m,n zusje en borderline!

Hallo meiden ,

Er zit me de laatste tijd iets heel erg hoog , en weet niet zo goed hoe ik het onder conrole moet krijgen pfffff,
het zit dus zo m,n zusje heeft borderline tenminste dat zegt ze .
borderline is een persoonlijksheid stoornis ze kan ze van de ene moment op de ander moment heel boos worden of verdrietig en/of heel onuitstaanbaar ,
zegt ze en doet ze dingen waar ze dan later spijt van krijgt , maar dan is het kwaad al geschied .
nu doet ze deze dingen dus ook   bij me moeder en vader en andere familieleden, en dat doet me nog het meest zeer dat ze m,n ouders zo,n pijn doet , en die laten het meestal begaan omdat ze zo,n lief dochterje heeft milla genaamd,
kijk nou zit het zo vroeger heeft m,n vader m,n moeder het best wel moeilijk gemaakt waardoor ze vaak allleen kwam te staan en dan moest ze ons 4tjes helemaal alleen opvoeden , hulp was er niet ook van haar familie niet dus moest ze het alleen doen en  3 kleine kleuters en een baby is geen makkie om je heen en er is dan ook welleens voor gevallen dat we eens een paar tikken voor onze billen kregen , of voor straf op bed moesten , meestal na het avondeten .
nu kan m,n zusje dat niet verwerken ze praat overal m,n moeder slecht en maakt het allemaal wel 10 x zo erg ze zegt dingen die gewoon niet kloppen , en als ik haar zegt dat ze moet ophouden met verhalen verzinnen zegt ze dat zij het allemaal veel erger heeft gehadt dan ik nou dat is helemaal niet zo want ik was er altijd bij .
voor een tijdje terug zei ze tegen me dat ze het eigenlijk ook wel aandikte maar dat ze er niks aan kan doen want ze heeft borderline
nou is die ziekte 2 jaar geleden geconstateerd en daarvoor was ze lang zo erg nog niet en altijd tenminste een beetje respect voor mij en de mensen om me heen , ma sinds dat bekent is dat ze die ziekte heeft lijkt het net of ze zich niet in kan houden ze doet de gekste dingen ,
m,n oudste dochter was helemaal gek van vroeger , en het ergste is dat heeft m,n zusje helemaal verpest want ze maakt altijd maar ruzie met mij en ik kon het een paar x niet voorkomen dat m,n dochter erbij was, en nu zegt ze tegen mij mama hoe komt het tog dat tante evelina altijd zo gemeen tegen jou doet , ja dan zeg ik ma dat ze ziek is want ja dat is ze ziek in haar hoofd maar ze laat zich niet helpen want daar voelt ze zich te goed voor hellaas , pffffffff dit was een lang verhaal sorry maar ik ben het even kwijt .
wie kent dit ? en of heeft ervaring ?

groetjes van anna 8 wk en 4 dg

Hoi,

Hier iemand met ervaring! Ik heb zelf bordeline, en het verhaal dat je verteld komt zeer bekent voor. Je hebt niet in je berichtje verteld of ze al eens in therapie is geweest? Maar dat heeft bij mij heel goed geholpen om de dingen wat te rationaliseren, wat erg moeilijk is voor iemand met bordeline. Ik heb een jaar lang therapie gehad en het gaat nu erg goed op dat vlak. Gelukkig is nu ook de relatie met mijn moeder weer goed, al heeft zij er soms nog wel moeilijk mee hoe het was gegaan. Het is best moeilijk om dingen te veranderen wat altijd al in je hoofd hebt gehad. Dat duurt even. Ook voor de andere partij!

Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Ik sta open voor vragen!

grt. Suuz 27 weken

ps. Soms is het ook moeilijk voor een bordeline om de dingen juist te beschrijven, dit gaat niet expres,  maar ze willen het vooral goed doen, wat heel tegenstrijdig is natuurlijk.

Hoi,

Ook ik ben bekend met Bordeline mijn moeder heeft het.
Maar ik het zo lees denk ik dat mijn moeder het nog een graadje erger heeft had.
En met had bedoel ik dat het nu al ruim twee jaar weer een beetje rustig is waarschijnlijk omdat de medicijnen gewoon goed hun werk doen.

Bij mijn ma was het zelfs zo erg dat de stemmen in haar hoofd opdracht gaven tot zelfdoding wat godzij dank nooit gelukt is.
maar wat wel heel veel stres opleverde alle ritjes naar het zh.
En dan weer hier opgenomen en dan weer daar opgenomen en wat ook niet altijd makkelijk gaat want het is zelfs zo.
dat ze een gevaar voor een ander moeten wezen willen ze gedwongen opgenomen kunnen   worden.
En misschien is dit ookal weer verandert.

