Logopedie

Hallo meiden,

Vorige week is er voor de eerste keer een logopedist aan huis geweest voor Tim. Hij kan nl, op brood na, niets qua vast voedsel eten. Geen potjes, geen geprakte banaan, rijstwafeltje, soepstengeltje...

"Gelukkig" liet hij met een geprakte banaan zien dat hij het niet kon, dat hij moet kokhalzen en spugen. Er is volgens de logopediste duidelijk een probleem en het was goed dat we aan de bel trokken. Ze gaat nu verder uitzoeken waar de problemen door komen. Wordt vervolgd dus....

Gr Ingrid

Hey Ingrid,

mijn oudste zoontje heeft ook een hele poos geen voedsel met stukjes binnen kunnen houden hij ging er van kokhalzen en vervolgens kwam alles er weer uit en brood ging er wel in!

Wij hebben nooit aan de bel getrokken en hij is nu 4,5 en heeft er volgens mij niks aan over gehouden! Maar ik ben wel heel erg benieuwd wat de logopediste nu gaat doen en wat zijn de gevolgen eigenlijk als hij op deze leeftijd nog geen voedsel met stukjes kan eten?

Succes groetjes Anne

@Anne, bij onze Tim gaat weinig vanzelf hebben we gemerkt.... hij heeft ook fysio nodig voor zijn motoriek. Door mijn studie weet ik dat het kauwen van voedsel in verband staat met de spraakontwikkeling. Om deze reden ben ik er liever tijdig bij. Daarbij komt ook dat er medische redenen kunnen zijn waardoor het eten van vast voedsel niet lukt.

Hoi Ingrid,

Hier precies hetzelfde verhaal. Sofieke krijgt inmiddels ook logopedie. Naast haar flesvoedingen krijgt zij ook niets anders naar binnen. Door de logopediste is geconstateerd dat ze haar tong niet goed draait, waardoor zij alles eruit gooit of juist zich verslikt.
Vanaf volgende week moet ik elke week naar het ziekenhuis naar een logopediste samen met een diëtiste. Ze weten nl of het niet kunnen draaien van de tong de enige reden is van het niet kunnen eten.

Het is inderdaad belangrijk dat je er tijdig bij bent. Nu kunnen ze je misschien al helpen met iets. Mijn ervaring is tot nu toe positief.

Groetjes Greetje

@Greetje, wat "fijn" te horen dat ik niet de enige ben met dit probleem. Als ik het voor jouw meisje natuurlijk helemaal niet fijn. Hoe oud is ze nu? Komende week gaat de logopediste kijken naar oa het tongriempje en ook de amandelen moeten (door de ha) worden gecontroleerd. Spannend allemaal...

Ons meisje is 17 maart geboren, dus is nu 8 1/2 maand oud.
Ze heeft net 10 dagen in het ziekenhuis gelegen. Ze was door een (in het ziekenhuis opgelopen tijdens de provocatietest) virus uitgedroogd geraakt. Heel zielig voor zo'n kleintje. Helaas wilde het maar niet lukken om weer te gaan drinken en dus ook te groeien. Ze is in totaal 1 kg afgevallen. Via de sonde kreeg ze haar voedingen en ORS.
Sinds zondag is ze weer thuis. Ze drinkt weer goed en wordt nu weer wat sterker. Deze week ga ik dus niet verder oefenen met vast voedsel. Ik hoop dat we vanaf volgende weer wat kunnen proberen.
Doordat ze alleen maar flesvoeding neemt, is de uitdroging ook sneller gegaan. Ik ben blij als ze ook vast voedsel gaat nemen. Dan is de kans op bovenstaande gebeurtenis ook wat kleiner.
Ik ben benieuwd wat ze bij jouw kleintje gaan vinden. Hopelijk kunnen ze hem snel helpen. Het is zo lekker als ze gewoon met de pot mee kunnen eten.

Jee, dat zal schrikken zijn geweest. Wat een verhaal. Wat houdt zo'n provocatietest in als ik vragen mag? Tim eet al het volledig gepureerde spul wel, jouw meid ook?

We moesten hier beginnen met zacht gekookte groenten of aardappel in blokjes geven. Gisteren gedaan, maar dat ging meteen weer mis. Ook vanmorgen met de pap (die helemaal glad is) verslikte hij zich geregeld.

Terug
Bovenaan