Liggingsecho

A

Anoniem

Guest
Haai,

Ik las bij het "Wist je dat..." topic dat een aantal van jullie omstreeks nu nog een echo krijgen. Gaat het bij jullie ook om een liggingsecho?
Ik heb zelf een beschermingslaagje spek op mijn buik   en ik kreeg daarom vandaag een echo (34 weken) om te controleren of ze goed ligt. Zijn er er meer die om deze reden een echo krijgen of doen sommige vk's dit standaard?

Nou ja, de echo was gelukkig goed. Ze ligt wel met haar hoofdje naar beneden, maar ze is nog niet ingedaald. Daar heeft ze ook nog wel tot 36 weken de tijd voor dus dat maakt niet uit. Bovendien is de vorm van je baarmoeder zo, dat als ze eenmaal met hun hoofd naar beneden liggen dit ook de meest comfortabele positie voor ze is (maar dwarsliggers heb je natuurlijk altijd, hihi).

Verder lijkt ze een kleine week voor te lopen in groei, maar ook dat lijkt me geen teken voor alarm. Volgens het echo apparaat weegt ze nu 2242 gram.

Toch wel weer leuk zo'n echo, hoewel ik niet zoveel kon zien als de vorige keren omdat het bot nu veel dikker is en ze er minder makkelijk doorheen kunnen kijken en natuurlijk omdat ze zo groot is dat ze niet meer in het geheel op de 'foto'   past.
Wel weer het hartje zien kloppen en stom genoeg blijft dat een geruststelling.

Ben benieuwd naar jullie echo ervaringen.

Liefs, Lotte

Ik heb met 33 weken ook een echo gehad. Ik heb net als jij zo'n laagje waardoor het voor de vk erg moeilijk is te voelen hoe de baby ligt en hoe groot ze is. De echo die ik heb gehad was er een om de groei te controleren. Dat was gelukkig goed!
Ik moet over 1,5 week weer naar de vk, ik ben dan 37 weken. Ze gaat dan kijken of ze kan voelen hoe de baby ligt, als ze het dan niet goed kan voelen of ze twijfelt nog, dan zal ik weer een verwijzing krijgen voor een echo. Ik ben namelijk begin van de week geweest en toen kon ze ook niet goed voelen hoe ze lag.
Het blijft toch leuk om af en toe even naar binnen te kijken!!

ik heb geen extra echo. maar ben nu in de 33 ste week, dus wellicht komt het nog. maar hier geen extra laagjes, op mijn buik dan, de laagjes zitten op mijn billen en benen (hihi, lijk nu net een surinaamse big mama van achteren)
ik kan als ik mijn hand op mijn buik leg zo het hoofdje van de kleine voelen. helaas nog steeds boven, ben wel benieuwd hoe de billetjes aanvoelen, maar dan moet ze eerst draaien.

maar als je nu een echo hebt, zie je denk ik niet alles in zijn geheel meer? of wel?

ha lotte
ik krijg volgende week ook een liggingsecho, ben dan 35 weken en de verloskundige voelde dat mijn kindje in stuit ligt, vlgd week kijken ze of dat nog is en dan maar weer naar de gynaecoloog om evt het kindje te draaien.(heb ik bij lotte mijn oudste ook gehad)

groetjes ellen

Heb donderdag een echo gehad was toen 35 weken. Bij ons was alles gelukkig goed en we hebben hele mooie beelden gezien van ons kindje. Heel lief!!!!!!!

Liefs Hilma

Hoi dames,

mijn gyn doet altijd een echo!!
Is dat dan in nederland niet zo?
Ons kleintje ligt ondertussen ook goed (32 weken).

Liefs,
van ons...

Hier in Nederland krijg je standaard een controle-echo, die had ik met 8 weken volgens mij.. Dan wordt er gekeken of het hartje klopt, of je niet toevallig een leeg vruchtzakje of een buitenbaarmoederlijke zwangerschap hebt.. enfin..

Tegenwoordig heb je ook de mogelijkheid om te kiezen voor een prenatale screeningsecho met +/- 20 weken. Als je die wenst (is niet verplicht ofzo, wordt wel vergoed door het ziekenfonds) wordt er gecontroleerd op andere dingen. De lengte van het kindje, of de ruggengraat goed is, bovenlipje, de organen worden nagekeken.. Het is geen garantie, want er kan natuurlijk altijd wel iets worden gemist, maar deze echo is in principe dus bedoeld om eventuele duidelijk zichtbare gebreken vroegtijdig op te kunne  sporen zodat er misschien nog iets mee gedaan kan worden.

Nu schijnt het sinds kort (hoorde ik ook van mijn verloskundige pas) ook zo te zijn dat vrouwen die wat aan de zware kant zijn (met een BMI boven de 30 meen ik) met zo'n 30 en 33 weken een zogenaamde groeiecho krijgen. Dit omdat juist de wat zwaardere vrouwen wat kleinere kindjes kunnen krijgen, en met deze echo's wordt de groei nog eens goed gecontroleerd.

Zelf heb ik ook een BMI boven de 30, heb anderhalve week geleden de eerste echo gehad en over anderhalve week de 2e dus. Maar bij de eerste bleek alles goed gelukkig, en dat blijft hoop ik ook maar zo. Erg vond ik de echo in ieder geval niet, zo kon ik in ieder geval nog eens zien dat het daadwerkelijk een jongen wordt deze keer . Alleen ligt mijn knul lekker eigenwijs in een stuit (of dwars, doordraaien n aar beneden heeft hij volgens mij maar opgegeven) dus ik hoop maar dat hij straks bij de 2e groeiecho weer gedraaid is.

Anyway, zo zit het dus met de echo's hier, mocht ik nog iets vergeten zijn lees ik dat vanzelf wel weer :)

hallo,

Ik krijg volgende week een echo. Ben dan    36 weken. Mijn verloskundige vertelde dat ze dit standaard doen.. maar kan bij iedere praktijk anders zijn natuurlijk

damam

Terug
Bovenaan