Luiers

Hallo dames

Ik heb een vraagje over katoenen luiers, Heeft het echt zoveel voordelen als dat ze zeggen of is dat gewoon een verkoop praatje. Ik heb nog een beetje het ouderwetse beeld in m ´n hoofd met hele waslijnen vol met witte katoenen doeken en moeder maar 3 wassen per dag doen om het allemaal schoon te houden. Ook vraag ik me af of het echt niet slecht is voor de billetjes. Die zijn zo teer.
Heeft iemand hier al ervaring mee en zo ja wat voor ervaring.
Alvast bedankt
Paula10

Ik heb er geen ervaring mee. Als je nou weinig reacties hierop krijgt, raad ik je aan deze vraag op eht baby forum te stellen.

Daar hebben vast meer moeders ervaring hiermee.

Groetjes

Hoi Paula,

Katoenen luiers hebben voor- en nadelen.

Ja, het is veel werk. Uitspoelen , wassen, plooien, enz.
Wanneer je ze niet onmiddellijk spoelt en het is heel erg warm, kunnen wel eens geurtjes ontstaan enz.
Tegenwoordig zijn er wel alternatieven op de markt waardoor het werk minder wordt. Vb Inlegdoekjes in de luier zodat het meeste stoelgang toch in de vuilbak gaat en je geen waanzinnige poepluiers hoeft uit te wassen in een sopje.
Op sommige plaatsen bestaat er een dienst waarbij je een aantal luiers kan kopen en die om de zoveel dagen de vuile komt ophalen en je propere in de plaats krijgt. Dus dat is misschien wel een heel erg goed alternatief. natuurlijk moet je dan wel zien dat je thuis bent, en dat is in de zomer toch niet altijd zo he.
Langs de andere kant zijn luiers veeeeeel gezonder voor de huid van de baby omdat ze van katoen zijn en het babyhuidje volop de gelegenheid geven om optimaal te ademen. Zeker ook handig in de zomer, want veel babytjes hebben in de zomer meer last van huiduitslag door de warmte en het plastic van de luiers( pampers of een ander merk). Dus voor het huidje is het zeker beter (alhoewel de laatste jaren veel onderzoek gedaan is naar het materiaal waarin de pamper vervaardig worden hoor), je kindje zal minder snel last hebben van huiduitslag en wat ook dikwijls vergeten wordt is dat naar plastraining toe luiers sneller leiden tot een droog kidje omdat ze echt wel voelen wanneer ze natte billetjes hebben en dat geen aangenaam gevoel is, zeker niet voor peutertjes. Ze gaan dus (volgens verschillende onderzoeken) sneller zindelijk zijn.

Je ziet, alles heeft voor- en nadelen. Zelf zie ik het niet zitten om voor de luiers in te staan en kies ik voor de moderne manier, een vriendin van mij combineert de twee methodes, zij gebruikt pampers als ze met de kleine ergens heen gaan, maar gebruikt thuis wel katoenen luiers (die opgehaald worden).
Wat ik wel van plan ben (ik moet binnenkort bevallen) is de kleine in de zomer met de billetjes bloot op een katoenen doek te leggen als het heel erg warm is en zo te proberen luieruitslag door warmte te voorkomen.
Je kan dus echt alle kanten uit, zeker zolang je prutsje niet kruipt.

Hopelijk heb ik je iets verder geholpen.

Succes,

een kinderverzorgster

Fijn dat er meer mensen katoenen luiers overwegen.

In mijn directe omgeving echt niemand. Dus ben ik er eens even flink op gaan studeren. Er zijn zelfs nog veel meer alternatieven dan katoen!

Ik heb alle info die ik gevonden heb in dit artikel gezet:

http://www.ecomama.nl/verzorging/luiers-alle-mogelijkheden/

Terug
Bovenaan