luisteren

A

Anoniem

Guest
Hallo,
Dit is helemaal nieuw voor mij, maar ik zou graag wat tips willen van andere ouders. Ik heb een zoontje van nu 13 maanden. Natuurlijk is alles nieuw en wil hij alles ontdekken. Nu moet ik ook met het opvoeden beginnen, maar hou laat ik hem luisteren? Ik heb wel gelezen dat hij nog geen nee begrijpt, maar als ik zijn naam roep als hij iets niet doet dan negeert hij mij volledig. Is dit normaal, of moet ik het anders aanpakken? Als opa naar hem roept maakt het soms meer indruk dan dat ik het als moeder doe. Het is best frustrerend. Graag jullie tips???
groetjes Diaank10

Hoi,
Ja, dat is lastig als je ineens moet gaan opvoeden. Eerst is het enkel verzorgen, maar na de eerste verjaardag begint steeds meer het opvoeden. Is best een hele omezwaai.
Mijn ervaring is dat kinderen heel verschillend reageren. Sommige doen inderdaad net alsof ze je niet horen en misschien is dat ook wel zo. Sommige kinderen hebben een heel afgebakende prive-wereld. Als zij met iets (interessants) bezig zijn, bestaat de buitenwereld letterlijk niet meer voor hen en dringen die geluiden dus ook niet meer door. Je moet ze dan echt lichamelijk benaderen en van dichtbij duidelijk 'nee' zeggen. Ze doen het dus niet met opzet.
Andere kinderen reageren alleen maar als je een bepaalde toon gebruikt. Weet niet of je wel eens naar de 'tv-nanny' gekeken hebt, zij doet ook alles op verschillende toonhoogten. Misschien is dat het geval bij jou, dat je moeder een andere toonhoogte gebruikt bijv.
Verder moet je heel consequent zijn in wat niet mag en zelfs dan begrijpen ze het waarschijnlijk pas na twintg maal herhaling (sommige veel sneller hoor). Ook moeten er niet teveel dingen verboden worden. Ten eerste kunnen ze dat niet onthouden en ten tweede worden ze dan onverschillig voor je 'strenge-toon' omdat ze die dan de hele dag horen.
Toen mijn eerste dochter ongeveer 1 jaar werd, heb ik haar leefgebied zo kindvriendelijk mogelijk gemaakt. Breekbare dingen hoog neergezet, geen gevaarlijke dingen in de woonkamer, geen kostbaarheden die ze kapot kon maken, dvd (toen nog video hihi) zo hoog dat ze niet aan de knopjes kon zitten etc. Zo hoefde ik niet de hele dag politie-agent te spelen. Er blijven natuurlijk altijd dingen die niet mogen: in afvalemmer zitten, met deuren spelen en zo nog een paar dingen. Genoeg om mee te beginnen.
Nou, is een heel verhaal geworden. Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Groetjes,
Ivy

ik begrijp niet waar overal staat dat ze geen nee begrijpen! (heb het zelf ook aantal keer gezien) Of ze je niet begrijpen!!!! Vaak meer dan je denkt.
Ik ben er mee begonnen bij het kruipen. Vaak nee zeggen en handje weghalen. Ook bij het langs de tafel lopen moest ik en constant bij zijn. Maar ik ben zo blij dat ik het volgehouden heb (nr 2 en 3 komen nog....) Ik kon hem bij iemand anders ook gewoon laten lopen ed. Hij kwam (bijna) nergens aan. Dus ook niet aan de spullen op tafel. Daarna moet je heeeeeel veeel gaan belonen. Dus bij alles wat ie goed doet, heel enthousiast worden. Bij die van ons (oudste) heeft het heel geod gewerkt. Het kan even vermoeiend zijn, maar ik ben er nu best wel trots op!!!!!
Heb er nog 2 te gaan....ben benieuwd!!!

Ieder geval succes!!!!

Bedankt, Ik twijfelde gewoon of ik het wel goed deed, maar als ik jullie verhalen zo lees dan zal ik inderdaad moeten volhouden en wachten tot het gaat werken.
groetjes diaank10

Mijn dochter is net 14 maanden en sinds deze week luistert ze soms. Super trots hoor wat dat is heel wat voor zon kleintje! Flink belonen als ze luisteren (goed zo!!). Maar echt goed luisteren gaat nog zeker maanden duren. Als ze iets blijven doen dan kan je ze beter negeren en daar weghalen en de aandacht op iets anders vestigen. Negatieve aandacht is ook aandacht.

gr Marielle mv Noa en Delia

Terug
Bovenaan