Liggen

Hoi allemaal,

Even een vraagje. Weten jullie hoe je dalijk de baby in de ledikant moet leggen. De ene zegt op de zij. De ander weer op de rug. Ik dacht zelf altijd op de zij, maar mijn nicht is net bevallen en in het ziekenhuis legde ze de baby gewoon op zijn rug. En sommige van de kraamzorg leggen hem weer op zijn zij.

Ik ben het spoor bijster. Weet iemand het antwoord?

Groetjes Fanny
 
Hallo,
Bij ons legde ze in het ziekenhuis de kleine op de zij. Eénmaal weer thuis legde de kraamverzorgende de kleine weer op de rug. Vanuit hun kraamburo moeten ze de kleine op de rug leggen. Als de kleine op z'n zij ligt dan kan het snel op de buik rollen en dat is weer gevaarlijk ivm wiegendood. Waarom ze in het ziekenhuis de kleine op de zij legde weet ik niet. Kan me wel voorstellen dat een kleintje zich dan veiliger voelt (foetushouding). Als het op de rug ligt dan ligt het "open" om het maar zo te zeggen en kan een kleintje zich onveilig voelen. Maar dit is mijn redenatie. Ik kan me voorstellen dat er zo vanuit de kleine gedacht wordt.
Groetjes

Ps als we wilde dat de kleine opp de zij gelegt werd of buik dan moesten we er een formulier voor tekenen. Dit zodat de kraamverzorgster er niet verantwoordelijk voor was als er zich iets zou voordoen.
 
Mij is verteld dat de baby de eerste 2 weken nog niet van de zij naar de buik kan draaien, en dus op de zij mag, bv om een afgeplat hoofdje te voorkomen.
Na 2 weken kan de baby wel door draaien, dus moet hij/zij op de rug gelgd omdat van rug naar zij nog wel te moeilijk is. Als ze dat eenmaal wel kunnen, kunnen ze ook weer terug draaien en is er geen gevaar meer.
Maar natuurlijk is niet iedere baby hetzelfde, en ik kan me voorstellen dat de kraamzorg liever geen risico neemt.
Ik zou zeggen, vraag het de kraamverzorgster als ze komt :)
 
de eerste weken leg je de baby zowel op de rug als op zijn/haar zij.
En dan allebei de zijkanten.
Dit tervoorkoming van een plat hoofd.
Als je het kind op de zij legt moet je het aan beide kanten beschermen met een rolletje van een doek. Zodat de baby niet op de buik kan rollen en zodoende kan stikken.
Kijk anders even op wiegendood.nl daar vind je ook veel info.
Ook zijn er doeked te koop waar je je baby in kunt leggen en dat het zodoende niet ongemerkt de verkeerde kant kan oprollen.
Succes
 
Ik zou zeggen op zijn rug, maar dan moet je wel opletten dat ie niet altijd op zijn achterhoofdje ligt. kan je kind een plat koppie van krijgen. Zorg ervoor dat ie wisselend met zijn hoofdje naar links en rechts ligt.

Ik kan me niet voorstellen dat het lekker ligt zo op je zij. Zeker niet als je ongeveer 20 uur op een dag slaapt.
 
hoe kun je een kind op de rug leggen zonder dat t altijd op zijn achterhoofd ligt???

kan niet lijkt me. ze slapen gewoon veel.

gaan die platte koppies niet vanzelf weer in model??

in de winkel verkopen ze ook wel van die babysleep dingen, daar kun je ze inleggen op de zij. zelfde effect als zelf een handdoek in een rolletje neerleggen eigenlijk. maar dan duur.

 
even een reactie op anoniem hierboven!
Het is wel degelijk mogelijk dat als een kind altijd op de rug slaapt in het begin dat het een plat achterhoofdje krijgt, en dit gaat vaak niet vanzelf over, ik heb meegemaakt dat een kind een helmpje moest dragen om het hoofd weer in vorm te krijgen.
Inderdaad zijn er van die speciale sleeps te koop en die zou ik dan ook zeker aanraden, enne gewoon je instinct volgen hoor, elke kraamverzorgster is helaas niet het zelfde.
Veel succes
 
De eerste 2 weken leg je je kindje op de zij en dan iedere keer dat je kindje gaat slapen laat je het de andere kant op kijken. Dit i.v.m. voorkeurshouding en dus aan een bepaalde kant kans op een afgeplat hoofdje. Na 2 weken leg je je kindje op de rug omdat ze vanaf dan inderdaad door kunnen draaien op hun buik. Als een kindje op de buik ligt kijkt het vaak automatisch naar links of naar rechts tijdens het slapen. Belangrijk is dat je in de gaten houdt dat het kindje inderdaad beide kanten opkijkt. Dit ook weer i.v.m. voorkeurshouding. Als een kindje steeds maar 1 kant op kijkt, moet je hem stimuleren ook de andere kant op te kijken. Dit hoor je overigens ook allemaal wel van je kraamhulp en/of consultatieburo.

Groetjes,
Jacqueline
 
Terug
Bovenaan