<p>Waarschijnlijk voor veel herkenbaar maar wil graag weten hoe je daarmee om kunt gaan... ben soms erg onzeker over mijn aanpak:</p><p>Mijn meisje is 1,5 en loopt sinds een paar weken. Heeft altijd erg veel last van de sprongetjes en dat duurt zo’n 2,5 á 3 weken voor ze weer “normaal” doet. Ze praat nog niet echt, zomaar enkele woordjes maar heeft dus sinds kort driftbuien. Ik denk dat het komt doordat ze zich niet goed kan uiten en daardoor gefrustreerd raakt. Ze kan alles wel goed aangeven door bepaalde klanken en aanwijzen wat ze bedoelt en dan benoem ik wat ze wil hebben of wat zij of ik doe of pak.</p><p>Op dit moment (lees 3 maanden!) is ze niet echt hanteerbaar. Ze gooit met dingen als er maar iets is wat haar niet zint. Knijpt, schreeuwt, gromt en slaat als ze haar zin niet krijgt en ik vindt het moeilijk om dat te straffen. Soms helpt negeren want ik zie het als negatieve aandacht trekken, maar dan vindt ik het ook wel weer zielig omdat ik denk dat er wat is.. Sons ga ik op m’n hurken zitten en spreek ik haar aan, hetzij streng en duidelijk of geduldig zodat ik haar misschien kan helpen met iets duidelijk maken. Ik probeer zo consequent mogelijk te zijn maar ze is ook zo plakkerig!!! Kan niks in het huishouden doen of normaal koken, tijdens die momenten wil ze altijd dat ik haar optil en ze is dan ook echt heel vervelend. Bovenstaande dingen pas ik toe maar het werkt niet. Hardhandig aanpakken door ze bijv. echt straf te geven “kan” ik niet. Welke straf pas je dus toe bij een 1,5 jarige? Als ze eenmaal speelt is dat maar heel kort, maar het vreemde is dat ze bij mijn ouders of schoonouders thuis heel lief is en lang kan spelen, ook als ik erbij ben. Bij beide is ze 1 ochtend per week en sch-moeder past bij mij thuis op. Die herkennen de drift-en plak buien ook niet. Ligt het aan mij???! Bij mijn man heeft ze het ook veel minder en due is zelfs nog minder duidelijk en consequent omdat hij het nog sneller zielig vindt....</p>