Losse slaapjes clusteren?

<p>Hi,</p><p>onze baby van bijna 7 maanden doet overdag 5 losse slaapjes van 45-50 minuten.</p><p>0815-0900</p><p>1030-1115</p><p>1245-1330</p><p>1430-1515</p><p>Rond 1645-1720 een korter slaapje </p><p>1900-2045, kleine papfles en 2100-0630 a 0700 slapen.</p><p>Soms slaapt ze van 1245 tot 1430 aaneen.</p><p>Dat ze veel slaapt is een gegeven, heeft ze nodig blijkbaar. We hebben geprobeerd te rekken maar dat leidt niet per de tot 2 lange en 1 korte slaapje. Vanillestokje geprobeerd. Donkerte kamer maakt niet uit.<br />Iemand tips om slaapjes meer aaneen te laten doen? Ik vind het voor haar sneu dat ze elke dag 5x terug naar bed gaat, soms lijkt ze daar ook klaar mee te zijn maar is ze duidelijk moe...<br /><br /></p>

Ik lees hier bijna niet anders dat babys zulke korte slaapjes doen. Mijn dochter slaapt ook max een uur meerdere keren per dag. Ze is overduidelijk heel moe maar na een uur klaarwakker. Wat is dat voor tip met een vanillestokje? ?

Ja ik snap wat je bedoelt.. met 7 maanden zouden 3 wat langere slaapjes moeten kunnen. De meeste kindjes gaan vanaf 8 maanden ook over op 2 dutjes..

Ik merkte hier dat mijn dochters vaak ook na 45 minuutjes wakker werden. Ik probeerde ze, zeker tijdens het middagslaapje, dan weer in slaap te 'dwingen'. Ernaast zitten, ik draaide ze dan op hun zij (met de rug naar mij toe) en dan hield ik ze 'vast' op hun zij en het speentje terug erin.
Na een paar dagen oefenen, vielen ze vaak weer terug in slaap voor nog een uur of langer.
Dat lukte echt niet altijd hoor, maar ik merkte dat ze echt uitgeruster waren als ze 1 langere slaap deden op de dag. Voor jezelf ook lekkerder.

Soms duurde het wel 15 minuten voor ze weer sliepen. Sliepen ze binnen die 15 minuten niet, dan haalde ik ze wel eruit.

Of als het toevallig tijd voor een fles was, gaf ik die terwijl ze nog in hun bedje lagen en meestal sliepen ze dan ook weer verder net een volle warme buik. Dan glipte ik daarna gauw weg.

Misschien kun je er iets mee! Succes!

Met 7 maanden doen de meeste kindjes slaapjes van 9.00-11.00, 13.00-14.30 en 16.30-17.00 nog een powernap :)
Vanaf 8 maanden werd dat hier 9.30-11.00/11.30 en 14.30-16.00.

Mijn vraag is dus hoe komen tot die 3 slaapjes ipv 5 losse :) 
Ik ga eens proberen met toch langer volhouden als ze wakker is. We laten haar al 10 minuten liggen in de hoop dat ze weer in slaap valt, maar dat werkt vooralsnog niet. En dan is ze hyperactief en heel blij als ze ons ziet... haha dat wordt een leuke uitdaging!

Dus je kindje is vanaf wakker worden in de ochtend maar 1.15 uur wakker? Dat is wel heel kort op die leeftijd. Normaal is geloof ik 2,5 uur. Het kan natuurlijk meer of minder zijn. 
Ik weet van de overgang van 3 naar 2 slaapjes (hier rond 9 maanden) dat mijn dochter best even moest  wennen. Ze sliep op drie slaapjes al een week of 2 erg slecht. Moeilijk inslapen, vaak wakker worden, kortwr slapen. Terwijl ze juist eindelijk wat beter sliep. Wij hebben de gok gewaagd dat ze gewoon te vaak sliep. Het heeft 2 weken strikt het ritme volgen gekost voordat ze de nieuwe wakkertijden van een uur langer goed aan kon. En in die periode sliep ze soms 2 x 45 min en ging ze wat eerder naar bed voor de nacht. Maar het hielp om eraan vast te houden. Want na 2 weken had ze het dus bijgebeend en sliep ze 2 x 1,5 uur. Hiervoor tot 5 maanden 5 x 45, en tot 8 mnd 45/90/45. We hielden een heel vrolijke baby over, want dat eind van de middag slaapje was een draaama hier, en daarna was ze echt niet te genieten. Ineens hadden we een vermoeide maar wel erg vrolijke baby aan het eind van de dag. En ze ging voor het eerst van 7 tot half 6 doorslapen (altijd al een vroege vogel). 
Mijn tip zou dus zijn om het 3 slaapjes schema op redelijk vaste tijden (half uurtje speling mag) gewoon vast te houden en het de tijd geven zodat je kindje kan wennen aan de nieuwe wakkertijden.

Bij overgang naar een slaapje minder, of andere redenen waarom ze wat vermoeider is, leiden we haar vaak af met wandelen of badderen. Ben je toch weer een uurtje verder. 

Terug
Bovenaan