lichaamscontact

Graag jullie advies!

Mijn zoontje is 5 weken oud. Hij had (heeft) heel erg last van darmkrampen daarom gebruik ik nu sinds 5 dagen ABC Dophilus en dat lijkt te werken. Maar nu heb ik een ander 'probleem'. Gedurende de nacht slaapt hij prima (nog wel nachtvoeding hoor) maar gedurende de dag wil hij alleen maar slapen als hij tegen mij aan ligt. Dus of in mijn armen of in de draagzak. Nu wil ik natuurlijk niet de hele tijd met hem lopen (ik heb nog een kleine rondlopen). Maar zodra ik hem weg leg is hij na 10 minuten wakker en begint weer te piepen. Laten liggen helpt niet... hij blijft huilen! Iemand tips om hem beter te laten slapen overdag?
Alvast bedankt.

Miriam
 
hoi Miriam,

Onze dochter is 7 weken oud en heeft precies hetzelfde. Ze slaapt het liefst tegen mijn borst of in mijn zwangerschapskussen(Vormt zich naar je lichaam)Afgelopen week ben ik bij het cb geweest en heb het probleem voorgelegd. Kinderen op deze leeftijd kun je niet verwennen maar wel gewennen. Ze weten heel goed wat ze het allerfijnst vinden en als hij steeds bij je ligt wordt het een gewoonte. Deze gewoonte moet je doorbreken door hem toch in bedje te leggen, laat maar even huilen.(Best moeilijk)
Misschien een tip: ik heb een draagzak
die je ook in de box kunt hangen, zo heb jij je handen vrij en ligt hij lekker te slapen ( wel bijblijven)

succes, anita
 
Hier hetzelfde, alleen als ze dan in mijn armen in slaap was gevallen dan legde ik haar daarna in de box.
Dit bleek dus niet de goeie plek te zijn om te gaan slapen.
De box is om te spelen en ze krijgen te veel prikkels daardoor.
Nu ligt ze sinds 2 dagen overdag in haar ledeikantje en ze slaapt!
Wel soms maar een half uur/3 kwartier, maar het begin is er!
 
Hoi Miriam! Mijn zoontje (nu 11 weken) had precies hetzelfde. Voor die kleintjes is lichaamscontact gewoon heel belangrijk, ze hebben 9 maanden bij mamma gezeten en moeten nu alles alleen doen! Ik wil je adviseren om je kindje toch regelmatig in bedje te leggen (in een stil en donker kamertje), te trainen zogezegd. Eerst beginnen met op de arm in slaap te laten vallen en dan in bedje te leggen, de volgende keer in bed te leggen als hij half slaperig is en later wakker in z'n bedje leggen. Die darmkrampjes zijn heel rot, mijn zoontje had er ook veel last van (en nog steeds helaas hoewel het wel minder is geworden). Geef je borst of flesvoeding? Ik ben na 8 weken overgestapt van borst naar fles en gebruik nu Nutrilon Omneo, dat is speciaal voor baby's met darmkrampjes. Ook wij gebruiken homeopatische druppeltjes. Als je je zoontje in bed hebt gelegd en hij huilt en je hebt de indruk dat hij krampjes heeft dan kan je hem er even uithalen om te troosten maar leg hem wel telkens terug in z'n bedje (zodat hij leert dat z'n bedje ook veilig is en niet alleen bij mama). Leg hem ook af en toe in z'n bedje als hij niet hoeft te slapen, bv als jij de was opruimt, dan associeert hij z'n bedje ook niet steeds met huilen cq ongenoegen. Mijn zoontje slaapt nu gelukkig wel in z'n bedje, maar het blijft een korte slaper overdag. Meestal 2 a 3 keer 3 kwartier a een uur, 's nachts slaapt hij gelukkig goed door. Doe vooral waar jij je goed bij voelt, laat je niet onzeker maken door mensen om je heen bij wie de kinderen "de hele dag in hun bedje sliepen" (ik vraag me altijd af of ze zich die eerste weken nog wel herinneren als dat 20 of 30 jaar geleden is!). Ik heb inmiddels veel moeders gesproken met hetzelfde probleem, en echt het gaat steeds beter! Mijn zoontje jengelt trouwens altijd eventjes als ik hem in bed leg, dat is zijn manier om in slaap te komen maar het is wel heel anders dan dat hysterische gehuil van de eerste weken!
Succes!
 
Hoi Miriam,
Wij hebben een tweeling van 11 weken. Onze dochter sliep ook heel weinig. We hebben ze ingebakerd, dat ging goed voor ongeveer twee weken. Nu slaapt ze in de reiswieg van de kinderwagen en dan het liefst met het hoofd bovenin zodat ze iets voelt en toch dat geborgene heeft. Het is geen oplossing want ik weet zelf nog niet hoe we dit moeten afbouwen maar ze slaapt. Wel zetten we de reiswieg in haar bedje.

Succes Laura
 
Hoi Miriam,
Misschien is inbakeren een idee voor jouw baby? Het geeft ze een erg veilig gevoel en daardoor slapen ze meestal bezig. Op het consultatiebureau kunnen ze precies uitleggen hoe het moet, want het is nog best lastig! Succes ermee!
 
Hoi Miriam,

Ik heb een zoontje van ruim 10 weken. Wij hebben hetzelfde probleem met hem gehad. Hij viel ook altijd na de voeding op mijn arm of op schoot in slaap. Zodra ik hem dan in zijn bedje legde, werd hij wakker en bleef hij huilen. Ik werd er ook een beetje moedeloos van. Tot ik een artikel las van een zekere Ria Blom. Zij heeft een boek geschreven over inbakeren en rust en regelmaat. In dit artikel stond dat je een kindje niet slapend in zijn bedje moet leggen. Je moet hem/haar na de voeding even op je arm houden om te boeren, er vervolgens nog even mee spelen en hem/haar dan in zijn box leggen, zodat hij/zij zelf even kan spelen. Als je kindje moe wordt, gaat hij vanzelf huilen of jammeren en dan moet je hem in zijn bed leggen. Wij hebben dit bij Timo ook gedaan. In het begin was het best moeilijk omdat hij soms best flink huilde, maar nu gaat het prima. In het begin huilde hij soms bijna een uur voor hij in slaap viel, maar nu is hij meestal binnen een kwartiertje lekker onder zeil. Een kindje moet echt leren dat hij in zijn/haar bedje moet slapen en niet in de box of bij papa of mama op de arm. Het is dus inderdaad een kwestie van regelmaat. Het is even wennen, maar het werkt wel......
Veel succes!!!!

Groetjes, Anouk
 
Terug
Bovenaan