Luier verschonen / aankleden

<p>Onze dreumes van 1,5 is een enorme drama Queen als het gaat om verschonen, aankleden of douchen.</p><p>Iemand tips? </p>
 
Mijn kids zijn fan van boekjes. Ik heb meerdere boekjes met liedjes naast de aankleedtafel liggen. Tijdens het verschonen/aankleden bladeren ze door het boekje en zeggen dan "die" en dan moet ik dat liedje zingen. Op deze manier gaat het best prima. Andere opties zijn speelgoed wat erg in trek is. Kortom, proberen af te leiden :)
Met douchen wellicht in het begin je kindje op de arm nemen en langzaam aan het water later wennen, na een paar minuten pas alleen op de grond zetten.
Succes! 
 
Herkenbaar. Hier helpt eigen verantwoordelijkheid, oftewel helpen. Ik doe ook niet alles meer op de commode. Aan en uitkleden gaat beter staand, en ik vraag haar met dingetjes te helpen. Bijvoorbeeld trek maar aan je broek tot je tenen ziet. Of kun jij je arm hier stoppen? Doe jij je sokken in de wasmand? Soms laat ik haar ook gewoon even klooien met zelf haren kammen of zelf proberen sokken aan te trekken. 

Wat ook helpt is praten over wat ik doe. Kijk hier is je romper met draken, wwrraaaggghhh! Of: even je tenen afdrogen, hoeveel tenen heb jij?? Ja je hebt ook een nagel, ja mamma ook en pappa ook ja. Hier is je buikje! Weet je nog waar je navel zit??

Gewoon veel interactie en helpen dus, en zo min mogelijk op de commode. 

Oh en onder de douche zitten met pappa vindt ze dan wel leuk, dan mag ze lekker spelen. En al spelenderwijs wordt heel langzaam gewassen. Ze is sinds enkele weken ook fan van zelf zeep in haar haartjes doen, en dan gelijk met pappa haren wassen. Alleen uitspoelen is nog draaaamaaaa, maar dat moet maar even.
 
Bij het verschonen kijkt onze zoon van 2,5 jaar vaak op mijn telefoon naar foto’s of filmpjes van zichzelf ? of met een boekje/speelgoed in zijn hand. Aankleden gaat hier vaak staand, dat gaat beter.. en soms ook gewoon even doorpakken en vertellen wat we daarna voor leuks gaan doen.
In de douche neemt hij altijd auto’s of Duplo mee zodat dat “gewassen” kan worden en hij er ondertussen lekker mee kan spelen. We hebben ook van die foam plakkers om in de douche te plakken, die vindt hij ook erg leuk.
 
Afleiden... Liedjes zingen, praten, speeltjes (met geluid, magneetjes) geven en afwisselen. Beetje sudo op de vingers zodat ze zelf op de armen / benen kan doen. Wij hebben ook vanalles geprobeerd haha! In de douche kan soms een bekertje of lege fles ook al leuk zijn.
 
Helaas helpt afleiden absoluut niet, speeltjes niet, filmpjes, zingen etc. en ook proberen wij er haar echt bij te betrekken  maar daar heeft ze absoluut geen interesse in. Je kan het dan op dat moment het beste vergelijken met een spartellende schreeuwende vis op het droge :)
Het aankleed kussen was ik al mee gestopt want dat is al helemaal geen succes maar wellicht kan ik het eens staande proberen! 
Thnx voor de tips 
 
Wat verschonen betreft gebruikten wij in geval van nood luierbroekjes. Die kregen we dan iets makkelijker aan. Maar daarmee ben je er natuurlijk nog niet...
 
Terug
Bovenaan