondertussen goed wakker worden en alvast het bed opmaken.

8.15 fles melk+boterham zo uit het vuistje (lekker kliederen...)

10.00 roosvicee of diksap met een cracker/koekje/rozijntjes. Maar net waar ze zin in heeft. Ik laat haar kiezen, en meestal zegt ze dan; "krekke".... (cracker dus)

11.45 boterham+fles melk 200cc

12.30 op bed. Ze gaat direkt slapen, ik hoor haar eigenlijk nooit! (behalve als ze gepoept heeft..)

14.30 wakker. Meestal is ze dan al een tijdje wakker, maar dan hoor ik heel af en toe een brabbeltje door de babyfoon, dus ik laat haar lekker even spelen. Doe ik vooral als ze na een halfuurtje alweer wakker is, op die manier heeft ze toch nog even een rustmoment)

15.00 fruit

16.00 sapje met koekje

17.30 warm eten+toetje

19.00 in bad+pyama aan

19.30 boekje lezen en tot slot een fles melk(200 cc)

19.45 lekker slapen...

Dit is onze dagindeling al vanaf dat ze 10,5 maand is. Het werkt prima voor ons!
Ik ga sowieso elke dag met haar wandelen, daarbij loopt zij zelf ook een heel stuk. Vindt ze geweldig! We gaan ook regelmatig naar de kinderboerderij, bij mensen op visite, winkelen (elke dag naar de supermarkt), naar speeltuintjes in de buurt, fietsen enz......

Ik heb ook al een tijdje wasco en dikke viltstiften met een heel groot tekenblok. Ze vindt het echt heel leuk om te tekenen, we hebben dan ook al heel wat vrienden en familieleden blij gemaakt met een prachtige tekening!
Wat sinterklaas betreft..ik vind al die gekleurde plastic speelgoed nou ook niet bepaald mooi in ons interieur staan, maar ach kinderen vinden dat nou eenmaal wel mooi! Dus ik koop wel waarvan ik denk dat zij dat leuk vindt, maar hou toch wel enigszins rekening met het materiaal en de kleur. Je kunt bijvoorbeeld een plastic hobbelpaard kopen, maar ook een mooie houten. Of een plastic telraam, of een houten zonder al die felle kleuren..
Ik heb laatst al een sinterklaas cd gekocht voor 1euro. Ik doe 'm nu af en toe al aan, misschien komt 't haar dan wat bekender voor als het écht sinterklaastijd is. Ik ben ook van plan om met haar over een dikke maand pepernoten met haar te bakken. Ik denk dat ze dan best al wat mee kan helpen, lijkt me heel gezellig!

Liefs Fiona

 
Hallo mamalina:
Ons schema ziet er als volgd uit:
8.00 : wakker, wassen, aankleden.
8.30: Bordje pap
9.15: beker Yoki en cracker of klein koekje. (ligt er aan of ze haar pap heeft      
              opgegeten).
10.00: boodschappen doen.
Tussendoor roswicee en rozijntjes.
12.00: 1 broodje met pasta of smeerworst of kaas. 1 plakje ontbijdkoek. beker Yoki
12.30: naar bed. Ze slaapt ongeveer 1 uur tot 1 1/2 uur.
(Soms ligt ze een uur te kletsen in bed voordat ze in slaap valt, ze valt uiteindelijk lekker in slaap).
1 x in de 2 wkn haalt ze het in en slaapt ze ong. 2 1/2 uur.
Als ze wakker is en uit bed  krijgt ze drinken.
14.3015.00: een fruitje.
Tussendoor een koekje en drinken.
17.30: warm eten en een toetje.
18.30: onder de douche of in bad, beker warme melk, boekje lezen, tanden poetsen, liedje zingen en dan gaat ze lekker slapen.

Tussen dit schema door helpt ze me mee met stofzuigen en dweilen, dit doen we dan om en om.
Als het mooi weer is gaan we naar het park, dit is 2 stappen bij ons vandaa. Hier hebben ze ook een kinderboerderij en een speeltuin, of een stukje fietsen.
Met het eten klaarmaken staat ze naast me op een huishoudtrappetje en doet ze de aardappelen en groenten in de pan die ik voor haar neerleg op het aanrecht.
Ze is gek op lezen. Ik bewaar de boekjes van de Bart Smit en Intertoys, die vind ze helemaal het einde, daar staat zoveel leuke plaatjes in.

