loopstoeltje goed of slecht?

A

Anoniem

Guest
Er is hier al eens een discussie over geweest maar het is mij nog niet duidelijk.
Wij willen Thijs graag een loopstoeltje geven voor sinterklaas maar is dit nu verstandig of niet?
Hij gebruikt zijn benen bijna nog niet dus het leek mij misschien wel een goede manier om hem die wat meer te laten gebruiken.

hoi,
volgens mij verschillen de meningen erg over het goed of slecht zijn van zo'n stoeltje. Wij zijn geen voorstander, omdat mijn zus, kinderfysio, het afraadt. Zij geeft aan dat als je kindje eraan toe is, deze vanzelf zal gaan staan. Als je hem in loopstoeltje zet, heb je kans dat Tijs z'n beentjes wel gebruikt, maar dan afzet met z'n tenen en niet met gehele voet. Terwijl als je loopt, je je voet van voor naar achter afrolt. Hij leert zich dus "verkeerd" gebruik van voetjes aan.
Een vriendenstel van ons heeft er wel een en vinden t geweldig om te zien hoe hun kleintje er in hangt en pogingen doet door de kamer heen te stiefelen.
Misschien op CB navragen wat zij adviseren (hoewel je daar ook niet altijd eenduidig en helder antwoord krijgt...)
Succes ermee!
Groetjes, mira, sinds 02-01 mama van jaap

Ik ben ook geen voorstander. Naar mijn idee is het niet voor niets dat je kindje plat op de grond begint met omrollen/ tijgeren/ kruipen. Op hun eigen tempo wordt hun wereld steeds groter. In zo'n stoeltje kunnen ze heel de kamer rond. De kans bestaat dat ze niet meer plat willen liggen en dat ze hierdoor belangrijke fases overslaan.

Judith

Onze dochter krijgt voor Sinterklaas een loopstoeltje! Naar onze mening is het met een loopstoeltje net als met alle andere dingen in het leven: met mate! Net als televisiekijken en snoepen voor je kindje. Als je kind er de hele dag inzit is het natuurlijk niet goed, maar dat is met alle dingen zo. Ik heb al veel baby's gezien die er veel plezier aan hebben beleefd. Ik kan me herinneren dat er ooit artikelen zijn verschenen over dat het slecht is voor de beentjes, loopontwikkeling van je kind. Wij gaan hem met mate gebruiken. Net als lange vingers, tv kijken in de toekomst, diksap drinken enz...

ik wou het ook heel graag maar wij hebben uiteindelijk geen loopstoeltje gehaald, goewan-mats ontwikkeld zich al snel en met een loopstoeltje kan hij bij dingen komen en op de een hoogte waar hij ong helemaal niet hoort te zijn, waardoor hij dingen ziet ontdekt die hij nog helemaal niet hoort te zien/ontdekken (dit zeiden z ein het ziekenhuis tegen ons) het is dus niet alleen minder goed voor de heupjes,ruggetje en beentjes, maar ook voor de geestelijke ontwikkeling.

ik wou het wel altijd erg graag, en altijd als we in de prenatal komen (warenhuis) dan zet ik hem er wel altijd in en dan crost hij de hele hal door, maar thuis dus niet,

het cb zei als je er een aanschaft, ivb met beentjes,heupjes en rugetje niet langer dan 15 min per dag

hier een positieveling!!

mijn dochter vind het helemaal geweldig!!
ze zit uiteraard niet een hele dag in het ding... haar voetjes gebruikt ze volledig,dus niet alleen op de tenen!  
ik vind het geweldig! ma vooral mn dochter heeft super pret!
ik denk dat het niet verkeerd is.. zoals de voorganger al zij zolang het met mate is!

succes met je keuze!

Wij hebben er sinds deze week 1 in huis, ondanks dat ik er geen voorstander van ben... Om eerder genoemde nadelen. Maar als je het ding met beleid en met mate gebruikt denk ik ook dat het gen kwaad kan. Maar ik zou er dus geen kindje in zetten dat de benen nog helemaal niet gebruikt, liever even wachten dan.

Ik doe het alleen maar omdat hij al kan staan en ook niets anders meer wil dan staan (Brullen!!! als hij moet zitten of liggen).  Hij mag er maximaal 15 minuten per dag in van mij (ik zet even de kookwekker) en dan alleen aan het  einde van de dag, zodat ik effe snel kan koken.  

Berend vindt het trouwens een erg grappig ding, maar raakt na 10 minuten meestal al gefrustreerd omdat hij nergens echt goed bij kan vanwege die grote plastic circel rondom de stoel.

ik ben ook geen voorstander maar denk ook dat het geen kwaad kan als je het beperkt gebruikt maar wel als je het idee krijgt dat je kind er aan toe is. (dus niet veel te vroeg)
Elk kind ontwikkeld zich ook weer anders, uiteindelijk is eerst kruipen blijkbaar ook beter maar heb ik zelf ook niet gedaan als kind (was een kontschuiver) en met mij is het ook niet verkeerd afgelopen hoor dus..ik weet niet...ook niet alles geloven en op je eigen gevoel en gezonde verstand afgaan. Maud zat al vrij vroeg voor haar leeftijd en is nu heel moelijk te stimuleren om weer op haar buik te gaan liggen en te kruipen maar sinds vandaag doet ze dan pogingen om op haar buik te schuiven dus...maar anders had ik me ook echt niet druk gemaakt. Verder staat ze al een beetje als je haar ergens tegen aan zet waar ze zich aan vast kan houden. Van ons krijgt ze een loopkarretje met blokken met sinterklaas want ik heb het idee dat het een vroege is!! En anders heeft ze hem vast in het vooruit.

Terug
Bovenaan