Liegen / jokken

Ik vraag me af of jullie tips hebben voor mij over hoe je nu het beste om kunt gaan met de leugens/het jokken van je kind.
Mijn dochter is 6 jaar. De laatste tijd betrap ik haar op leugentjes. Laatst had ze bv. snoepjes uit de snoeppot gepikt en daarover gejokt. Ik heb toen al het snoep in haar bijzijn weggegooid en gezegd dat zij nu straf heeft en geen snoep meer krijgt.
Gisteren, een week ná voorgenoemd voorval, ging het prima met haar gedrag. Ik vond dat dit ook wel beloond mocht worden emt een kleinigheidje. Ik had een klein cadeautje voor haar gekocht en haar verteld dat zij dit nu kreeg omdat haar gedrag zo goed was de afgelopen week en dat jokken en pikken gestraf worden, maar goed gedrag beloond. Ze was erg blij. Nog geen uur later... ruzie met een hele goede vriendin van mij door het liegen van mijn kind! Ik leg het uit. Mijn dochter was met een oud buurmeisje aan het spelen. Het dochtertje van mijn vriendin (die 3 huizen verder woont) wilde ook meespelen. Omdat het vaak ruzie wordt als zij erbij komt, heb ik hun alledrie gewaarschuwd: ze mogen best spelen, maar er wordt géén ruzie gemaakt. Op een gegeven moment komt dochterlief bij mij boven en vertelt dat de dochter van mijn vriendin zo lelijk doet en zegt dat "ze haar dikke vette kop dicht moet houden" en dat ze dat ook tegen haar vriendinnetje heeft gezegd. Ik zei "moppie, als jullie niet gewoon kunnen spelen zonder ruzie, dan moeten jullie misschien maar niet meer samen spelen". Dochter weer naar beneden, ik verder met de was opvouwen. Hoor ik opeens mijn vriendin in de achtertuin tegen mijn dochter spreken; best wel boos. Dus ik ben naar beneden gegaan (ook boos...) en heb gezegd dat háár dochter ook lelijk doet en vertelde het verhaal wat dochterlief mij had verteld. Om een langverhaal kort te maken: dat ging van mijn kant best wel hard. Zeker ook omdat ik mijn dochter vertrouw en het voor haar op wilde nemen. MAAR... uiteindelijk zag ik haar koppie gaan hangen en toen wist ik het: ze had gelogen! Mijn vriendin was ondertussen verdrietig en teleurgesteld weggelopen. Ik heb gezegd tegen mijn dochter dat zij nu straf heeft en dat we nu het oude buurmeisje naar huis gingen brengen én dat ze naar mijn vriendin en haar dochter moest om haar excuses te maken. Dit laatste heeft zij ook gedaan (en ik ook...). Het gekke is: die straf lijkt haar helemaal niet te boeien!
Ik weet het op het moment even niet meer. Mijn vertrouwen is erg beschadigd nu. Ik heb haar vader gebeld (wij zijn al 6 jaar gescheiden), maar die zegt doodleuk dat zij dat gedrag bij hem niet vertoont.
Ook moet ik er misschien nog bij vermelden dat het op school ook niet zo geweldig gaat. Ze hebben het vermoeden dat ze hoogbegaafd kan zijn (wat ik zelf overigens niet denk) en ze loopt nu 3 ochtenden per week mee in een klas hoger.
Ik hoop op tips of ervaringen die mij kunnen helpen. Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Mijn dochter heeft overigens alleen veel ruzie met dít meisje :-(

Groetjes, mixa230201
 
Hai Mixa,
Ik herken je verhaal. Mijn zoon is 7 jaar en wij hebben ook best problemen met hem gehad m.b.t. liegen en de boel 'verdraaien'. Vind het zelf ook een heel lastig probleem.

Enerzijds moet je duidelijk maken dat liegen ongewenst gedrag is. Anderzijds is het i.d.d. goed om, net zoals jij wilt, het goede gedrag te belonen. Teveel aandacht naar het liegen / jokken kan weer slecht uitpakken omdat je kind dan weet op deze manier (negatieve) aandacht te kunnen krijgen. Toch moet je goed een vinger aan de pols houden.

Mijn ervaring is wel dat het FASES zijn. Een half jaar geleden werd ik wel zo niet goed van het jokken van mijn zoon, vooral snoep en lekkers was een groot probleem; hij nam het gewoon uit de kast als ik er even niet bij was. En als ik dan vroeg waar het was, loog hij glashard. Bijna dramatisch: jullie geloven mij ook nooit.

