Lichaam geneest bijna niet meer tijdens zwangerschap

Hoi iedereen,

Het valt mij de laatste weken op dat mijn lichaam verzwakt is. Wondjes genezen bijna niet meer en ben veel vaker ziek dan voorheen. Voorheen was ik nooit ziek en was ik al eens ziek dan duurde dat hooguit twee dagen en was ik gewoon wat ziekjes, niet helemaal fit, een beetje lamlendig... ben ik nu ziek ben ik direct een week lang volledig lamgeslagen. De kleinste wondjes duren nu ook minstens twee weken voor ze eindelijk eens grotendeels genezen zijn, ondertussen raken ze 9 van de 10 keer ook nog eens ontstoken, iets wat ik totaal niet herken van mezelf. Alsof mijn lichaam haar zelfhelende vermogen gewoon kwijt is ofzo, mijn immuunsysteem net zo..

Herkend iemand dit? Is dit normaal? En heeft iemand tips? Op de wondjes gebruik ik al betadine pleisters en was ze, zolang het niet ingedroogd is, ook een aantal keer per dag met water en handzeep (veel wondjes op mijn handen), maar verder weet ik echt niet wat ik nou nog meer kan doen... ik word er wel een beetje gek van eigenlijk.

Groetjes, Naomi

Hoi Naomi,

Niet leuk maar heel herkenbaar en 'normaal'

Doordat je kindje de helft van je partners genen heeft moet jouw lichaam het immuunsysteem wat omlaag schroeven zodat je kindje goed kan groeien zonder dat jouw lichaam het tegenwerkt. Daarnaast gaat al je energie ook nog eens eerst naar je kindje. Je bent dus eerder en langer ziek.

Je kindje krijgt daar vaak niet verl van mee hoor, die groeit en eet lekker door.

Ik ben deze zwangerschap wel 5 x ziek geweest en ook anders nooit. Ik helemaal verzwakt maar kindje doet t super.. nu 38 wk

Tip.. tja veel groente en fruit voor de vitamines en ik slikte ook nog multivitamine voor zwangere vrouwen erbij. En goed blijven eten en drinken voor je energie

Mijn navelpiercing was gaan ontsteken en niets hielp. Op den duur heb ik t schoongemaakt, betadine erop met eilandpleister en dit afgesloten laten zitten 3 dagen. Hoe meer ik eraan zat hoe erger t werd, maar dat hielp dus wel bij mij.

Hoop dat je er wat mee kunt. Sterkte en beterschap

Groetjes Lyn

Het is inderdaad heel normaal om een verzwakt immuunsysteem te hebben als je zwanger bent.

Als je twijfelt of het bij jou nog erger dan normaal is of nog extra tips wil hebben voor een betere genezing van je wondjes kun je natuurlijk altijd even je huisarts bellen. Bij mij helpt het vaak als ik wondjes insmeer met nestosyl en afdek met een pleister. Ik weet alleen niet of dat gewoon veilig is tijdens de zwangerschap (ik ben normaal al ontstekingsgevoelig, vooral op m'n handen ook).

Succes ermee!

Bedankt voor de reacties allemaal. Gelukkig is het normaal. Ik las al allemaal ellende over zwangerschapssuiker etc, daar wilde ik al niet aan. Heb verder ook geen klachten die erbij horen gelukkig.

Groente en fruit eet ik al ruim voldoende van, heb mijn eet patroon van voor de zwangerschap door gezet eigenlijk, was toen al erg bezig met gezond eten gelukkig, dus hoefde weinig te veranderen. Vitaminepillen slikken is nog wel een idee inderdaad. Doe ik niet nu omdat ik beroerd werd van ze, maar misschien toch maar weer proberen.

Toch is het wel apart hoor, pukkeltjes in mijn gezicht door die hormonen genezen dan wél weer binnen 1, hooguit 2 dagen. Raar toch?

@Lyn V, 5 keer ziek in 9 maanden? Wauw, arme jij!! Gelukkig had de kleine er geen last van dan. Ik ben nu 5,5e maand ongeveer en ben inmiddels al twee keer een week ziek geweest, gelukkig had die kleine er inderdaad geen last van ... zij deed gewoon lekker haar ding Haha

Hi Naomi,

Ja, je weerstand is echt dramatisch tijdens een zwangerschap. Ik ben nu net als Lyn bijna 38 weken zwanger en merk de lage weerstand vooral doordat ik de eerste 6 maanden bijna continu een koortslip heb gehad. Om gek van te worden! Daarnaast eigenlijk constant buikgriep.

Ik ben meerdere keren naar de huisarts geweest voor weerstand tips, want die koortslippen zijn puur tekenen van een lage weerstand. Niets leek echt te helpen (Ik at op een gegeven moment zoveel fruit, dat ik dacht dat ik een kiwi werd), totdat de huisarts kwam met pro-biotica. Weerstand wordt opgebouwd in je darmen en omdat ik veel misselijk was, overgaf en buikgriep had, was mijn darmflora redelijk van slag. Sinds 2 maanden eet ik elke dag 2 bakjes Activia (dat was de enige pro-biotica waarvan volgens mijn huisarts bewezen is dat het werkt) en ik heb geen koortslip meer gehad en mijn constante buikgriep/ misselijkheid / overgeven is weg. Dus, wellicht helpt dat (naast fruit, groente, vitaminepil voor zwangeren).

Succes!

Liefs, Anna

Hoi Anna,

Dank je wel voor de tip! Dat is wel een goeie. Ik ben nu ook alweer ziek, bij mij uit het zich in hele erge verkoudheid, holte ontstekingen en luchtweginfecties (ben ik gevoelig voor). Ik eet ook elke dag fruit, ik eet yoghurt met muesli als ontbijt, eet paar keer per week komkommer en tomaat extra, eet groente bij het leven en nóg is mijn weerstand nog nooit in mijn leven zó slecht geweest. Enige wat ik niet slik zijn die pillen omdat ik er beroerd van word, maar verder doe ik het gewoon volgens het boekje, snapte er dus al niks van.

Activia is dus wel een goeie tip. Eens zien of het helpt haha

groetjes, Naomi

Terug
Bovenaan