luteale fase tekort

Hallo allemaal,

Het is voor mij al een tijd geleden dat ik op dit forum  ben geweest.

Wij zijn nu al ruim een jaar bezig en zijn uiteindelijk bij de gyneacoloog terecht gekomen. Bij mijn man is alles goed, gelukkig.

Bij mij is er echter sprake van een te korte luteale fase (tijd tussen eisprong en menstruatie), hierdoor kan het evt. bevruchte eitje zich niet nestelen en wordt weer afgestoten. Ik heb wel een eisprong, maar zeer onregelmatig, terwijl mijn cyclus regelmatig is (25-27 dgn). Nu krijg ik  Clomid voorgeschreven (morgen start ik ermee) om deze luteale fase te verlengen.

Wie herkent dit? Op internet en in de boeken (heb ik stapels van liggen) is er nl. (bijna) niets over te vinden. Wordt dan altijd Clomid voorgeschreven, heeft dit effect, komt dit vaker voor?Juist omdat er zo weinig over te vinden is ben ik er nogal onzeker over.Wordt ik hierdoor niet zwanger of is er nog iets anders aan de hand?  

Groetjes,

T.

hoi Tascha,

Ik dacht dat clomid alleen was om je ei op te wekken en niet om je cyclus te verlengen na je ei. Ik heb hier niet zoveel verstand van omdat het probleem bij ons niet bij mij ligt. Maar er zijn hier genoeg vrouwen op dit forum die clomid gebruiken en je misschien kunnen helpen.

Heel veel succes en ik hoop dat je antwoorden krijgt op je vragen.
gr
M

Hoi Tascha,

Ik heb op internet ook niet veel kunnen vinden over korte luteale fases. Bij ons kan dit ook het probleem zijn (ga volgende week, na 1,5 jaar proberen,  naar de huisarts, dus alle onderzoeken liggen bij ons nog in het verschiet).
Ik heb wel een regelmatige cyclus en naar mijn weten ook een regelmatige eisprong, maar mijn luteale fase is ongeveer 8-10 dagen. En dat is volgens mij ook tekort.

Hoe hebben ze dat bij jullie berekend? Zijn daar normen voor?

Wat ik van Clomid weet is dat het je eisprong kan vervroegen en dus zo je luteale fase kan verlengen. Er kunnen ook andere hormonenn worden gegeven wanneer deze niet aanslaat, maar wat ik ervan kan lezen beginnen de meeste toch met Clomid.

Ik weet er niet zo heel veel van (ook alleen wat ik lees). Maar ben erg benieuwd hoe het bij jullie gaat.

Ik heb zelf ook een vraagje: Kun je met deze vragen niet terecht bij de gyn? Of is het tijdens zo'n afspraak "snel-snel"e kom je met duizend vragen thuis?

Succes!
Liefs Belle.

Hoi Belle,

Hopelijk  stuurt de HA jullie snel door naar de gyneacoloog. Soms hoor je wel dat er soms 2 jaar overheengaat voor je wordt doorgestuurd. Het geeft toch wat rust dat je weet dat er aan gewerkt wordt en dat alles eens goed wordt nagekeken.    

Bij ons is het tot nu toe allemaal vlot gegaan. De HA heeft eerst een onderzoek gedaan om te kijken of bij mijn man alles in orde was. Gelukkig was dat allemaal goed!
De HA had niet het idee dat er bij mij iets aan de hand zou zijn, aangzien ik gewoon regelmatig ongesteld was. Toch heeft hij ons, gelukkig, doorgestuurd naar de gyneacoloog. Daar konden we al een week later terecht.

Tijdens de eerste afspraak met de gyneacoloog heb ik toen direct gezegd dat de tijd tussen eisprong en menstruatie bij mij altijd nog al kort was. Hij was er toen nogal duidelijk over  en zei dat dat niet kon. Die tijd moest 14 dgn zijn.  
Hij ging eerst kijken of alle hormonen toch goed waren en daarvoor moest er op dag 21 v/d cyclus bloed geprikt worden en op de 2/3 dag van de volgende cyclus, tevens moest ik dan een afspraak maken voor weer een  echo op dag 12.  

11 dagen later was ik alweer ongesteld. Nu zei hij ook dat dat niet klopte  tevens kon hij op de echo ook zien dat er nog  geen eisprong zat aan te komen. (De hormonen waren trouwens  oké)  Hij heeft mij toen meteen clomid voorgeschreven om de luteale fase te verlengen. Morgen is het de laatste dag dat ik moet slikken en a.s. donderdag moeten we weer terug voor een echo.  Ben benieuwd.

De gyneacoloog nam echt de tijd voor ons hoor. Alleen was ik zo overdonderd door alles dat op me af kwam, dat ik gewoon niets meer wist te vragen. A.s. donderdag is het eerst wat ga vragen of het vaak voorkomt en wat de evt. kansen op zwangerschap zijn.

Van de Clomid merk ik helemaal niets. Vanaf dinsdag ga ik weer met de ovlulatietesten in de weer. (zo wist ik ook dat de luteale fas kort was).

Heel veel succes bij de huisarts!

Liefs Tascha

Ps. laat je wat  weten als je bij de HA bent geweest?

Terug
Bovenaan