Luiers...

Hoi meiden,
Dit is eigenlijk een bericht voor de meiden die wat verder zijn, net bevallen zijn of al kinderen hebben.
Ik twijfel nog of ik nu katoenenluiers (mijn voorkeur gaat dan uit naar voorgevormde luierbroekjes) of wegwerpluiers ga gebruiken.
Zijn er moeders die die broekjes gebruiken met inleggers en wat is hun ervaring hiermee?? Ik vind wegwerpluiers slecht voorhet milieu en aardig aan de prijs. Wie kan mij overtuigen??

Liefs Sas (26 weken)
 
Hoi Sas,

Ik heb persoonlijk nog geen ervaring met het gebruik van katoen, maar ga het zeker wel proberen.

In eerste instantie ben ik daaraan gaan denken omdat ik en mijn broertje/zusjes allemaal overgevoelig waren voor wegwerpluiers (daar zitten nogal wat chemische stoffen in), nu ik er meer over gelezen heb realiseer ik me ook dat het gebruik van katoen beter is voor het milieu (het duurt 400 jaar voordat een wegwerpluier afgebroken is, en tot aan de zindelijkheid heb je er een enorme berg van nodig!) en dat het bovendien een stuk goedkoper is (maar dat is wel afhankelijk van welk luiersysteem je gebruikt).
Bovendien weet ik inmiddels dat er naast de aloude bekende vouwluiers met strikslips ook voorgevormde katoenen luiers zijn (met overbroekje) en all-in-one luiers: die zijn hetzelfde als een pamper, alleen dan van katoen en dus herbruikbaar.
Zelf heb ik inmiddels meerdere soorten en maten in huis om straks na de bevalling uit te proberen.

Als je meer wilt weten over het gebruik van katoen zou ik je willen adviseren eens te kijken op www.katoenenluiers.pagina.nl daar vind je al heel veel informatie.
Als je ervaringen wilt horen van andere moeders die katoen gebruiken, kan ik je aanbevelen om je aan te sluiten bij de yahoogroup over katoenen luiers (er staat een link op de eerder genoemde pagina): dat is een gezellig clubje waar je al je vragen kwijt kunt en waar je bovendien vaak voor weinig geld al wat katoenen luiers (nieuw of 2e hands) aan kunt schaffen.

Ik hoop dat ik je met deze informatie al vast wat geholpen heb en misschien spreken we elkaar nog via de mail van de katoen-groep!

Groeten,

N.

 
www.katoenenluiers.info

daar staat een hoop info en je kan bij haar (Annemiek Bosma) ook een rapport opvragen waarin heel veel verschillende merken zijn beschreven. Ze heeft ze zelf uitgeprobeert op haar kinderen.

Ik ben door het rapport overstag gegaan en ga de voorgevormde kiddybips luiers proberen. Ik huur ze eerst een maand en mocht dat bevallen, dan kan ik ze zo kopen. Bevalt het niet, dan stuuur je alles terug en betaal je alleen de huurkosten voor die maand. Dit bedrag is in mijn geval E 57,56, maar ligt aan het pakket wat je besteld. Zo loop je ook geen risico dat je met die dingen blijft zitten als je het niks vind.

Goed dat je het in ieder geval overweegt.

Ik heb deze vraag ook eens gesteld en kreeg toen alleen reacties als 'je weet niet waar je aan begit', 'ze zijn echt niets beter', en 'het kost heel veel tijd'.

Op deze manier kan ik het mooi uitproberen en zelf ondervinden.
 
Hoi Edith,

Grappig dat je dat schrijft, dat je zulke reacties van anderen kreeg.

Als ik mensen in mijn omgeving vertel over mijn voornemen om katoen te gaan gebruiken, krijg ik in eerste instantie ook vaak ongelovige blikken en vergelijkbare reacties, maar als ik ze dan de luiers laat zien en iets meer over de voordelen van katoen vertel, dan gaan ze over het algemeen al snel overstag.
Mijn moeder bijvoorbeeld schrok zich rot toen ze in een folder (van Kruitvat of zo) zag wat papieren luiers kosten! En van vriendinnen hoor ik dat ze ongelooflijk balen van iedere keer zo'n overvolle kliko vol stinkluiers aan de straat.

