Maak me ernstige zorgen om zijn ontwikkeling.

<p>Hallo allemaal,</p><p>Ik heb een zoontje van inmiddels 22 maanden. Toen mijn zoontje 3 maanden was werd er bij hem een extern waterhoofd geconstateerd. De neuroloog heeft dit uiteindelijk afgesloten en heeft ons verteld dat er niks aan de hand is en het allemaal vanzelf weg trekt en er niks met zijn ontwikkeling zal zijn. </p><p>Nu is het zo dat ik toch een heleboel dingen merk wat zijn ontwikkeling betreft. Hij is begonnen met lopen vanaf 20 maanden.</p><p>Hij zegt helemaal niks, niet eens mama of papa. Brabbelen doet hij heel af en toe. Hij begrijpt ook bijna niks. Boekjes lezen wil hij niet, hij stopt de boeken in zijn mond. Hetzelfde doet hij bij potloden. Potloden stopt hij in zijn mond, hij wil niks te maken hebben met kleuren of knutselen. Ook kan hij nog steeds niet eten met mes en lepel. Ik benoem trouwens echt alles en doe mijn uiterste best helaas zonder resultaat.</p><p>We hebben een afspraak staan bij het consultatie bureau maar ik was erg benieuwd naar jullie ervaringen/ meningen. Heeft iemand hetzelfde mee gemaakt of het nu wel of niet het externe waterhoofd had ? En moet ik me oprecht zorgen maken ? </p><p>Alvast bedankt.</p><p> </p><p>Groetjes, een bezorgde moeder</p><p> </p><p> </p><p> </p>
 
Elk kind is anders, maar lopen met 20maanden valt binnen de 2 jaar dus is prima. Hier begint mijn neefje nu wat woorden te zeggen. Hij is ook 20 maanden. Kijk naar wat hij wel leuk vindt en sluit daarbij aan. In mijn gr 4 zitten nog kinderen die hun potlood opeten en niets met knutselen te maken willen hebben. Met bestek eten leren ze vaak ook rond deze tijd. Mijn dochter, 2 jaar , eet ook,nog het liefst met haar handen. Ikzelf btw ook. Wacht rustig het cb af. Met 18maanden wat zei t cb toen? Vindt t cb het prima, kijk nog even aan. Als je na een maand nog geen verbetering ziet mis eens langs huisarts?
 
Bij 18 maanden gaven ze bij het consultatie bureau als opmerking; ‘oh kan hij nog niet eens woef of waf zeggen wanneer hij een hond ziet’? Hoort normaal gesproken al wel op deze leeftijd. Toen gaf ik dus aan dat hij helemaal niks zegt. Ze hebben hier verder niets mee gedaan tot ik naar het spreekuur ben geweest en de situatie uit heb gelegd. De afspraak die hij bij 2 jaar zou hebben is daarom vervroegd. 
 
 
Lieve Najoee,
 
Wat vervelend dat jij je zo'n zorgen maakt om jullie zoontje! Het is natuurlijk onmogelijk voor overige forum gebruikers om te zeggen dat er wel iets/niets aan de hand is. Het enige wat ik je mee wil geven is volg je moeder hart en intuitie. Twijfel jij of het wel goed gaat met je zoontje, ga naar een kinderarts. Ben je daarna nog niet gerustgesteld, dan ga je naar een andere. Heb jij het idee dat het goed gaat met je zoontje ondanks dat hij zich niet 'volgens het boekje'ontwikkeld dan laat je het lekker zoals het is. 
Succes, en geniet van je zoontje!
 
Kennis en ervaring met een waterhoofd heb ik niet, dus daarin kan ik je helaas niet adviseren.
wel van taal. Ik werk op een behandelgroep voor kinderen tussen 2-5 jaar die achter lopen in hun taal en spraakontwikkeling. Van een kind van 22 maanden zou je inderdaad verwachten dat hij meer losse woordjes kan uiten. Daarnaast geef je asn dat hij weinig brabbelt en niets begrijpt. Goed dat je met consultatie bureau hierover wil spreken. Zelf zou ik adviseren om logopedie te gaan zoeken. Ook bij jonge kinderen van 2 jaar is het goed mogelijk om spelenderwijs taal te oefenen. Goed om te zien wat logopedie mogelijk doet voor je kindje. 
Verder zou je eens kunnen Googles op taalontwikkelingstoornis (tos) bij Kentalis of auris. Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat hij dit heeft hoor!!! Maar is nog een vrij onbekende beperking. Je bent er overigens ruim op tijd bij hoor! Voel jezelf overigens niet schuldig, ongetwijfeld doe je ontzettend veel om zijn taal te stimuleren!
Overigebs kan mijn zoontje van die leeftijd ook nog niet met mes en vork eten en is knutselen ook niet zn favoriet ?
veel succes!
 
Terug
Bovenaan