Ligging

Hai!

Van de week was ik even bij de VK en ze vertelde me dat mijn kindje nu is ingedaald, maar met zijn gezichtje en buik naar mijn buik toe ligt. Hij /zij kijkt dus richting wereld, zeg maar. Ze zei dat dit wel wat ongebruikelijk is. Eigenlijk ben ik er verder niet op ingegaan, maar weten jullie of dit qua bevallen een probleem is? Het is zeg maar geen aangezichtsligging, maar ik weet er gewoon niet zoveel van en kan er ook niets over vinden. Iemand ervaring?

Groetjes, Stasha

Hoi,

Volgens mij is dat wat ze noemen een 'sterrenkijkertje' (dus als mama op de rug ligt kijkt het kindje richting de sterren). Is soms moeilijker voor het kindje om het hoofdje geboren te laten worden (of voor mama) want ze maken nog een inwendige draai.

Voor zover ik altijd heb begrepen kunnen kindjes die gedeeltelijk ingedaald zijn nog wel  'op het koppie' draaien. Weet niet of onze kleine inmiddels is ingedaald, maar bij de vorige 2 was het ook na indalen nog wel zo dat de ene keer het kontje links lag en een andere dag weer rechts.... neem haast aan dat jullie kleine dat ook nog moet kunnen doen?!?

Zou het de volgende controle gewoon even vragen!

groetjes,
Marije

Hoi Stasha,

Marije heeft gelijk, als het nog niet helemaal is ingedaald kan het hoofdje nog wat wrikken, dat voel je ook goed met een soort weeën in je onderbuik. Maar ligt het vast, dan kan de romp nog wel draaien en voel je dus het kontje bewegen, maar ligt het hoofdje vast. Het is meestal moeilijker om zo te bevallen, omdat het hoofdje een gekke 'knik' moet maken. Als ik jou was zou ik de vk nog eens om uitleg vragen. Zij hebben meestal een plastic bekken in de praktijk met een pop, dan kan ze je laten zien wat er bij jou anders is en wat de gevolgen zijn.

Succes!

Erica

hoi

ik ben nu 39 wkn en heb precies hetzelfde.
Ik heb wel bij de vk geinformeerd en zei zegt dat het inderdaad niet bevordelijk voor de bevalling maar dat ze daar pas op in spelen tijdens de bevalling zelf.
dat komt omdat de baby toch nog om z'n as kan draaien (ookal zit ie ingedaald) ,ook tijdens de bevalling. en als je dan bv 5 cm ontsluiting hebt, dan kunnen toucheren en aan de fontanellen voelen hoe dat ie ligt.   Je kunt gewoon bevallen maar waarschijnlijk met hulpmiddel (bv tang of zuignap)

Hai,

ik ben vorig jaar bevallen van een dochter van 9 en een half pond.
Ook een sterrenkijkertje én een aangezichtsligging (AAA-ligging).
AU, maar het wil, zonder tang, pomp wat dan ook (3 hechtingen zijn vind ik te overzien voor een klein scheurtje, niet?)
Ik ben gewoon thuis bevallen.
Het schijnt de bevalling wel zwaarder te maken, maar bij mij hebben ze het (gelukkig?) van te voren niet gezien, dus heb ik me er ook niet druk over kunnen maken!

Succes!

Linda

Terug
Bovenaan