Nou is het zo dat mijn zoontje wel heel duidelijk aangepakt moet worden, hij is druk van zichzelf maar kan zelf moeilijk grenzen vinden, die moeten wij dus voor hem maken en hem leren om die zelf steeds beter te gaan vinden. Daarnaast is hij op deelgebieden ook hoogbegaafd. Het is dus niet zomaar een 'makkelijk jongetje'. Hij heeft extra aandacht nodig en eist die ook graag op. Hij heeft nog  2 zusjes, dus we proberen het zo goed mogelijk te verdelen.

Mijn ervaring met liegen is dus dat het heel duidelijk moet worden gemaakt dat het gedrag onacceptabel is, dat je best bespreekbaar kunt maken dat je zin hebt in snoep (maar dat het niet altijd kan), dat je ook best mag praten over ruzies met een ander kindje. Dat zie ik ook bij mijn zoontje: hij heeft duidelijke voorkeuren voor kinderen en zit lang niet altijd met iedereen op dezelfde golflengte. Ik probeer hem te leren om naar zichzelf te luisteren: niemand uitsluiten, maar soms is het ook beter om even niet diegenen op te zoeken waar je altijd ruzie mee hebt of die je niet zo aardig vindt......

Al met al: praten, praten, praten dus, in contact komen met je kind, en hopen dat er wat blijft hangen........

Succes met jouw dochter, ik hoop dat het zo gaat als hier: dat het toch wel weer afzwakt en het liegen vanzelf weer wat naar de achtergrond gaat.

Groetjes, Hannah
 
hallo,
de vraag is niet hoe stopt het liegen van mijn dochter de vraag is op welke wijze wil ik opvoeden en haar groot brengen.
ik straf niet als mijn dochter liegt, ik wil de reden achter het liegen weten. Ik zeg dan, ik ga niet zo met jou om dus jij gaat niet zo met mij om. we zijn eerlijk tegen elkaar hoe moeilijk dat soms is. met straffen en belonen onderdruk je naar mijn mening de ware gevoelens die achter het liegen schuil gaan.
maar ja dat is ook maar mijn mening.
Groetjes knof
 
Ik wil ook altijd de reden weten van het liegen. Een kind (6) dat liegt of jokt, hoe je het ook noemen wil, doet dat vaak uit onmacht. Iedereen liegt weleens ergens om! Volwassenen doen niet anders!

Wij  voeden  onze kinderen op met het 'luchtige"  idee: ook al doe je iets wat niet mag, kom het liever altijd eerlijk zeggen, hoe moeilijk het ook is. Een evenwicht moet je eigenlijk zien te creeren.  Er geen drama van maken als het een keertje 'anders' wordt verteld, want zeg nou zelf: als kind hebben jullie ook vast gelogen....(ik anders wel). Later besef je als volwassene dat wanneer je liegt, je jezelf behoorlijk in de nesten kunt werken. Dat zie je bijvoorbeeld bij de beste fraudeurs bij banken of andere multinationals. Nou, daar wordt echt wat af gelogen, hoor!
 
Hallo Mixa,

Ik heb zelf een dochter van 6 jaar en net als de meeste kinderen van een jaar of 6 liegt zij ook. Vanavond nog was ze aan het liegen. Ze zit momenteel in een nukkige fase. Mijn vriend (niet haar vader) en ik waren samen met haar ons hondje aan het uitlaten. Op een gegeven moment lopen wij wat vooruit en zij blijft zitten waar ze zit en wordt kwaad op ons dat we doorlopen. Ze zegt tegen mijn vriend van ik ga lekker spelen in de speeltuin terwijl wij van tevoren hebben gezegd dat ze met ons mee moet gaan. Ze gaat dus haar eigen gang en mijn vriend verteld wat ze zegt. We lopen door naar huis en daar confronteer ik haar ermee. Ze ontkende het glashard. Op zo'n moment zeg ik van als je liegt word ik niet boos maar oh wee als ik er achter kom dat je liegt. Op zo'n moment verteld ze de waarheid maar al te graag.
In een periode waarin mijn dochter zelf nog niet loog waren we een keer bij mijn vriendin. Mijn vriendin heeft zelf ook 2 dochters. Met zijn drieën hadden ze toen ook ongein uitgehaald. De 2 meiden van mijn vriendin bleven stug volhouden dat ze niks gedaan hadden en mijn dochter vertelde alles dus eerlijk. Met het gevolg dat mijn dochter geen straf kreeg omdat ze de waarheid sprak en de 2 meiden van mijn vriendin kregen dus straf omdat ze bleven liegen.
Bij mij werkt deze methode enorm goed maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het bij ieder kind werkt. Toch wou ik het toch even opschrijven zodat een ander er misschien wat aan heeft.

Groetjes,

Tamara.
 
Terug
Bovenaan