Liga HELP!

Misschien kunnen jullie mij helpen... mijn kleine is bijna 8 maanden. En vandaag voor het eerst liga gehad (ook nog geen koekjes gehad).

Hij vond het geweldig maar omdat ik erg bang ben dat er een groot stuk in zijn keel schiet heb ik het weer afgepakt . Hij moest heeeeeel hard huilen.......

Ik zie dat kindjes vanaf 6 maanden deze liga al mogen hebben. Hoe doen jullie dat dan? Zijn jullie niet bang dat jullie kindje stikt in een groot stuk?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik stop de liga nu nog maar even weg.

groetjes,

Sandra
 
Hoi Sandra,

Mijn dochtertje Kyra is ook bijna 8 maanden (24-9-05).
Als ik haar liga geef of soepstengel blijf ik bij haar zodat ik het in de gaten kan houden en zonodig kan ingrijpen. Soms schiet er wel eens een groot stuk in haar keel en kokhalst ze. Maar ze moet toch leren dat ze eerst sabbelt op het stukje, of het stukje niet te groot nemen ed. Al verslikkend leert ze!
Ik mag het ook niet afpakken, want dan wordt ze ook heel boos; egocentrisch.

Groetjes Simone
 
link



Bovenstaande link verwijst naar een stuk over Rapley (stukjesmethode).

absoluut niet!!! om je over te halen over te stappen op de Rapleymethode, maar omdat hier een heel goed stuk staat over verslikken. Misschien stelt het je gerust.
 
Hoi,
Met de 4-maanden en 6-maanden liga's kan volgens mij niet veel mis gaan juist omdat ze speciaal gemaakt zijn voor die kleine hummels. Wanneer de liga in aanraking komt met speeksel wordt het meteen heel klef en zacht zodat ze er niet in kunnen stikken. Ik geef Senn (nu 8 maanden) sinds dat hij 5,5 maand is liga. Eerst een paar keer een 4 maanden liga (die valt al uit elkaar als je ernaar kijkt, haha!) daarna de 6 maanden liga's. Als wij ons avondeten nemen krijgt hij een halve liga en daar vermaakt hij zich prima mee. Nadeel van het snelle uit elkaar vallen is wel dat hij binnen de kortste tijd helemaal onder de plakkerige liga zit... het wordt wel een zooitje, maar ja daar is de wasmachine goed voor en hij vindt het heerlijk.
Geef je je kindje wel brood...? Ik maak me namelijk meer zorgen over een korst brood dan over zo'n kleffe liga wat verslikken betreft... (dat hou ik goed in de gaten!)

daag! Rita

 
Hahaha ik kan me je angst heel goed voorstellen hoor! Gelukkig hebben we bij Jamey meteen geprobeerd stukjes zelf te laten afbijten (Rapley) gecombineerd met geprakt voedsel. Hij eet nu zelf stukjes banaan,   meloen, groente, brood (wel voorgesneden in stukjes) en rijstewafeltjes,  liga en startkoekjes.Hij kokshalst inderdaad soms wat terug maar dat is gelukkig hun reflex om dingen die groter zijn weer naar voren te werken. In het begin dacht ik ojee maar nu wacht ik rustig af en schiet niet in de stress. Maar ik let wel of hij niet "hamstert"   of een veel te groot stuk afbijt.
Slokje drinken erbij. Mijn vriendin werkt op een kdv en als een kindje zich verslikt dan doet ze de armpjes omhoog (dan slikken ze).

groeten Taat, mama van Jamey (26-9-2005)
 
Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik mocht van het cb ook pas brood gaan geven met 8 maanden dus daar ben ik ook net pas mee begonnen. Ik geef hem nu nog heeeel erg kleine stukjes brood, dus nog geen korstje (ben ik ook nog huiverig voor )

Vandaag ga ik het weer proberen  met een halve liga. Ook erg bedankt voor de tip dat een kindje slikt als je zijn armpjes omhoog steekt!

En dat stukje van de Rapleymethode heeft me ook wat gerust gesteld. FIJN dat dit forum er is!

Thanks!
 
Ik geef Chris geen liga, daar vind ik zelf veel te veel suiker in zitten (26%!) maar een babyrijstwafeltje als koekje. Dat smelt ook lekker in de mond. Of een soepstengel, daar moet ie dan wel even op kauwen, maar dat gaat heel er goed! Zelfs zonder tanden. :)
 
Terug
Bovenaan