Loont het om te gaan werken????

Hallo allemaal?
Eigenlijk zegt het onderwerp het al: Loont het om te gaan werken? De kinderopvang is hartstikke duur, hou je wel wat over van je loon? Is het werk echt zo belangrijk? Kun je rondkomen als je stopt met werken? Wat zijn de alternatieven? Wat zijn de pre's? En de contra's? Ik zie er namelijk tegenop om te gaan werken dalijk, maar ik moet wel. Ik heb alleen zo het idee dat anderen dan mijn kind opvoeden. Dat andere naast het bed zitten als mijn zoon ziek is. En het interesseert me niet of dat dan mijn ouders zijn, ik wilde dat kind toch? Dan moet ik er toch ook voor zorgen? Het voelt een beetje dubbel, zeg maar. Alsof ik nooit bij opa en oma was toen ik ziek was vroeger....Komt dit iemand bekend voor? Tips?????? Alvast bedankt!!
Liefs,
Anja

Hoi Anja,

Ik snap jouw twijfel.

Ik heb altijd gezegd als er een kleine komt stop ik met werken want inderdaad ik wil een kind en dat zal IK dan ook opvoeden.

Nu ben ik wel blijven werken want het extra geld is toch lekker alleen wij hebben het zo kunnen doen dat ik werk 's morgens van 08.00 tot 12.00 dit houd in dat mijn man me dochtertje uit bed haalt aankleden eten geef enzo vervolgen weer een tukje laat doen ik ben dan inmiddels thuis en haal haar als ze wakker wordt uit bed.
En mijn man werkt van een uur of 15.00 tot een uurtje of 24.00 dus ik neem de taken de rest van de dag op me.

Dit houd wel in dat ik altijd alleen met haar eet 's avond dat is niet altijd even leuk maar het is niet anders.

Wij verdelen dus een beetje de opvoeding maar doen het wel helemaal zelf.

Me dochtertje is nu bijna 20 maanden in al die tijd is ze 3 keer bij opa en oma geweest voor hoogstens een uurtje of 3.

Dus misschien is een baantje in de avond ofzo iets voor je.

Ik hoop dat je je weg vind.

Veel geluk

Groet chantal

Hoi,

Ik weet niet of jullie er mee bekend zijn maar je krijgt tegenwoordig (heel)veel terug wanneer je kind(jes) naar het kinderdagverblijft of gastouder gaat via de belastingdienst.
Ons dochtertje gaat 3 ochtenden naar een gastouder en na de vakantie ipv gastouder naar het kinderdagverblijf (ook 3 ochtenden). Onze eigen bijdrage ligt op ongeveer 60 euro!!! in de maand!
Dus op jullie vraag loont het de moeite om te gaan werken JA inprincipe wel.
Hopelijk weet je zo wat meer kijk anders eens op de site van de belastingdienst en dan bij toeslagen.
Wanneer je iemand hebt die ook je verzekeringen en belastingen regelt kun je het beste daar onderbrengen scheelt een hoop invul werk enz.
Sucses ermee!

Gr Louise

Ligt eraan hoeveel je gaat werken, en hoeveel je verdient. Voor het eerste kind betaal je ook meer eigen bijdrage dan voor een 2e of volgend kind.
Wij verdienen samen ongeveer 1,5 x modaal, en ben nu hoogzwanger van ons derde kindje.  Hij/zij gaat in oktober naar de opvang, 2 dagen in de week, en de eigen bijdrage is voor ons dan ongeveer 80 euro per maand, dus ongeveer een tientje per dag. Dat is inclusief luiers en voeding.
De oudste 2 gaan naar de Buitenschoolse opvang, 2 middagen in de week  van half 4 tot half 6 en daar betalen we, per kind dan nog geen 3 euro per maand voor. Omgerekend is dat nog geen 40 cent per middag, daar krijgen ze fruit, drinken en een koekje/snoepje voor, en ze kunnen heerlijk spelen met vriendjes/vriendinnetjes.
Je kunt het uitrekenen op de site van de belastingdienst (www.toeslagen.nl).

groetjes Mel

Hallo,
ik herken je gevoel wel maar moet eerlijk zeggen dat ik blij ben dat ik toch kan werken.
Het geeft met het gevoel dat ik niet alleen maar mama en de vrouw ben maar ook gewoon ik, met mijn kwaliteiten. Even andere praat en andere mensen om je heen.
Dit heb je ook wel met vriendinnen maar al snel gaat het toch over de kinderen.
Ik werk 20 uur voor een baas in de zorg en ons zoontje (3 jaar, 8 maanden) gaat 2 halve dagen naar  het  KDV en 2 halve dagen naar mijn ouders. Hij vind het beide heerlijk en ik vind het ook goed voor hem dat in een andere omgeving  is. Daarnaast heb ik een  eigen zaakje  via het web en dat  daar ben ik mee bezig als ons mannetje slaapt.

Maar  het blijft natuurlijk voor ieder zijn persoonlijke keus. Ik vind dat je moet doen waar je je goed bij voelt. Financieel vind ik ondergschikt want je kunt nog zoveel geld verdienen maar als je ergens bent waar je het niet leuk hebt wordt je daar m.i. niet blij van.

