Luiers, katoen of wegwerp?

A

Anoniem

Guest
Hallo Allemaal,

Wij zitten nog in de twijfel of we voor katoenen (wel of niet voorgevormd) of wegwerpluiers gaan kiezen? Heeft er iemand tips, adviezen?

groetjes, Irmgard (21 weken onderweg)

Wij hebben hier de vorige zwangerschap ook over nagedacht m.n. i.v.m. milieuoverwegingen. Qua financieen scheelt het elkaar niet zoveel. Er zijn trouwens sites voor die het helemaal uitgerekend hebben, wat belastender is voor het milieu want zoveel extra wassen is natuurlijk ook niet zo goed, laat staan als je de boel ook nog eens in de droger droogt. Doe je dat niet dan heb je waarschijnlijk weer zoveel meer luiers nodig én een heel groot huis met extra wasruimte (de kamer die nog leegstaat wordt bij een eventuele tweede ingenomen en dan kun je daarna dus alsnog overstappen op andere luiers).

Om een lang verhaal kort te houden. Wij hebben gekozen voor wegwerp. Een kind is al druk genoeg, je komt al om in de was en moet echt veel ruimte hebben om ook die luiers nogeens te laten drogen, denk ook aan hoe dat moet in de winter. Gelukkig heeft onze gemeente een recycleservice voor luiers. Bij het gemeentehuis en het KDV kun je luiertassen halen en er staan hier en daar o.a. bij het KDV containers waar je de luierzakken in kunt gooien. Ideaal en je spaart het milieu. Informeer eens bij jullie gemeente of het in jullie gemeente ook bestaat. Wij kopen goedkope luiers van de Lidl en pampers voor 's nachts dus financieel zijn we zo ook veel goedkoper uit.

Succes met het maken van jullie keuze.

hoi,
wij gaan voor ecologische wegwerpluiers. die zijn geproduceerd met recyclage materiaal en zitten in een biologisch afbreekbare verpakking (merk moltex). ik vond dat het beste compromis tussen katoen en echte pampers (waarvan de productie toch wel vrij vervuilend is). je kan ze vinden bij natuurwinkels of ecologische speciaalzaken. qua prijs scheelt het amper of niet met echte pampers. als je het goedkoop wil houden moet je natuurlijk idd bij lidl of kruitvat ofzo huismerken nemen, maar alleen al het feit dat je eventueel katoen overweegt wil wellicht zeggen dat het goedkoopste niet de hoofdzorg is?
succes ermee!

Hallo,

Wij gaan gewoon voor de kruidvat wegwerpluiers. in de meeste plaatsen is er tegenwoordig een luierdepot, waar ze milieuvriendelijk worden verwerkt, vaak kun je ze hier gratis naartoe brengen.

een buurvrouw verderop uit de straat heeft bij de eerste katoenen luiers genomen en alles qua kosten aan aanschaf, wassen enz bijgehouden. bij haar 2e heeft ze hetzelfde gedaan, maar dan met wegwerpluiers en altijd merk pampers gehad. totaal heeft het op jaarbasis een verschil opgeleverd van welgeteld € 6,-.

dat is voor mij een duidelijke reden om gewoon wegwerpluiers te gaan gebruiken.

Sylvia

hoi
Bij onze oudste hebben we ongeveer 8 maanden katoenen luiers gebruikt. Mijn man hielp met wassen en opvouwen, dus ik had er weinig werk aan. We zijn er mee gestopt omdat het uitspoelen van de poepluiers geen pretje meer was toen ze met de pot mee ging eten.
Bij de tweede hebben we het nog 3 maanden geprobeerd, maar omdat we het al druk genoeg hadden met 2 kids, zijn we er mee gestopt. Ook omdat vanaf die tijd we de luiers gratis bij de gemeente konden inleveren, daarvoor moesten we per vuilniszak betalen en met 2 kids in de luiers liep dat aardig op.
En nu is nr 3 onderweg, en gaan we gelijk aan de wegwerp luiers.

groetjes Mel

Hoi,

Wij gaan voor wegwerp !!
Ik heb weleens gelezen dat al dat wassen en drogen ook niet echt goed voor het milieu zou zijn.. maar eigenlijk gaan wij gewoon voor gemak !
Ik heb me niet echt in de kosten verdiept, dus daar kan ik niets over zeggen.
Wij verwachten nu de derde en bij de andere twee kinderen met wegwerpluiers nooit problemen gehad met luieruitslag oid.

Succes !

Sophie

Hoi,

Wij zijn nadat onze dochter ongeveer 8 weken oud was begonnen met katoenen luiers. We hadden ze gekregen van een collega en van de ouders van een vriendin, die hadden nog katoenen luiers liggen. Kostte dus niets in aanschaf. Het waren geen voorgevormde, maar gewone vierkante lappen stof. Er overheen hebben we strikslips gebruikt (Hema) en er in deden we een dun inlegje (Hema). Vastmaken deden we met schlderstape, niet met spelden. Het wekte prima en scheelde veel geld. OK, je moet wat meer wassen, maar in de praktijk deed ik maximaal 2 luierwassen per week, dus dat valt wel mee. Als we weg gingen, of onze dochter ging naar het KDV, dan gebruikten we wegwerp luiers.
Op een gegeven moment kreeg onze dochter echter last van luieruitslag en sindsdien is gebleken dat ze hier heel gevoelig voor is. Daarom zijn we toen ze ongeveer  een jaar was, overgestapt op wegwerpluiers. Ze is nu 22 maanden en we gebruiken sinds deze week weer katoen, in de hoop dat dit bijdraagt aan het sneller zindelijk worden. We laten haar nu iedere avond een half uur in haar blote billen lopen om luieruitslag te voorkomen. Het bevalt ons prima zo.
Veel succes ermee, groetjes,
Jans

Terug
Bovenaan