Luiers...

Hoi meiden,
Dit is eigenlijk een bericht voor de meiden die wat verder zijn, net bevallen zijn of al kinderen hebben.
Ik twijfel nog of ik nu katoenenluiers (mijn voorkeur gaat dan uit naar voorgevormde luierbroekjes) of wegwerpluiers ga gebruiken.
Zijn er moeders die die broekjes gebruiken met inleggers en wat is hun ervaring hiermee?? Ik vind wegwerpluiers slecht voorhet milieu en aardig aan de prijs. Wie kan mij overtuigen??

Liefs Sas (26 weken)
 
Hoi Sas,

Ik heb persoonlijk nog geen ervaring met het gebruik van katoen, maar ga het zeker wel proberen.

In eerste instantie ben ik daaraan gaan denken omdat ik en mijn broertje/zusjes allemaal overgevoelig waren voor wegwerpluiers (daar zitten nogal wat chemische stoffen in), nu ik er meer over gelezen heb realiseer ik me ook dat het gebruik van katoen beter is voor het milieu (het duurt 400 jaar voordat een wegwerpluier afgebroken is, en tot aan de zindelijkheid heb je er een enorme berg van nodig!) en dat het bovendien een stuk goedkoper is (maar dat is wel afhankelijk van welk luiersysteem je gebruikt).
Bovendien weet ik inmiddels dat er naast de aloude bekende vouwluiers met strikslips ook voorgevormde katoenen luiers zijn (met overbroekje) en all-in-one luiers: die zijn hetzelfde als een pamper, alleen dan van katoen en dus herbruikbaar.
Zelf heb ik inmiddels meerdere soorten en maten in huis om straks na de bevalling uit te proberen.

Als je meer wilt weten over het gebruik van katoen zou ik je willen adviseren eens te kijken op www.katoenenluiers.pagina.nl daar vind je al heel veel informatie.
Als je ervaringen wilt horen van andere moeders die katoen gebruiken, kan ik je aanbevelen om je aan te sluiten bij de yahoogroup over katoenen luiers (er staat een link op de eerder genoemde pagina): dat is een gezellig clubje waar je al je vragen kwijt kunt en waar je bovendien vaak voor weinig geld al wat katoenen luiers (nieuw of 2e hands) aan kunt schaffen.