Lust niet!

Mijn dochter van 22 maanden heeft weer wat nieuws geleerd. Lust niet. Liga; lust niet. Warm eten; lust niet. Appel; lust niet. Leuk hoor dat ze kunnen praten!
Kortom de eetproblemen zijn begonnen. En ik krijg er geen hap in. Haar zonder eten naar bed doen kan ik niet over mijn hart verkrijgen. Dat heb ik een keer  gedaan, maar ik voel me dan mega schuldig.  Maar haar wel een toetje geven nadat ze haar eten niet heeft opgegeten wil ik ook niet. Ze moet niet leren dat ze op die manier alleen de lekkere dingen krijgt. Laatst heb ik er een half uur over gedaan en toen begon ze uiteindelijk wel te eten. Mijn eten was ondertussen koud geworden, maar ja. Wie zit/zat er ook in deze fase en hoe lossen jullie dit op? Ze krijgt hetzelfde voedsel als altijd en we hebben nooit problemen gehad.....

Groetjes
 
Hoi,

Ook ik heb die fases meegemaakt met mijn dochters.
IIn de tijd dat mijn dochters lastig aten, heb ik altijd eerst mijn eigen borg lekker warm leeggeten. Daarna heb ik hapje voor hapje hun hun bordje laten leegeten.
Tuurlijk was de maaltijd niet altijd even vrolijk en tuurlijk duurde het af en toe lang.
Maar als ik al die verhalen om me heen hoorde, had ik gewoon geen zin in al dat gezeur.  Dus ik dacht ik probeer het anders en ik weet dat niet iedereen het er mee eens  is.Als je   weet dat je kind het lust, schep dan gewoon wat minder op het bordje en help dan mee om het bordje leeg te krijgen. Als het leeggaat, gingen we altijd klappen voor elkaar.
Als mijn dochters niet wilde eten, stopte ik gewoon een paar keer het eten, ja ook soms met moeite hoor, in hun mondje. Ze hadden al snel door, dat er gewoon gegeten werd. (als ze echt iets niet lusten, tja dat moet gewoon ook kunnen hoor) Deze periodes kwamen zo af en toe en duurden hooguit een week.
Op dit moment zijn mijn meiden 6 en 3 jaar; zijn het heerlijke eters die vragen om broccoli, bloemkool, witlof, sla en ga zo maar door. Het zinnetje lust ik niet hoor ik eigenlijk nooit.
Af toe hebben ze wel eens een mindere dag, maar dat moet kunnen. Die hebben we allemaal wel eens.
Heel veel succes en het enige wat ik kan zeggen is, geef niet te snel op.Het is even een mindere tijd, maar er komen zeker betere tijden  Zeker niet als je weet, dat ze het lust !
 
Hi

mijn zoontje is nou bijna 2 jaar, en vind de meeste dingen ook "niet lekker". Ik ben dan misschien een rotmoeder, maar als hij het niet wilt dan niet. Wij eten allemaal tegelijk, hij krijgt zijn eigen bordje en hij eet wat hij wilt, soms eet hij wel, soms  helemaal niet. Hij krijgt van mij wel elke dag een toetje, behalve als hij zelf niet wilt. Bovendien negeren wij het ook een beetje, maken er geen issue van. En eigenlijk gaat het zo wel goed.

Groetjes,
lia
 
Hoi,

heel herkenbaar . Mijn oudste twee, nu 5 1/2 jaar en ruim 3 hadden dit ook en de jongste is nu 20 maanden, dus is het een kwestie van wachten op.
Een troost, het gaat echt weer over. De oudste eet weer alles en de middelste al weer veel meer dan een jaar geleden.
Ik heb altijd de kinderen laten eten zolang als wij ook aten en daarna het bord weggezet. Zonder er enige vorm van commentaar op te geven. Dat zou de sfeer aan tafel alleen maar verzieken. Wel maakte ik kleine porties voor ze en hield in enige mate rekening met ze. Vaker gewoon aardappels/groente en pasta ipv rijst/salade.
Soms als wij wel iets anders wilde eten, vb mosselen, dan gaf ik aan hun extra pasta. ( zelfgemaakte pastasaus, met veel tomaten en verse groenten en mbv de staafmixer stukjesvrij gemaakt, kun je uitstekend in porties invriezen en smaakt ook bij gekookte aardappelen)
Wel gaf ik ze een toetje, maar dan gezond zoals vanille-yoghurt. Daar zitten ook goede bouwstoffen in. Niet op, dan gewoon wegzetten.
Tegen de drie als ze weer in een groeispurt komen gaan ze vanzelf meer eten.
Natuurlijk kregen ze niet allerlei vullende tussendoortjes, maar iets van fruit ofzo.
Succes
 
Terug
Bovenaan