Liesbreuk, ervaringen gevraagd.

Hallo,

Mijn zoontje van 7 weken heeft een liesbreuk, daar zijn we vandaag achtergekomen. Ze willen nog niet opereren, maar het even aankijken. Als he na een half jaar nog niet over is willen ze dat wel gaan doen. Vind dat zo zielig. Ik vroeg me af of er meiden waren die dit kennen. Graag hoor ik jullie ervaringen.

Liefs Nelle
 
Hoi Nelle,

Onze kleine Max had ook rond die leeftijd een liesbreukje, de artsen zeggen inderdaad dat het nog wel ff kan wachten, tenzij hij er erg veel last van krijgt.

Ik weet niet hoe het bij jouw kindje eruit ziet, maar bij onze Max leek het vaak wel of er een heel groot gezwel zat....;-(
Uiteindelijk werd ons zoontje zo huilerig, enorm zielig en hij was gewoon zichzelf niet. Afijn wij zijn toen naar de eerste hulp gegaan, zodat ze er nogmaals naar konden kijken... Wederom zij de co arts dat het wel meeviel en dat we gewoon overbezorgd waren. Maak dat ons niet wijs, wie kent z'n kind beter dan zijn eigen ouders, toch?

Uiteindelijk hadden ze Max toch opgenomen en na de operatie bleek toch dat zijn balletje klem had gezeten en dat het maar goed was dat hij wel direct geopereerd was.
Maar ok, dit is ons verhaal....9 van de 10 x is het een hele makkelijke ingreep zonder consequenties. (bij ons waren er weer complicaties, waardoor Max 2 x onder het mes moest in 8 uur tijd, hartverscheurend, maar ik zal je de details verder besparen, uiteindelijk is alles goed gekomen en hebben we een blij kereltje!!)

Wat ik eigenlijk wil zeggen dat het enorm vaak voorkomt een liesbreukje, vooral bij jongetjes en dat het meestal niet zo ingrijpend is, maar let wel op je kindje. Kijk of hij er last van heeft, zo ja, trek direct aan de bel en ga op je moeder gevoel af, dat hebben wij wel geleerd!

Verder heel veel suc6 en hopelijk heeft je zoontje er niet al te veel last van.
Mocht je nog meer willen weten, dan hoor ik het wel.

Groetjes Claudine
Mama van Max 5,5 maand
 
Mijn zoontje heeft ook (nog steeds) een liesbreuk. Deze heeft hij al sinds hij 6 weken is, hij is nu 4 maanden. De (gewone) kinderarts heeft tegen ons gezegd dat als hij er geen last van heeft en het niet bekneld raakt, ze wachten met opereren totdat hij een jaar is. Maar dat verschilt ook per arts hoor. Ruben is ook onder behandeling bij een kinderuroloog vanwege een aangeboren nierafwijking, die arts zegt dat het eerder verholpen moet worden, maar ja, daar gaat hij niet over (dit is in groningen namelijk en de "gewone" kinderarts zit in leeuwarden). Soms zit de zwelling echt in zijn lies, maar af en toe zakt het ook naar zijn balletje, die is dan ongeveer zo groot als een ei.
Ik vind zelf ook dat ze niet hoeven te opereren zolang hij er geen last van heeft, ik heb zelf 3 jaar met een liesbreuk rondgelopen en mijn vader heeft er al 12 jaar eentje. Zolang het niet bekneld raakt is het heel onschuldig en dan ga ik mijn kleine mannetje niet pesten met narcoses en toestanden, hij moet al genoeg doorstaan vanwege zijn niertjes. En als het wel bekneld raakt merk je het meteen, dan gillen ze moord en brand!!!!! Dat is zo ontzettend pijnlijk, dan raakt er namelijk een stuk darm bekneld. Dit komt alleen heel soms maar voor, vaak is het onschuldig. Maar als je hem dit wilt besparen zou ik de kinderarts wel vragen om een operatie.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

groetjes daniella
 
Terug
Bovenaan