Loopstoel

<p>Onze zoon is 9 maanden (gecorrigeerd bijna 8 maanden).</p><p>Hij zette al vanaf 4 maanden zijn benen onder zijn lichaam en vindt dit helemaal geweldig. Hij kan nog niet uit zichzelf gaan zitten en hij trekt zich nog niet op tot staan. </p><p>Nu heb ik een loopstoel gekregen en met de goede bedoelingen heb ik hem hierin gezet. Hij vindt het super om rond te racen door de kamer. Nu hoorde ik van een vriendin dat dit slecht is voor de ontwikkeling en voor zijn heupen. </p><p>Dus toch even op Google gekeken en de consumentenbond raadt het sterk af. </p><p>Wat is jullie ervaring? </p><p> </p>

Zelf geen ervaring mee, juist omdat ik ook al had begrepen dat dit niet goed is voor de ontwikkeling van je kind. Logisch ook wel, als je er over nadenkt: je "forceert" ze in een houding die ze nog niet zelf kunnen aannemen (ook al vinden ze het ongelofelijk leuk), dus er wordt iets van dat kleine lijfje gevraagd waar het nog niet voor gemaakt is...
Wij hebben dus zeker geen loopstoel oid, en wachten lekker tot meneer zelf ver genoeg ontwikkelt om aan de wandel te gaan.

Wij hebben er ook eentje geleend van vrienden. Ik zette m'n zoontje er wel eens in voor 5/10 minuutjes racen, dat vond hij fantastisch. Maar niet te vaak. Hij kon toen ook nog niet zelf gaan zitten, wel zelf optrekken tot staan. 

24baby heeft een goed artikel over waarom loopstoelen worden afgeraden. Ook heb ik wel eens gelezen dat, doordat de kinderen vaak met hun tenen afzetten, achillespezen kunnen ‘verkorten’, waardoor ze leren lopen op hun tenen. Mijn broertje crosste vroeger het hele huis door, ook trappertjes af en heeft lang gelopen op zijn tenen. Is overigens allemaal weer goed gekomen, dus het hoeft niet vreselijk te zijn, maar ik kies er voor om het mijn dochter niet te geven. 

Ik werk op een kinderdagverblijf, daar hebben we er één voor buiten. Het is idd niet goed voor de heupjes, je 'dwingt' ze te lopen terwijl ze dat nog niet kunnen.
We laten de kindjes 1 keer per dag maximaal 5 minuten erin, echt niet langer. Dat eventjes kan geen kwaad, maar ik zou het bijv. niet 2x per dag 30 minuten doen!

Hoi, onze zoon is nu bijna 2 (gecorrigeerd 22 mnd) en ook wij hebben een loopstoel cadeau gekregen. Hij liep pas met 20 mnd (gecorrigeerd 18). Onze zoon kon alles al wel alleen is hij een paar keer gevallen waardoor hij heel lang niet alleen durfde te lopen. Hij moest elke keer aan onze vinger/hand. Ook had hij geleerd om op z’n tenen te lopen en ook dit duurde even om het hem af te leren. Ik wil niet zeggen dat het door de loopstoel komt maar hij deed het daarin altijd. 
Wij zetten hem er ook soms in voor max 5/10 minuten maar het draagt niets bij aan z’n ontwikkeling. Daarnaast wordt het ook afgeraden vanwege de veiligheid. We hebben de loopstoel toen na een paar weken opgeruimd hierdoor en zijn aan de slag gegaan om hem te stimuleren voor het lopen. 

Wij hadden er een gekocht, maar toen ik ging googlen hoe of wat en ik zag dat t zo slecht was meteen weer verkocht. Ze raden het echt af dus zou het niet doen

Terug
Bovenaan