Aan sinterklaas doen wij dit jaar ook niet veel, tenminste niet met pakjes, ze is hier ook nog wat klein voor en we zitten dan zelf midden in een verhuizing.
Ik hoop dat je wat ideetjes hebt zo!
 
Hoi mama van Pip,

Mijn zoontje is nu 13.5 maand en onze dagen zien er als volgt uit:

08.00 wakker
08.30 papfles 200cc gew melk +5 eetlepels bambix
10.00 flesje drinken en een kinderkoekje
11.45 1 boterham met beleg en bekertje melk 120cc
slapen tot ong 14.30
14.45 fruithapje. meestal 1.5 stuk vers fruit met beetje liga. Soms een potje.
17.00 warm eten (met de pot mee) en yoghurt na
19.00 in bad
19.30 fles melk 210cc
slapen tot de volgende ochtend.

Mijn zoontje vind het heel mooi en spannend om de wereld om hem heen te ontdekken. Hij begint te lopen dus dat is extra leuk. Daarom laat ik hem sochtends
lekker zijn gang gaan in de woonkamer. Hij jaagt de poezen en de hond de stuipen
op het lijf en speelt lekker met zijn speelgoed.
Als hij zijn fruithapje op   heeft ga ik altijd lekker naar buiten toe. Wandelen en de
eendjes voeren, of naar de winkel, stuk fietsen of lekker op visite bij iemand, of
naar de kinderboerderij.
Het maakt hem eigenlijk niets uit. Hij vind alles leuk om te doen. en daardoor vind ik
het ook leuk om die dingen met hem te gaan doen.
Geniet lekker van je kleintje.
Groetjes Melanie mmv Quinten
 




 


Hallo Lina/mama van Pip,

Mijn zoontje Stan is een echte dreumes van bijna 14 maanden (04-09-04) en aardig ondernemen; hij loopt sinds 2 dagen achter een blokkenwagen en gaat er opklimmen om bij de deurkruk te komen

Stan zijn schema is:
  7.30                papfles ongeveer 230cc
   9.30                cracker/soepstengel en diksap/roosvice
11.30                boterhammetje (meestal 1) met boter, leverpastei of appelstroop en  
                               fles  melk
12.00                naar bed
15.00                wakker
15.30                thee/sap (uit rietjes-beker) met fruit
                               in loop van middag eventueel nog soepstengel of rozijntjes o.i.d.
18.00                warme hap en toetje (om de dag: biogarde - danoontje)
18.30                in bad
19.00                boekje lezen of wat spelen op ons bed en dan naar zijn eigen bedje

Hij drinkt nu nog zijn melk uit een fles. Ik geef hem wel elke dag even wat sap uit een beker om zo te oefenen met drinken uit een gewone beker.

Het slapen:
Stan sliep tot voor kort nog 's ochtends (bijv. 10.00 - 11.30) en een uurtje voor het eten (17.00-18.00) maar het lijkt er op dat deze slaapjes gaan vervallen en dat hij alleen nog tussen de middag gaat slapen. Soms leg ik hem er wel eens rond 17uur in om even tot rust te komen als hij erg moe is. Dan kan ik even snel met het eten aan de gang .
Meestal als ik hem vrij snel weer hoor kletsen  terwijl hij er nog maar nét in ligt, dan laat ik hem nog wel even liggen. Ongeveer 30 minuten even laten doorkeutelen en mocht hij al snel heel erg gaan protesteren dan heb ik een max. tijd van 10 minuten dit accepteren en dan eruit.



Wat onderneem ik met hem:
-  naar de kinderboerderij; geitjes brood geven, konijnen aaien, spelen in het  
   speeltuintje
- boodschapje doen
- gewoon een wandelingetje als meneer het een beetje heeft gehad
- we hebben een hond die aan het einde van de middag even uit moet
- sinds kort proberen we samen wat te tekenen/verven
- liedjes zingen
- torentjes maken van stapelbekers/blokjes
- ik moet nodig eens met hem gaan zwemmen....



