Luieruitslag

Ons zoontje van 12 weken heeft sinds een week heel veel last van luieruitslag. Ik heb de indruk dat hij het sindsdien ook heel moeilijk heeft. Hij is huilerig, wil veel eten, slaapt slecht en kan soms krijsend wakker worden. Nu weet ik niet of dit door de luieruitslag kan komen. Iemand hier ook dezelfde ervaring mee?
 
Ik heb er geen ervaring mee. Maar misschien heb je iets aan de tip van de Weleda billen creme? Wij zijn in ieder geval fan! Wij zien echt wel verschil tussen wanneer we die of sudocreme gebruiken.... misschien dat het jouw kleintje ook wat sneller weer zachte billetjes geeft ☺️
 
Mijn zoon had ook een extreme luieruitslag, zijb huis was zelfs kapot. Ik gebruikte sudocrem en verschoonde hem toen vaker op een dag. Dit duurde toen 1-2 dagen toeb ging het gelukkig over.
 
Veel ervaring mee helaas. Door een heftige buikgriep had ons meisje enorme luieruitslag. Alle tips die wij kregen en die samen hielpen:
- ipv billendoekjes te gebruiken je kleintje onder de lauwe kraan afspoelen na een vieze luier. Dat doet minder pijn.
- goed afdrogen bij het verschonen
- vaker verschonen
- je kindje af en toe 10 minuten met blote billen laten liggen (even een hydrofiel eronder oid tegen ongelukjes)
- check of het niet gaat om een schimmeltje, als dat wel zo is dan is er speciale zalf die overigens vrij verkrijgbaar is bij de apotheek
- veel smeren met sudo (en evt anti-schimmel zalf)
- gebruik luiers met zo min mogelijk toevoegingen qua parfum etc.
Knuffel je kindje nog wat extra want het is zo zielig.?
succes, sterkte ?
 
 
Bepabthen wil ik er nog aan toevoegen. Bepanthen babyzalf. Is hier ook een uitkomst geweest. Dikke laag als de huid kapot is en anders dun laagje voor slapen gaan zwz.
 
Hier een kindje dat erg gevoelig is en regelmatig rode en zelfs kapotte billen heeft. Nu 16 maanden en nog wel. Hier gaat het vaak samen met virusjes, erge vermoeidheid, ontwikkelingen of tandjes ofzo. Dat was dan vaak hetgene waar ze zich zo slecht van voelde. Dat ze duidelijk reageerde op de pijn aan haar billen, en gilde bij verschonen, kwam pas vanaf een maand of 10. Niet dat het daarvoor geen pijn deed. Maar ze voelde zich vaak rotter van wat de oorzaak was. 
Weleda billenbalsem deed het bij ons helemaal niet goed. Sudocreme is dikker en bleef beter op de kapotte delen zitten. Echt heel duidelijk verschil in hoe snel ze er vanaf was. Vooraf was ik van mening geen sudocreme te willen, maar iets natuurlijkers te gebruiken. Toch werkt die het beste. Dr. Leenarts zelfs geprobeerd, maar nee. 
Verder liever met water wassen dan wrijven met washanden of billendoekjes. Wij zetten haar twee keer per dag even in de gevulde douchebak (geen bad aanwezig). Even spoelen. 
Als je bij luierverschoningen billendoekjes nodig hebt, gebruik die met enkel water. Geen lotiondoekjes ofzo, dat prikt. 
Aan de droge lucht helen werkt goed, dus bloot die billen.
Verder vaaaaaaaak verschonen en zeker direct als er poep in zit. Van poep wordt het heel snel weer erger. 
Het gaat hier over zodra de oorzaak over is. Vaak binnen een dag of twee. Maar bij griepjes duurt het soms wel een week. En als het erg kapot is duurt het ook wel even voordat het weer helemaal geheeld is. 
Als het echt niet beter wil worden, even bij de huisarts laten zien en vragen of het soms een schimmel is. Is hier niet geweest. In een heftige periode wel eens schimmelzalf geprobeerd, maar dat haalde niets uit. Dus dat hoeft zeker niet. Maar vragen kan geen kwaad.
 
Oh en inderdaad droog deppen met een hydrofiel voor je een nieuwe laag creme op smeert en een schone luier om doet. Zelfs na het schoonmaken met doekjes. Hoe droger de huid, hoe beter de creme hecht. En droge billen helen sneller.
 
Terug
Bovenaan