Logopedie

A

Anoniem

Guest
Dames,

Weet dat dit forum voor onze zomer07 kindjes is, maar wil toch even mn hart luchten
Mike is inmiddels 4 jr (8-11-2004) en gaat sinds 3 weken naar de basisschool.
De juf is heel erg tevreden en vind dat Mike het goed oppakt, alleen (en nu komt het) ze maakt zich zorgen over zijn kwaliteit van praten.
Nu komt dat voor ons niet als een grote schok, want Mike loopt achter ten aanzien van kindjes van zijn leeftijd. Zeker de laatste 2 jaar maakt Mike ecth grote sprongen en is er een stijgende lijn. Nu heb ik vandaag toch de stoute schoenen aangedaan en heb op advies van de juf een test aangevraagd  om te kijken waar Mike (op taal gebied staat)
Nu zei juf gisteren dat Mike op school  steno praat (met 2,3 woorden bijv Mike tas pakken) Nou wij stonden met onze oren te klapperren, want hij spreekt thuis echt zinnen, papa mag ik de appelenmoes, albstublieft! (dit zijn géén typefouten) ik noem dit geen steno maar zinnen........
Volgende week heeft Mike de test bij logopediste en daaruit zal blijken of logopedie nodig is ben reuze benieuwd.
Ik hoor graag jullie mening of tips

groetjes
Achnita mv Mike (4jr) en Brian (16mnd)

Hoi

Moeilijk hoor, kan me voorstellen dat je je er zorgen om maakt.

Kan er eigenlijk niet over mee praten aangezien mijn zoon van 5 jaar verbaal heel sterk is < staat in zijn rapport >

Ik denk dat je het onderzoekje even moet afwachten, en mocht daar uit komen dat hij logopedie nodig heeft, zal dat hem zeker wel helpen in het verbeteren van zijn taal.

Het blijft vervelend om te horen dat je kind misschien hulp nodig heeft met iets he?

Succes < hou je ons op te hoogte? >

Groeten Kirsten

Hi Achnita.

Als je het idee hebt dat je ventje zich anders mannifesteerd op school dan thuis kun je misschien de logopedist(e) ook (een keer) thuis uitnodigen?
Ik weet dat ze bij twijfel over de ontwikkeling op het KDV het kind dáár observeren maar óók thuis om een volledig beeld te krijgen...
Kan me niet voorstellen dat ze daar geen tijd voor vrijmaken, anders kun je misschien een home videootje maken als hij op zijn praatstoel zit??

Veel succes!

Groetjes Saskia

Hoi Achnita

Ik zou me niet te druk maken.Misschien is het toch het nieuwe van naar school gaan waardoor hij (op school) een terugval heeft.
Allebei mijn zoons waren laat met praten (2,5 jaar),maar daar is nooit echt een opmerking over gemaakt.Ze zijn nu 9 en 6,5 en hebben geen achterstand oid.Ze hadden gewoon geen zin om te kletsen.
Als hij het thuis goed doet dan komt dat op school ook wel.

Groetjes en succes Jessica

Hoi Achnita,

Kan het misschien zijn dat hij het nog eng vind op school. Dat hij daarom een beetje een terugval heeft?

Ik vind het iig heel goed van je dat je toch een afspraak hebt gemaakt dat iemand er naar komt kijken!!

Hoi hoi,

Op zich attent dat de juf allert is. Maar ik zou me geen zorgen maken. Je zoon is net 4 jaar...wat verwacht je van een 4 jarige?
Voorlopen, achterlopen...ik kan er niet zoveel mee. Wie bepaalt die regels eigenlijk? Je kind doet op zijn of haar manier z'n best.

Toch lijkt hetme geen kwaad te kunnen om idd de test te doen en dan indien nodig maatregelen te treffen door bijv. naar de logopedist te gaan.

En net naar school gaan is mega spannend voor die grote, maar toch nog zo'n kleine knul....Misschien dat ie daarom op school anders praat?

Door zo'n test zien en horen ze gauw genoeg wat te doen of juist niet  toch?

Liefs van Anouk

ha meiden,

enorm bedankt voor jullie lieve reacties en steun. Het is ook precies hoe wij er tegen aan kijken. Als het bijv aan het CB had gelegen had Mike al vanaf zijn 2e logopedie gaan volgen, nou nee dus!!! Ze hebben hem zelfs  xtra laten testen omdat ze dachten dat hij doof /slechthorend was. Wij hebben die twijfel NOOIT gehad want hij begrijpt donders goed wat je zegt.
Ben vd week gaan bellen met logopedistes en Mike heeft as dinsdag een test. Had een heel goed gevoel. Ze vertelde me rustig en duidelijk wat we kunnen verwachten. Ze raden me een bepaald boek aan. Gisteren zijn Mike en ik samen in de bieb gaan speuren en ja hoor,  thuis gelijk aan de slag en hij herkende wel wat testjes van de psz dus daar heb ik alle vertrouwen in.

Eigenlijk verbaas ik me ook wel over de maatschappij, want iedere ouder die ik "spreek" geeft dezelfde reactie als jullie. Hoe in vredesnaam komt het kan dat het cb en alle andere instanties er zo opgespitst zijn 1jr moet dit 2 jr moet dat blablabla. Die hokjesgeest jakkes!!!  natuurlijk snap ik dat ze er zo vroeg bij willen zijn, maar die kids moeten al zo veel
Ik weet dat ik jullie niet hoef te overtuigen, maar ik wilde dat ff kwijt.........

Hou jullie zeker op de hoogte hoe het MIke een dinsdag is vergaan

groetjes en liefs
Achnita

Hoi Achnita,

We zitten wel op een forum voor kindjes van zomer2007, maar alle andere kindjes kun je ook over praten en over al het andere waar je over wilt praten!

En over het CB enzo... ik zit bij een CB waar ze niet op leeftijd kijken, maar gewoon of het een beetje op lijn ligt. Als een kindje echt langzaam is dan doen ze er wel iets aan. Feline lag vaak op 1 kant en toen heb ik alleen een blaadje met tips gekregen om er wat mee te doen. En toen Feline niet goed rechtop zat hebben ze gezegd dat ik haar niet neer moest zetten, maar haar het zelf laten doen, zodat haar spieren sterker konden worden.
Nu ga ik in januari voor het eerst naar een ander CB, dus hoop dat ze daar ook zo leuk zijn.

Maar nu even over logopedie: als hij thuis wel goed praat heeft hij het misschien nog niet heel erg leuk op school. Nog veel wennen misschien. Maar er wordt dan zo'n drukte gemaakt....
En het idee van iemand om de logopediste thuis uit te nodigen kan natuurlijk beter zijn, maar misschien voelt hij zich dan ook niet op zijn gemak.

Nou heel verhaal, maar wat ik wil zeggen, maak je niet druk elk kindje doet het op zijn eigen tempo!

groetjes Maris

Terug
Bovenaan