Maar begrijp wel hoe je je voelt,je voelt je waarschijnlijk machtteloos,je wilt ze ergens helpen maar kun je het niet.

Misschien helpt het als je een keer mee mag naar het riagg als ze daar naar toe gaat die kunnen je precies vertellen wat de ziekte in houd en hoe je daar het beste mee om kan gaan.

Heel veel sterkte
angel

hoi meiden ,

na tig x kan ik nu eindelijk reageren grrrhaha
hoop dat ik het zo niet overnieuw hoef te doen .

maja nu het volgende ..
ik vindt het heel leuk dat ik nu iemand iemand heb gevonden die ook borderline heeft , en ieman d in haar naaste familie heel leuk dat jullie gereageerd hebben dank je .

m,n zusje is al eens in therapie geweest ma ze zegt dat daar allemaal zielipoten heen gaan en dat zij niet zo erg is , dus is ze ermee gestopt en ze moest er ook altijd vroeg heen en bracht ze haar dochtertje bij mij en dat kon ze ook niet meer want was te lastig voor haar zei ze zelf ik heb haar nog gezegt maar je bent al zover gekomen je kan beter verder gaan ook in het belang van milla ( haar kindje ) en je vriend en familie want die hebben het er ook moeilijk mee net als jij zelf , maar dat vondt zij van niet dus jah ...

gelukkig heeft ze zich zelf nog nooit iets aan gedaan maar als er dan weer eens iets gebeurt zegt ze wel ik kan beter niet meer op deze wereld zijn , en ik vindt dat heel jammer als ze dat zegt en wordt verdrietig .
maar dat begrijpt ze ook niet .

ik vindt gewoon heel jammer omdat ik nu gewoon over nadenk om het contact met haar te verbreken , ik ben bijna 9 wk zwanger en moet zeggen dat ik het emotioneel niet aan kan ben een wrak op dit moment en er hoef ma iets te gebeuren en ik lig weer paar nachten wakker , maar ik moet ook aan mezelf dneken en aan me 2 kindjes en m,n baby in me buik .
ik denk dat het beter is voor haar en voor mij en voor onze kinderen om uit vrede de contact te verbreken , want er zijn gewoon zoveel dingen gebeurt waardoor ik haar ook niet meer kan vertrouwen als ik haar eens iets vertel ze vertelt dat zomaar door aan persoon in kwestie , en ik durf dan wel voor mezelf opgekomen want zo erg was het niet maar ze schrok er wel van dat ik er naar toe was gegaan , want die dame schold me uit voor hoer , en m,n zusje nam het niet eens voor me op, ze zei niet van je kan me zus geen hoer noemen nee , ze verdegigte die dame in kwestie .
nu heb ik dat probleem opgelost en ze kwam later ook na me toe omdat ze zoveel commentaar hadt gehadt van iedereen , jij moest voor je zus opkomen , toen zij ze later ook wel van jij hadt wel gelijk anna ik moest er ook iets van zeggen , jij zou dat ook voor mij doen ...
en heb dat ook zovaak al gedaan .

en dit is nog ma 1 voorbeeld van de zovele dus jahhh...

zo is ze al een keer dronken en stoned op de scooter gegaan en wou niet luisteren na haar vriend en vrienden die haar tegen houden nee want zij is baas over zichzelf , met het vervolg scooterongeluk
zware hersenschudding hele lichaam onder de schaafwonden , grote hoofdwond , en ik hadt toen geen contact we hadden weer eens ruzie zoals zo vaak , maar me ouders lagen op bed niet wakker te krijgen dus ja dan staat anna daarweer in het ziekenhuis om haar te helpen , maar ze kreeg er zelf niks van mee gelukkig , ze is er goed vanaf gekomen dat hebbend e dokters ook tegen haar gezegt later toen ze weer bij was , en ze hebben gezegt haar te stoppen met drank en weed , maar nu doet ze het alweer en dit is nog maar van drie maand gelee dus jah...
ze wil gewoon niet luisteren

groetjes van anna ( ben blij dat ik hier m,n hart kan luchten )

Hoi Anna,

Als je nog vragen hebt of je zit ergens mee dan mag je me ook mailen hoor.
Hier op dit forum schiet het tegenwoordig niet op.
Ga dadelijk een email sturen naar de redaktie want je wordt er echt gek van.

groetjes
angel
patricia_jaimy apestaartje hotmail.COM (hihi voor de spam)

hoi,

lijkt me een goed idee, je moet ook aan je zelf denken! Al vond ik het niet leuk dat mensen met mij geen contact meer wilde, Maar het is wel beter.