Inmiddels is dus iedereen in mijn omgeving enthousiast: man, familie, oppas, vrienden (verschillende zwangere vriendinnen willen het ook gaan proberen) dus zo zie je maar:
Onbekend maakt onbemind!

Huren bij Annemiek heb ik ook overwogen, maar ik heb er uiteindelijk voor gekozen om verschillende soorten luiers te kopen (voorgevormde en all in ones) van verschillende merken. Is in het begin wel wat ingewikkelder misschien, maar tegelijkertijd zie ik er ook wel weer uitdaging in om te onderzoeken wat ik zelf het prettigst vind.
Ik heb ze tweedehands (via de yahoogroup, marktplaats en ebay) maar ze zijn allemaal wel nog in prima conditie (geen vlekken of zo). Ik heb een paar leuke deals kunnen sluiten en heb nu meer dan 35 luiers en minstens 10 overbroekjes voor slechts 40 euro kunnen aanschaffen.
Als het katoen me goed bevalt is dat voldoende voor zeker de eerste 6 maanden, bevalt het niet dat zet ik ze gewoon zelf weer op marktplaats of verkoop ze door aan vriendinnen.

Ik wens je veel succes met het katoen, en hoop dat het je goed bevalt!

N.
40+4
 
Ja N, dat is ook een manier. Valt me eigenlijk reuze mee wat jij in totaal kwijt bent. Mocht het mij bevallen, dan zal ik ook eens verder kijken op het web. Overbroekjes heb je al snel een maatje groter nodig en met ± 9kg zal je waarschijnlijk op een grotere maat luier over moeten.

Je kan bij Annemiek trouwens ook gebruikte luiers kopen, maar aangezien wij graag nog meer kids willen (dit is de eerste) koop ik ze nieuw en kan ik ze zo voor de 2de ook gebruiken. Kost de luierperiode voor het 2de kind haast niks!

Ik zie trouwens dat jij 'op springen staat'. Succes met de bevalling. Ik kan zelf haast niet wachten die kleine die me geregeld een por/duw/schop salvo geeft met eigen ogen te zien, maar wij moeten nog minstens 20 weken wachten.

Succes, ook met de luiers!
 
Hoi Edith,

Ik heb begrepen dat juist voor de wat grotere maten het tweedehands aanschaffen van luiers minder geschikt is, aangezien de kinderen dan veel minder hard groeien, de luiers dus veel langer van dezelfde maat gebruiken en de kans dat de luiers al behoorlijk versleten zijn dus groter is, zeker als je ze ook nog eens voor meerdere kinderen wilt gebruiken.

Overigens zal dat ook wel uitmaken waar je ze koopt, ik ken de e-mail lijst van Annemiek ook en die beschrijft altijd heel duidelijk ook de kwaliteit erbij.

Ik wil overigens ook graag meerdere kids, en realiseer me ook dat de luiers die ik nu heb dan wellicht versleten zijn, maar aangezien ik al erg veel moeite heb moeten doen voor één zwangerschap is het sowieso maar de vraag of het zinvol is om nu al met een tweede kindje rekening te houden.

En zo maken we allemaal onze eigen keuzes!


Hoi Sas,

leuk dat je het ook gaat proberen, ik hoop dat het je zal bevallen!

En misschien zet deze "correspondentie" andere mensen ook aan het denken over katoen!
Op zich heb ik niets tegen wegwerpluiers hoor, en er zijn allerlei redenen waarom mensen ervoor kunnen kiezen om wegwerp te gebruiken, maar uit contacten die ik met zwangere vriendinnen heb bleek voor mij dat veel van hen zich er niet eens bewust van waren dat ze überhaupt een keuze konden maken.
De advertenties voor wegwerpluiers zijn zó overheersend en het gebruik ervan is daarom voor veel mensen een automatisme, zonder er verder over na te denken.
Wat dat betreft hebben de fabrikanten van katoenen luiers een serieus PR-probleem volgens mij!

Groeten,

N.
 
Hoi,

Ik ben nog maar 14,5 wk. zwanger en mijn man en ik hebben hier ook al over nagedacht. Zouden jullie later jullie ervaringen op het forum kunnen zetten, dan hebben andere twijfelaars misschien ook wat aan....

Groetjes,

Gea
 
Terug
Bovenaan