loopt mijn kind voor of is dit gemiddeld?

Hallo,

Mijn zoontje is 2 jaar en 4 maanden en ik heb weinig vergelijk eigenlijk met kids in mn omgeving die exact even oud zijn. Ik vroeg me af of jullie misschien eens kunnen reageren op onderstaande punten. Is het normaal dat mijn kind dit nu al doet, is het herkenbaar voor jullie? of wanneer is het normaler om dit te kunnen? Het gaat bijvoorbeeld om het volgende:

- vanaf 1,5 jr kent ie al praktisch alle kleuren en kan ze ook feilloos benoemen
- sinds ene half jaar ofzo veel interesse voor letter sen cijfers (uit zichzelf!!)
- herkent een stuk of 10-15 letters
- telt feilloos tot 10 en bijna tot 20
- is sinds een maandje overdag plaszindelijk ...binnen 2 weken gelukt en gaat heeel goed
- begint de dagen van de week te herkennen en te benoemen
- als je iets 1 keer uitlegt of laat zien.....weet ie het een paar dagen later feilloos te herhalen
- onthoud ontieglijk vele van wat je zegt of van wat ie ziet

Ben gewoon benieud hoe dat bij jullie kids is.

Groetjes Agnita
(mv Jesper 25-01-2005)
 
Da's een knap koppie! Meid, ga je kind niet vergelijken met andere kinderen. Alles wat hij kan en doet, doet ie als hij eraan toe is. Dat hij toevallig nog jong is; so be it. Geniet van je knul en laat hem lekker alles leren wat hij wil! Zo te lezen leg jij ook geen  'druk' op hem om dit alles te leren, dus geniet er lekker van!
 
Mijn zoontje is een jaar ouder en nog niet zo ver als de jouwe, dus ik denk wel dat hij erg vlot is met alles.

Gewoon hem volgen in wat hij leuk vind en graag doet, dan heeft hij het vast naar z'n zin.
 
wij hebben een dochtertje die moet in oktober 3 jaar worden.
ze kent al het hele alfabet en benoemt ook overal waar ze letters ziet dat het de A van Anthony is en de D van Daan enz.
Ze si ook met dingen bezig waar ik van denk dat een kind van haar leeftijd er nog lang niet mee bezig is, zoals stoppen voor Rood licht en doorrijden voor groen, niet alleen dat hoor maar ik zie ook vergelijking met nichtjes die allemaal veel ouder zijn dat ze veel meer nadenkt over bepaalde dingen en ook echt veel wijzer is.
Maar goed is dat een fase of is ze echt een stukje slimmer.
Ik weet het niet hoor, heb wel de tip gekregen eens te kijken op de site  
  www.pharosnl.nl   mijn tip aan jou is kijk goed naar je kind en hou hem in de gaten, als je maar enigzins denkt dat ie slimmer is dan de meeste kinderen ( kun je denk ik pas zeggen als ie een jaar of 4 of 5 is) trek dan aan de bel.
Verder geniet gewoon lekker van je kind en biedt hem aan wat ie aan kan, mijn dochtertje wil graag snel een nieuwe uitdaging, schrijven moeilijke puzzels waar ze bij moet nadenken enz.
groetjes Martine
 
Mijn zoontje doet precies hetzelfde:

Hij telt tot 20. Ook als je om en om telt snapt hij dat. Hij telt ook al op zijn vingers.
Hij kent het hele alfabet ook. Middels een puzzel geeft hij feilloos aan welke letter er komt en waar het voor staat: P. van papa, m van mama, Q. voor Quentin, R. voor Rosanne etc. etc.
Hij zingt tegenwoordig mee in het engels in de auto. Uit zichzelf..... Het klinkt natuurlijk voor geen meter maar hij doet wel een poging
Hij onthoudt ook feilloos dingen die we hem 1 keer gezegd hebben. Ook komt hij met opmerkingen waarvan wij dan van de stoel vallen van verbazing.

Verder puzzelt hij puzzels voor 5+ leeftijd. Hij was gauw uitgekeken op puzzelstukjes die voor jongere kinderen (en dus ook zijn leeftijd) golden.

Daarentegen is hij juist minder snel met zaken zoals fietsen etc. Ik denk ook dat de ene zich sneller op een bepaald gebied ontwikkelt en op een ander gebied minder snel en de ander andersom....

Al met al ben ik eigenlijk wel gerustgesteld als ik de reacties hier lees. Het is dus vrij normaal voor zijn leeftijd. Zolang ik van mijzelf weet dat we hem absoluut niet pushen in deze dingen, is er niets aan de hand lijkt mij!

Gewoon lekker genieten van deze periode. Ik vind het heerlijk om zo met hem te kunnen communiceren etc.

Groetjes,
Rosanne
mama van Quentin, 18-11-2004 en zwanger van de 2e
 
Tja, mijn zoon van 2 1/2 ''weigert'' te tellen of kleuren te benoemen... het is overduidelijk desinteresse. Wel herkende hij met 18 maanden al alle automerken aan het logo... dus qua ontwikkeling/intelligentie zou hij dan tot ook wel tot 10 moeten kunnen tellen zou je zeggen.
Wat een andere moeder al zei dus denk ik, het is puur waar de interesse naar uit gaat, wat ze als eerste ''aanpakken''. Als ik jouw verhaal lees ben ik wel een beetje jaloers... zou willen dat mijn zoo'n interesse ook eens uitging naar dat zindelijk worden! haha!

Geniet van je snelle meid!
 
Ik vind het wel heel vlot hoor! Mijn docvhter die net 2 is praat nog super onduidelijk. Ze maakt wel heel gemakkelijk puzzeltjes. Ze wordt tweetalig opgevoed dus het zou daar aan kunenn liggen.
Maar goed, het zegt niets hoor. Ik was namelijk ook zo'n snelle peuter. Ik kon op mijn derde al lezen! Ik begreep niet wat ik las maar ik had 2 oudere zussen die mij drilde hahaha. Ik zong ook alle teksten mee van BZN ( help) maar dan alleen fonetish.
Toch heb ik gewoon de havo gedaan en was ik niet zo super intelligent als mijn zussen haha.
Dus alles trekt vanzelf wel weer recht. Maar het is toch leuk als je kindje zoveel kan? Ik wacht met smart tot ze wat duidelijker gaat praten!
Succes!
 
Hoi,

Wat knap van jullie kindjes zeg!
Mijn dochter is bijna 2 en ze komt goed mee. Maar waar zij echt in uitblinkt is haar
motoriek. Ze klom met 10 mnd op hoge glijbanen (met paniekerige moeder dichtbij haar haha), en ze kan al een jaar perfect traplopen en weer af. Weet hoe de tv, dvd en de computer werkt en snapt zelfs de afstandsbediening al. Dit mag ze niet van ons maar
helaas is er geen houden meer aan. Ze klimt op klimrekken en maakt koprollen aan
zo'n rek. Ze kan bijna evenveel als haar 3,5 jaar oudere zus. Wij kijken er met verbazing
en trots naar. Maar we genieten vooral gewoon van haar als persoon!
Leuk dat ieder kind zich voor andere dingen interesseert he?!
Ik ben benieuwd waar mijn 3e kindje straks zijn energie in stopt. ( onze oudste was nl
ook erg veel bezig met haar motoriek!)

Veel plezier met jullie lieve slimme kindjes!

liefs Daan
 
Terug
Bovenaan