Sinterklaas:
Ik vermoed dat Stan niet zo veel mee krijgt van het Sinterklaas gebeuren. Je hebt van Dikkie Dik wel een leuk boekje over Sinterklaas en aan de achterkant van het boekje zit een verhaaltje over Kerst. Ik weet nog niet of ik zoiets ga aanschaffen.
We geven zelf niet echt een heel gek cadeau. Maar nu ik dit schrijf bedenk ik dat we wél een slee hebben, maar geen peuter/dreumes-zitje. Vorig jaar heb ik hem met maxi-cosi en al op de slee gehad (moest ie toch een keer meemaken, de eerste sneeuw...) Misschien is zo'n zitje wel een idee... en dan een klein speeltje. Dan vind ik het wel weer meer dan genoeg. We moeten het "doel" van Sinterklaas niet te ver voorbij gaan en overmatig kinderen verwennen met cadeaus, toch?


Groetjes,
Marieke









 
Hoi mama van Pip,

Wij hebben een zoontje van ruim 15 maanden en zijn dag ziet er als volgt uit:

±7.30 uur wakker, papfles
±11.00 uur 2 boterhammen met smeerkaas of saks smeerleverworst en een fles melk toe
± 12.00 uur slapen tot 14.00-14.30 uur
±15.00 uur fruit (wisselend: banaan, druiven, meloen, aardbeien, appel.....)
± 16.00 uur koekje of een creamcracker ofzo
±18.00 uur avondeten met toetje (yoghurt, vla ofzo)
±19.30 uur fles melk
±19.45-20.00 uur slapen tot de volgende ochtend

Verder heeft hij de hele dag gewoon een beker met drinken staan, zodat hij kan drinken als hij dat wil.

Ik ga heel vaak met hem naar de kinderboerderij, hij vindt dat echt geweldig!!! De vogels, geitjes, kuikentjes, eenden.... alle dieren zijn leuk.
Ik ga ook iedere dinsdagochtend met hem zwemmen, dit doe ik al vanaf toen hij 4 maanden was.
De speeltuin vindt hij ook helemaal leuk, de glijbaan is favoriet. Niet weg te slaan bij dat ding. Jij bent dan ook verplicht te blijven, want ze zijn nog echt te klein om het zelf te doen.
Verder vindt mijn zoontje fietsen erg leuk, voorop in zo'n fietsstoeltje vermaakt hij zicht opperbest.
Samen dansen op cd's met kinderliedjes is altijd goed, of een boekje lezen. Bij dat laatste is de aandacht niet heel lang vast te houden... gewoon vaak wisselen van boekje. Soms gaat hij al een ander boekje halen na 1 pagina gelezen te hebben!!!

Ik ben ook van plan dit iets met Sinterklaas te doen, maar wat weet ik nog niet zo goed... in ieder geval naar de intocht bij ons in het dorp en ik denk schoen zetten met een wortel en wat hooi erin. Ik kan niet wachten tot hij daar iets meer van begrijpt.... misschien volgend jaar???

Nou veel plezier en groetjes, Michele
 
Hai mama van Pip!

Mijn zoontje is sinds 2 weken dreumes en dit zijn onze "dingen"

Slaap- en eetritme:

wakker tussen 06:30 en 07:30: papfles 200 cc
08:00-09:30 Slapen
10:00 fruit eten
11:45 boterhammetje met smeerleverworst en beker opvolgmelk
12:15-14:00 Slapen
15:00 stukje fruit of babykoekje met flesje thee
17:00 warme hap met yoghurt na
18:15 douchen
18:30 fles opvolgmelk 200cc
18:45 slapen

Doe-dingen:
-eendjes voeren
-kinderboerderij bezoeken
-fietsen
-wandelen
-spelen met blokken (samen torens bouwen)
-heel af en toe even naar de TV kijken als Bumba erop is
-buiten spelen (rondrijden op een fietsje of spelen met zand)
-tekenen

Sinterklaas:
Sinterklaas vieren doen we pas als hij het bewust meekrijgt. Wij vierden thuis altijd Kerst en geen Sinterklaas (alleen toen we er in geloofden, dan is het wel leuk). Ik vind persoonlijk Sinterklaas ook niet zo heel leuk, Kerst vind ik veel gezelliger. Omdat het er nu eenmaal bij hoort, vieren we het wel als hij het gaat beseffen. Ik zag overigens in de Kinderen dat er bij de Hema een stoomboot van stof te koop is waar je met klittenband Sinterklaas, Zwarte Pieten en kadootjes op kunt doen. Misschien een leuk idee? En er zijn ook allerlei boekjes over Sinterklaas voor kleine kindjes.

Groetjes Cato, mama van Pepijn
 
Terug
Bovenaan