Ik wens je suces met je overpeinzingen en beslissing.
Groetjes Jeanette

Hoi

Er word al veel geschreven over de verschillende mogelijkheden en inderdaad financieel hoeft het helemaal geen punt te zijn, want met de huidige toeslag regelingen is dit allemaal weer erg aantrekkelijk geworden.
Zelf heb ik  ongeveer 7 jaar in de kinderopvang gewerkt en is er naar mijn idee nog een overweging om juist wel te kiezen voor opvang.
Je kindje zelf!
Veel mensen hebben een 'negatief' beeld bij het 'weg brengen' van je kindje, maar het kan ook ontzettend goed zijn voor je kind. Het leert er ontzettend veel van. Ze leren spelen met andere kinderen, ze doen ontzettend veel leuke ervaringen op die ze thuis nooit op zouden doen. Ook als je ukkie straks 4 is en naar school gaat is het voor de kindjes die kinderopvang gewend zijn veel makkelijker om te wennen dan voor de kindjes die al die tijd thuis geweest zijn.
Ik begrijp alle redenen om alles 'zelf' te willen doen, maar er is nog een afweging en dat is dus dat het voor je kind heel leuk kan zijn.

Ik zou adviseren om eens een kijkje te nemen bij een kinderdagverblijf of gastouder om eens te ervaren wat ze daar nou allemaal voor leuks doen en hoe zo'n dagritme eruit ziet.
Het kan je helpen bij de overweging. Succes ermee

Liefs Willeke  

Hallo,

Sinds Oktober vorig jaar   ben ik gestopt met werken.
Ik had mijn dochtertje maar een halve woensdagmiddag op het dagverblijf.Maar op die dag had ik altijd vrij.Stom,want ze hadde die middag gebruik van me kunnen maken.
Mijn grote baas wilde dat ik mijn dochtertje,want ik werkte in een supermarkt   3 dagen op het kdv zet.ja,daaaaaaaaaaaaaaag zei ik.wie betaald de kosten.Toen begonnen ze van hogere hand.Ja,je krijgt van de belastingdienst een deel.Ja makkelijk kletsen.Mijn man en ik zijn gaan uitrekenen.Mijn man houdt van zijn salaris,als alles afgetrokken is 150 euro over.En ik verdien  700 euro(partime) als ik haar 2 dagen op het dagverblijf zet was ik  552 euro kwijt.Ik had dan zelf  ik kreeg dan150 euro van de belastingdienst terug.
Ik hou dus dan zelf niet veel over,aangezien mijn man net even ietsjes verdiende,om ook voor andere toeslagen in aanmerking te komen.
daarnaast zeurde mijn baas,dat ik niet flexibel genoeg ben.Want ik moest maar van Maandag van 6.00 tot/met zaterdag 19.00 beschikbaar zijn en altijd koopavonden.
En een dagverblijf  is maar tot 19.00....Mijn man kan niet altijd oppassen,omdat hij in ploegen zit.TOen werd er glashard gezegd.dan had je maar geen kind moeten nemen.
als of hun beslissen.Ik ben gestopt en kreeg een smak vacantiegeld(had over de 400 uur vacantie staan)
Ik ben toen weggegaan,om gastouder te worden.Het is nu bijna een jaar geleden,maar heb helaas nog steeds geen gastkinderen.
Ik breng zondags folders rond en meer kan ik niet.En in een supermart mag ik alleen kassawerkzaamheden doen ,want ik ben 7 weken terug aan een hernia geopereerd.
dus als mijn kids wat groter zijn,ga ik lekker werken en leren.Ik weet ook al wat ik wil.
Op een kdv werken.

hoi hoi,
of het loont om te werken hangt natuurlijk ook van verschillende factoren af.
Het is een afweging die je zelf maakt. Hoeveel uur werk je en wat verdien je daarmee. Werk je alleen op de reguliere tijden of ook s'avonds of snachts. Wil je zelf uberhaupt werken of is het ook noodzakelijk om in je vak bij te blijven of om de hypotheek te betalen. Hoe regel je de opvang?

Ik ben een verpleegkundige dus ik werk onregelmatige diensten, dat maakt het regelen van opvang erg lastig. Positief is dat ik dus meer werk dan ik opvang nodig heb omdat mijn man s'avonds en in het weekend thuis is.  Ik krijg  via de belastingdienst veel geld retour waardoor ik veel geld overhoud in de maand aan het einde van de rekening. Financieel loont het zeker. Maar belangrijker is dat het goed is voor mijn zelfvertrouwen en dat ik niet het probleem heb van heropleiden etc als ik zou zijn gestopt met werken.
Voor mij voelt het goed om te werken en van niemand afhankelijk te zijn. Ik weet dat er moeders zijn die mij veroordelen, zelf vind ik dat elke moeder zelf moet bekijken wat lekker voelt.

Succes met de vele keuzes die je onderweg zal moeten maken,

gr marjanne

Terug
Bovenaan