Lichtgewicht

<p>Hallo,</p><p>Mijn dochter is nu bijna 8 maand(26-12-19) n blijft qua gewicht wat achter. Ze is nu 6.8 kilogram. 20-7 woog ze 6.6 kilogram</p><p>Qua lengte precies gemiddeld</p><p>Ze krijgt 5 x per dag borstvoeding, (als ik keer kolf, heb ik meestal mininaal 150cc, en drinkt ze dit ook makkelijk op ) 3/4 fruitpotje , 1/2 groentenpotj</p><p>1/2 boterham en krijgt tussendoortjes zoals maisfingers ,soepstengel enz</p><p>Al met al zou je denken meer dan genoeg, maar ze blijft op de onderkant van curve zitten </p><p>Cjg maakte zich vorige maand geen zorgen. Ze plast/poept goed. Ze is tevreden, alert. Kan al kruipen, brabbelen en wil gaan staan</p><p>Iemand tips, om het gewicht op te krikken? Het maakt me zo onzeker</p><p>Manlief is ook lang en slank</p>

Dat ze op de onderkant van de curve zit is op zichzelf geen probleem. Er zijn nou eenmaal grote en kleine kindjes, ze hoeft niet op de gemiddelde lijn te zitten. 

Wel is het belangrijk dat haar lijntje ongeveer dezelfde vorm heeft als de voorgedrukte lijntje. Maar groei gaat met horten en stoten. Misschien is ze ziek geweest waardoor ze nu niet zoveel gegroeid is? Of ze heeft de volgende keer weer een wat snellere groei. Ik zou me nu geen zorgen maken. Eventueel een keer extra de borst aanbieden op een dag. En dan volgende maand weer een keer wegen. 

Evt als tussendoortje kun je wat avocado oid aanbieden ipv maisfingers, dat is wat vetter maar wel gezond. Zelf wat koken ipv potjes, dan kun je iets vollere producten geven (bonen, vette vis etc).. Maar ik kan je denk ik vooral aanraden het nummertje los te laten en eigenlijk het advies van het consultatiebureau te volgen. Als je een vrolijk, alert kindje hebt, is het goed en doe je het gewoon hartstikke goed! De een is in aanleg gewoon lichter dan de ander, als de artsen zich geen zorgen maken zou ik gewoon genieten van je blije meisje.

Mijn dochter (nu 21 maanden) was en is een licht, smal meisje maar qua lengte nu wel gemiddeld. Ze heeft altijd haar eigen lijn, maar wel volgens de curve, gevolgd. Ik vond dit vaak ook lastig maar ze at goed, was erg actief en ontwikkelde zich erg vlot. Nu laat ik het meer los. In lengte is ze wel een lijn omhoog gegaan, maar gewicht blijft ze laag zitten. Echter is ze niet heel dun. 
Voldoende en gezond vette producten aanbieden en verder lekker laten ontwikkelen.

Ja kan prima of in kleine stukjes en zelf laten pakken. Dat deden wij al vrij snel, m'n zoontje werd er een soort blije groene Hulk van ? ik ben vanaf het begin van veel zelf pakken en eten geweest, tafelmanieren komen later wel, maar dat is niet per se beter oid. Paste gewoon bij ons. Hoop dat ze t lekker vindt, m'n zoontje heeft er altijd van gesmuld (nu met 18 maanden nog steeds). Succes!

zolang ze op haar eigen lijn netjes blijft groeien, hoef je je inderdaad geen zorgen te maken. Onze kleine schoot qua lengte de lucht in, maar gewicht kwam ook niet mee, ondanks dat hij eigenlijk goed at. Wij kregen ook het advies meer calorierijk voedsel te geven, sindsdien krijgt hij griekse yoghurt en maak ik de fruithapjes zelf met extra granen er in, af en toe een blokje roomkaas etc. Hij zit nog steeds met de groeilijn van gewicht duidelijk onder de groeilijn van de lengte, maar het is nu duidelijk minder extreem.
Aangezien je nog borstvoeding geeft is het ook belangrijk wat je zelf eet. Om je melk wat vetter te maken kan je rustig af en toe een stuk taart of iets eten. Dit kreeg ik serieus als advies van de kinderarts bij mijn 1e kindje, omdat hij ook niet zo snel aan kwam. Ik heb toen zeer regelmatig een stuk taart gegeten, pasta smiddags ipv brood etc, en de kilos vlogen er nog steeds van af.  

[quote quote=10349963]Aangezien je nog borstvoeding geeft is het ook belangrijk wat je zelf eet. Om je melk wat vetter te maken kan je rustig af en toe een stuk taart of iets eten. Dit kreeg ik serieus als advies van de kinderarts bij mijn 1e kindje, omdat hij ook niet zo snel aan kwam. Ik heb toen zeer regelmatig een stuk taart gegeten, pasta smiddags ipv brood etc, en de kilos vlogen er nog steeds van af.[/quote]
Het maakt voor de voedingswaarde van de borstvoeding niks uit wat je eet. De voedingswaarde is altijd goed tenzij je érnstig ondervoed bent. Je kunt dat zelf niet beïnvloeden, je lijf zorgt ervoor dat er gemaakt wordt wat je kindje nodig heeft. Het enige wat je kunt doen is vaak voeden, er zal dan wat meer vette melk zijn. Maar het belangrijkste is de hoeveelheid melk die je kindje binnen krijgt. 

Terug
Bovenaan