hoi..
ik heb regelmatig licht bloedverlies... dit kan zoveel onschuldige redenen hebben.. dus ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken..
Pseudo-menstruatie: sommige vrouwen hebben gedurende een lange periode in de zwangerschap telkens een beetje bloedverlies op het moment dat ze anders ongesteld zouden worden.
Bloeden van de baarmoedermond: de baarmoedermond wordt bedekt met een heel dun laagje huid. Hieronder zitten zeer veel dunne bloedvaatjes. Door je zwangerschap wordt de huid nog dunner en zijn die vaatjes makkelijk te beschadigen. Bovendien wordt de baarmoedermond beter doorbloed, waardoor er bloedverlies kan optreden. Tijdens gemeenschap kan de penis tegen de baarmoedermond aankomen en hier een wondje veroorzaken. Dit is de reden dat het nogal eens voorkomt dat er bloedverlies optreedt na het vrijen, dit is absoluut onschadelijk en betekent niet dat je niet mag vrijen. Maar ook zonder aanwijsbare reden komt het voor dat de baarmoedermond spontaan gaat bloeden. Het bloed is helderrood en dun en er zijn geen buikkrampen.
Innestelingbloeding: als het bevruchtte eitje zich innestelt in de baarmoederwand kan dat vroeg in de zwangerschap wel eens een beetje bloedverlies geven, ook dit is onschuldig. Dit bloedverlies treedt heel vroeg in de zwangerschap op, vaak nog voordat je weer ongesteld had moeten worden of rond de periode dat je ongesteld moest worden. Het komt dan ook regelmatig voor dat vrouwen een paar dagen licht bloedverlies hebben rond de periode dat ze ongesteld hadden moeten worden en dit verwarren met een normale menstruatie. Ze denken dus dat ze niet zwanger zijn. Het bloedverlies is echter veel korter en minder hevig dan bij een normale menstruatie.
Bloedverlies van de rand van de placenta: de randen waar de placenta vast zit aan de baarmoederwand kunnen makkelijk wat bloedverlies geven. Vooral in de jonge zwangerschap komt dit nogal eens voor. Als de baarmoeder gaat groeien wordt de placenta mee omhoog 'getrokken'. Dit kan wat spanning veroorzaken op de rand van de aanhechting en hierdoor kunnen er vaatjes beschadigd worden en wat bloedverlies geven.
Bloedingen vanuit de placenta: vroeg in de zwangerschap ligt de placenta nog helemaal rondom in de hele baarmoeder. Later gaat één deel zich verder ontwikkelen en verdwijnt de rest. Het komt dan ook heel regelmatig voor dat de placenta vroeg in de zwangerschap nog bij of over de baarmoedermond heen ligt. Hierdoor kan er makkelijker wat bloedverlies optreden vanuit de placenta. Als de baarmoeder gaat groeien wordt de placenta bijna altijd mee omhoog 'getrokken' en ligt hij ook niet meer over of tegen de baarmoedermond aan.
Onbekende oorzaak: heel vaak wordt er geen oorzaak gevonden. De echo laat niets bijzonders zien en het vruchtje ontwikkelt zich zonder problemen. Hoewel voor jou misschien onbevredigend, is het wel gunstiger als er niets bijzonders gezien wordt op de echo.
toen ik het zo vaak had.. was ik ook wel bang.. maar ik ben nu wel gerust gesteld dat het niet veel kwaad kan als het niet groter als een euro is..