Linda

Hoi Linda,

Ik las dat je nog steeds nachtdiensten draait en dat je er voor ging pleiten om deze niet meer hoeven te draaien.
Als ik zo brutaal mag zijn om je een tip te geven, je hoeft er niet voor te pleiten, het is wettelijk vastgesteld dat een vrouw die zwanger is geen nachtdiensten meer hoeft te draaien, tenzij je het zelf wilt. Maar een werkgever kan je er niet toe verplichten ze te blijven draaien, dit gaat zelfs door tot een half jaar na de geboorte als je borstvoeding geeft.

Groetjes Alice

Hoi Alice.

Volgens de CAO voor verpleeghuizen staat niet erin dat als je zwanger bent geen nachtdienst hoeft te draaien.
Ik heb de vakbond hierover gebeld.
Ik heb als ik +_ 25 weken ben 5 nachten maar dat vind ik te veel.
Ik ga een afspraak maken met mijn manager en dan heb ik hierover.
Maar waar staat dat dan dat een zwangere geen nachtdienst wettelijk hoeft te draaien?
Groetjes Linda

Hoi Linda,

Het klopt dat het niet in de CAO staat, het is namelijk een wettelijke bepaling, en de wet gaat boven de CAO.
Klik deze link maar aan, daar kan je lezen waar je recht op het gedurende je zwangerschap.
www.szw.nl dan naar onderwerp zoeken zwangerschap, zwanger en velilig werken informatie voor werknemers.
Het is een link naar de site van het ministerie van sociale zaken, dit is de dus de reden dat ik al vanaf bijna het begin van mijn zwangerschap geen nachtdiensten meer hoeft te draaien.
Je hebt ook recht op extra rusttijd, je kan niet verplicht worden tot overwerk enz.

Groetjes Alice

Terug
Bovenaan