En idd van de drank en drugs af zijn is veel beter, al was ik ook eigenwijs en zei dat het niks met elkaar te maken heeft. Maar ik was eigenwijs nu weet ik dat het heel veel met elkaar te maken heeft.

En therapie is toch echt goed hoor, mij moeder zei ook dat het onzin was. Gelukkig is ze daar op teruggekomen. En ziet ze dat het goed geholpen is. Ik heb ook medicijnen gehad, dat was voor de depressie.

Maar meid, denk idd ook aan je zelf hoe moeilijk het ook is. Ik denk dat je een goede beslissing neemt.

grt. Suuz 27 weken

hoi meiden,

bedankt voor jullie steun en hulp .
heb nu zker m,n keuze
gemaakt , denk niet dat m,n zusje er blij mee is
maar zal haar zeker zeggen als je jezelf laat helpen en alles is weer onder controle ben je meer dan 100 % welkom , want je bent en blijft me kleine zusje .

veel liefs van anna nu alweer 8 wk en 5 dg (haha gaat snel )

Hoi Anna en meiden,

Mijn broer heeft Borderline. Erg vervelend voor zijn omgeving maar ook vooral voor hem. Hij vertoond hetzelfde gedrag als jouw zus. Als je niet beter zou weten zou je denken dat het om een zeer verwend kind gaat wat mensen gebruikt. Mijn ouders worden vaak vernederd en gebruikt voor dingen waar hij ze voor nodig heeft. (geld, ergens heen brengen enz enz). Hij kan werkelijk in en in egoistisch zijn met HET kenmerk dat het nooooit aan hem ligt maar ALTIJD aan anderen. Aan de andere kant is het een ontzettend lieve vent die ontzettend veel om zijn ouders en zusje geeft en het echt niet slecht bedoeld. Hij is 35 jaar en belt nog iedere dag met mijn ouders voor bevestiging. Hij kan het zelfstandig gewoon niet rooien en is vaak erg onzeker. Hij heeft ook jaren geroepen dat ie zelfmoord wil plegen. Ik ben net als mijn ouders jarenlang meegegaan in zijn grillen met als doel om thuis zoveel mogelijk de rust te bewaren. Mijn vader heeft door alle stress een zelfs hartinfarct gehad.  Een paar jaar geleden ben ik echter mijn houding naar mijn broer toe gaan wijzigen. Doordat ik zelf door prive en werk omstandigheden een burn out kreeg ben ik bij een psycholoog terechtgekomen en die heeft me geleerd hoe met mijn broer om te gaan. Mijn broer is diep in zijn hart namelijk vreselijk onzeker en heeft grenzen nodig. Ik ben dit eens gaan testen en inderdaad.... Ik  bleef maar zeggen nee Mark ik los jouw problemen niet op. Je bent volwassen. Nee Mark ik laat me niet als een voetveeg behandelen door jou dus als je niks beter te melden hebt praat ik niet meer met je. Nee Mark ik heb genoeg aan mezelf probeer eerst eens te kijken wat je er zelf mee kan. Als ie ruzie zoekt bij mij thuis doe ik standaard de deur open en zeg ik dat het bezoek beeindigd is. Gek genoeg heeft dit dus enorm geholpen en heeft ie voor mij wel respect en wordt  ik een stuk beter behandeld dan mijn  ouders. Nu we met ivf bezig waren stuurde hij zelfs paar keer een mailtje met het bericht dat ie aan me dacht enzo. Die duidelijkheid heeft hem dus erg  veel goed gedaan.  We hebben zelfs 1.5 jaar geen contact gehad en dat was ook goed.
Maargoed als ik af en toe hoor en zie wat ie met mijn ouders doet dan doet me dat erg veel pijn en kost het me moeite om hem met woorden niet alle hoeken van het huis te laten zien. Het is en blijft een zorgenkind en hij zal altijd alle aandacht opeisen. (ik ben altijd op de 2e plaats gekomen qua aandacht thuis maar ik zit daar niet erg meer mee want als ouders doe je wat je kunt en ze konden niet anders). Als we bv samen zijn met de kerst zuigt ie alle energie uit mijn lijf met zijn verhalen en gedrag dus het blijft moeilijk maar we proberen als gezin om zoveel mogelijk te genieten.
Ik hoop dat je met je zus een situatie kan creeeren die houdbaar is. Ik weet namelijk dat er met Borderling goed te leven is want ik heb een goede vriendin die het heeft en die is lang niet zo onuitstaanbaar als mijn broer.

X ing

Terug
Bovenaan