Liegen

Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, ik heb een dochter van bijna 4 die sinds kort glashard tegen mij staat te liegen. Tot een poosje terug was ze altijd heel eerlijk en vertelde ze alles meteen (onschuldig als een kind kan zijn) maar nu staat ze me glashard voor te liegen als ze iets gedaan heeft wat niet mag, zelfs als ik aangeef dat ik gezien heb dat zij het heeft gedaan. Het is zelfs zo erg dat ze haar zusjes de schuld geeft van iets wat zij heeft gedaan. Jokken is niet tolereerbaar hier in huis en ze krijgt dan ook echt straf tot ze de waarheid verteld, maar tot nog toe schijnt dit geen effect te hebben. Het maakt in ieder geval niet voldoende indruk op haar!!!
Hopelijk hebben jullie nog tips.
Bedankt Lin
 
Ik heb gehoord dat dit juist bij de leeftijd hoort. Dat ze niet opzettelijk tegen je liegt/jokt, maar dat ze nu in een fase zit waarbij ze heel veel fantaseert en dit soms ook echt als waarheid ziet.
Ik weet niet of je hier iets mee kunt.
Waarschijnlijk doet ze het niet doelbewust.

groetjes,
Willemijn
 
Hoi Willemijn,
Dank je voor je reactie, het is inmiddels iets minder geworden omdat ze in de gaten heeft dat ze echt bestraft wordt voor het liegen. Ze moet echt een minuut of 10 op een stoel zitten in een hoekje van de keuken, en daar blijven tot ze de waarheid verteld heeft en haar excuses heeft aangeboden.
Het vervelendste was dat we haar betrapte op iets en dat ze vervolgens zei dat zij dat niet had gedaan en vervolgens haar jongere zusje de schuld gaf (zelfs als die er niet bij was). Op dat soort momenten heb ik zoiets van dat is geen fantasie meer want als je haar dan straf geeft weet ze heel goed wat wel en wat niet gebeurt is.
Hopelijk blijft het bij een fase.....
Bedankt Lin
 
mijn zoontje heeft nu een periode waarin hij ook gaat jokken liegen vindt ik een groot woord.
alleen hij geeft zijn fantasie vriendinntje de schuld. en dan zeggen wij dat dat vriendinnetje tegen papa of mama heeft gezegd dat jij dat heeft gedaan.
dan geeft hij het toe.
hij is ook wel slim als hij een snoepje wil vraagt hij er twee .
volgens mij is dit ook de leeftijd en gaat het weer over.
 
Terug
Bovenaan