lichtroze gehakt gegeten.... moet ik hier iets mee?

Hoi allemaal!

Even n vraagje, zit me beetje druk te maken.
gisteren uit eten met collegas, ben nu 20+6 dagen zwanger.
Ik had een rundergehakt burger besteld, well done. In eerste instantie kwam de burger knalrood... ik heb m doorgesneden en gezegd dat dit niet goed was.
Teruggestuurd en toen kreeg ik na 10-15 minuten een nieuwe burger. Ik sneed m door en voor wat ik toen kon zien was het goed doorbakken (het was vrij donker, heb er zelfs nog met n zaklamp naar gekeken haha) nadat ik ongeveer de helft ophad zag ik ineens dat er toch nog lichtroze aan de binnenkant zat. Niet zo knalrood en puur rauw als eerste keer maar wel nog lichtroze/rose.
Hoeveel kwaad kan dit? Moet ik hier iets mee, als in melden bij verloskundige oid of kan ik er vanuit gaan dat het niet zoveel kwaad kan? Ik weet heus wel dat kans groot is dat er niks aan de hand is en er toch wel vaker tijdens zwangerschap iemand per ongeluk iets eet wat niet 'mag' maar ik maak me er nu toch n beetje zorgen om haha.
 
Herkenbaar hoor! Maar je hebt t toch al op, dus de verloskundige kan hier verder ook niet zoveel meer mee.
Wat ik voor mezelf altijd bedacht dat het vooral om de bacteriën gaat, en omdat de burger toch al verhit was, zullen die al wel dood zijn. Daarnaast doe je dit niet dagelijks, dus is de kans dat je iets slechts heb binnengekregen minimaal. Zo een beetje relativeren.
En gewoon goed op blijven letten, zal vast nog wel een keer gebeuren zolang het maar niet te vaak gebeurd, blijft de kans heel klein! 
 
Je hebt je best gedaan om op te letten. Je kunt het altijd overleggen voor je geruststelling. 
Voor de rest mag een burger nooit iets rauw zijn, ook als je niet zwanger bent. Heeft te maken met de bacteriën die doordat van het vlees gehakt wordt gemaakt door het hele vlees verspreid worden. Bij een biefstuk bijv.. zitten die alleen aan de buitenkant en is het daarom belangrijk dat de buitenkant verhit is geweest. Lichtroze wil zeggen dat het nog niet voldoende verhit was geweest. Anders verkleurt vlees.
 
Als het slecht op 1 klein plekje lichtroze was, zal het best voldoende verhit zijn geweest. Anders was het wel roder geweest. 
En anders is er nu niets meer aan te doen. Probeer het van je af te zetten.
 
Vlgns mij is zo'n cordonbleu altijd een beetje roze vanbinnen.Wij eten weleens zo'n boomstammetje en ook al staat dat vlees een 1/2 uur op het vuur en is de buitenkant zwart uitgeslagen maar de binnenkant blijft gewoon roze.Maak je daar nu maar geen zorgen over.Het is echt wel goed gaar geweest want anders had je het direct geproefd want niet goed gebakken gehakt is echt niet lekker hier.Ook al zou het niet helemaal gaar zijn geweest dan nog is de kans 0.000% dat je dan van zo'n stukje vlees Toxoplasmose zou krijgen.Bedenk gewoon heel reeel bij jezelf hoe vaak je misschien al eens een roze biefstuk,filet american oid heb gegeten en nog steeds geen infectie hebt doorgemaakt en dus is het nu ook te verwaarlozen.Geen zorgen dus meid en lekker genieten van je zwangerschap!.
 
Terug
Bovenaan